Mazda Nederland implementeert online showroomtool voor dealers

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Met het Online Adviesgesprek kunnen klant en verkoopadviseur met elkaar converseren middels een klein videovenster. (Foto: Shutterstock)

Automotive Intelligence (AM-i), het bedrijf dat vorig jaar het geautomatiseerde voorraadbeheerprogramma Carstock op de markt bracht, rolt deze week de nieuwe service Online Adviesgesprek uit. Importeur Mazda Motor Nederland is de eerste grote klant die op het systeem wordt aangesloten. Dat melden AM-i en Mazda vanochtend in een persbericht. Het product is versneld uitgerold door de huidige corona-uitbraak.

AM-i is een bedrijf van Mazda-dealer Jeroen Dols. Samen met Martijn Versteegen (Imagin.studio) rolde het bedrijf vorig jaar Carstock uit. Daar wordt nu de module Online Adviesgesprek aan toegevoegd. Deze module combineert het geautomatiseerde voorraadbeheer van Carstock (geschikt om zowel occasions en nieuwe voertuigen online te kunnen tonen al voordat ze in de showroom staan) met video conferencing en met het online configureren, om zo het verkoopproces online mogelijk te maken.

Experience

Als een klant de website van een dealer bezoekt, kan hij met Carstock de hele voorraad zien. Met het Online Adviesgesprek kan hij in gesprek gaan met een verkoopadviseur. Dit gebeurt via een klein videovenster; de rest van het scherm is beschikbaar voor het samenstellen van een nieuwe auto. Alle keuzes die een klant maakt, worden direct weergegeven. “Op die manier krijgen klanten de volledige showroomervaring zonder de deur uit te hoeven. Ook al gemaakte adviesgesprekken kunnen nu online worden gevoerd: de verkoopadviseur hoeft alleen een linkje te sturen naar de klant”, zegt Robbert van Helten, cco van AM-i. De module Online Adviesgesprek zou volgens planning nog niet gereleased worden, maar door het coronavirus is de implementatie naar voren gehaald.

Uitzonderlijke situatie

Mazda Nederland stelt de module voor alle dealers beschikbaar. “Als importeur hebben we een verantwoordelijkheid om, ook in uitzonderlijke situaties zoals deze, onze klanten en dealernetwerk te ondersteunen met doeltreffende oplossingen”, zegt managing director Geraldine Brouwers. “Met het Online Adviesgesprek bereiken we een veilige, digitale en laagdrempelige salesomgeving.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.