Managen in crisistijd (deel 1)

Managen in crisistijd (1) met Ben Tiggelaar: “Ook nu willen mensen progressie zien

Managen in crisistijd • Hoe kom je als ondernemer het beste door de coronacrisis? Automotive vraagt tips en adviezen aan managementexperts in diverse disciplines. In het eerste deel van deze serie Ben Tiggelaar, bedrijfskundige en bekend van managementboeken en seminars zoals MBA in één dag. “Er zijn bedrijven die het wel gaan redden en die het niet gaan redden. Die eerste groep moet de boel nu snel afwikkelen, die tweede wie ze na de crisis willen zijn.”
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
'Investeer nu in je medewerkers en klanten", aldus Ben Tiggelaar. (Foto: Elisabeth Ismail)

Wat maakt deze crisis dan andere crises?

“De meeste crises die mijn generatie, – ik ben van 1969 – heeft meegemaakt, waren primair economisch van aard. Daar kon je pragmatisch naar kijken. Dit is zo anders, omdat de gezondheid van onszelf en onze dierbaren in het geding is. We kunnen als ondernemers wel van alles willen op dit moment, maar in veel gevallen mag je of kun je niets doen.”

Hoe kun je het beste leidinggeven onder deze omstandigheden? 

“Leiderschap begint met leidinggeven aan jezelf. De eerste vraag daarbij, geleerd van managementgoeroe Stephen Covey, is altijd: waar kun je wél invloed op uitoefenen? De vraag is: welke mogelijkheden en welke middelen heb ik tot mijn beschikking? En wat zou ik daar voor nuttigs mee kunnen doen?”Eerder gaf Ben Tiggelaar een MBA in 45 minuten op het Nationaal Automotive Congres 2018.

“Als ondernemer denk ik dan: misschien dat je je gewone producten en diensten niet kunt verkopen nu. Maar wellicht kun je met je team wel andere nuttige dingen doen. Heel eerlijk: voor veel ondernemers geldt dat je op dit moment niet meer kunt doen dan investeren in de relatie met je medewerkers, klanten en partners in de markt. Maar ook dat is belangrijk. Want deze crisis houdt een keer op en dan zijn zij de mensen met wie we weer verder moeten, of opnieuw beginnen.”

Dit is echt improviseren met twee handen op de rug

“Je kunt je niet voorbereiden op een crisis als deze. Je kunt hooguit zeggen dat het altijd slim is om wat reserves op te bouwen in de goede jaren. Maar ik ken ook ondernemers die net begonnen zijn of die net grote investeringen hebben gedaan. Tja. Dit is echt improviseren met twee handen op de rug. Er is geen snelle oplossing voor dit probleem. Terugkomen uit deze crisis gaat veel vragen van onze creativiteit en energie.”

Wat zijn uw tips om het hoofd koel te houden in deze crisis?

“Ik kijk vooral naar de psychologische kant van leiderschap en ondernemerschap. En dan denk ik dat je in deze tijd als manager of ondernemer echt een positieve rol kunt spelen in het ondersteunen en motiveren van de mensen met wie je samenwerkt. Dat verwachten je medewerkers eigenlijk ook van je, ook al zeggen ze het niet. Iedereen is onzeker en mensen kijken en luisteren naar jou. Dus: hou je mensen van week tot week op de hoogte wat de stand van zaken is. Wees daarin gewoon eerlijk en realistisch. En kijk samen telkens weer naar de vraag: wat kunnen we wél doen in deze tijd.”

Bekijk hieronder de Livestream met Ben Tiggelaar:

Management in crisistijd

In deze serie komen ook nog aan bod: Annemargreet Dwarshuis (zakelijke directeur Omdenken), Karl Raats (creativiteits-expert) en financieel adviseurs Arjan Endhoven (BDO) en Johan Berkouwer (Van Ree).

