Bovag: Kwart consumenten stelt auto-onderhoud uit
Van de autobezitters die al plannen hadden om een afspraak te maken voor onderhoud of reparatie, laat driekwart zich daar niet van weerhouden door de maatregelen rondom het coronavirus. Dat blijkt uit een onderzoek van Markteffect in opdracht van Bovag onder 1.100 respondenten. Bijna 8 procent zegt na opheffing van de “intelligente lockdown” langer dan een half jaar te wachten met het inplannen van een afspraak