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Managen in crisistijd (1) met Ben Tiggelaar: “Ook nu willen mensen progressie zien | Automotive Online
Managen in crisistijd (deel 1)

Managen in crisistijd (1) met Ben Tiggelaar: “Ook nu willen mensen progressie zien

Managen in crisistijd • Hoe kom je als ondernemer het beste door de coronacrisis? Automotive vraagt tips en adviezen aan managementexperts in diverse disciplines. In het eerste deel van deze serie Ben Tiggelaar, bedrijfskundige en bekend van managementboeken en seminars zoals MBA in één dag. “Er zijn bedrijven die het wel gaan redden en die het niet gaan redden. Die eerste groep moet de boel nu snel afwikkelen, die tweede wie ze na de crisis willen zijn.”
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
'Investeer nu in je medewerkers en klanten", aldus Ben Tiggelaar. (Foto: Elisabeth Ismail)

Wat maakt deze crisis dan andere crises?

“De meeste crises die mijn generatie, – ik ben van 1969 – heeft meegemaakt, waren primair economisch van aard. Daar kon je pragmatisch naar kijken. Dit is zo anders, omdat de gezondheid van onszelf en onze dierbaren in het geding is. We kunnen als ondernemers wel van alles willen op dit moment, maar in veel gevallen mag je of kun je niets doen.”

Hoe kun je het beste leidinggeven onder deze omstandigheden? 

“Leiderschap begint met leidinggeven aan jezelf. De eerste vraag daarbij, geleerd van managementgoeroe Stephen Covey, is altijd: waar kun je wél invloed op uitoefenen? De vraag is: welke mogelijkheden en welke middelen heb ik tot mijn beschikking? En wat zou ik daar voor nuttigs mee kunnen doen?”Eerder gaf Ben Tiggelaar een MBA in 45 minuten op het Nationaal Automotive Congres 2018.

“Als ondernemer denk ik dan: misschien dat je je gewone producten en diensten niet kunt verkopen nu. Maar wellicht kun je met je team wel andere nuttige dingen doen. Heel eerlijk: voor veel ondernemers geldt dat je op dit moment niet meer kunt doen dan investeren in de relatie met je medewerkers, klanten en partners in de markt. Maar ook dat is belangrijk. Want deze crisis houdt een keer op en dan zijn zij de mensen met wie we weer verder moeten, of opnieuw beginnen.”

Dit is echt improviseren met twee handen op de rug

“Je kunt je niet voorbereiden op een crisis als deze. Je kunt hooguit zeggen dat het altijd slim is om wat reserves op te bouwen in de goede jaren. Maar ik ken ook ondernemers die net begonnen zijn of die net grote investeringen hebben gedaan. Tja. Dit is echt improviseren met twee handen op de rug. Er is geen snelle oplossing voor dit probleem. Terugkomen uit deze crisis gaat veel vragen van onze creativiteit en energie.”

Wat zijn uw tips om het hoofd koel te houden in deze crisis?

“Ik kijk vooral naar de psychologische kant van leiderschap en ondernemerschap. En dan denk ik dat je in deze tijd als manager of ondernemer echt een positieve rol kunt spelen in het ondersteunen en motiveren van de mensen met wie je samenwerkt. Dat verwachten je medewerkers eigenlijk ook van je, ook al zeggen ze het niet. Iedereen is onzeker en mensen kijken en luisteren naar jou. Dus: hou je mensen van week tot week op de hoogte wat de stand van zaken is. Wees daarin gewoon eerlijk en realistisch. En kijk samen telkens weer naar de vraag: wat kunnen we wél doen in deze tijd.”

Bekijk hieronder de Livestream met Ben Tiggelaar:

Management in crisistijd

In deze serie komen ook nog aan bod: Annemargreet Dwarshuis (zakelijke directeur Omdenken), Karl Raats (creativiteits-expert) en financieel adviseurs Arjan Endhoven (BDO) en Johan Berkouwer (Van Ree).

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.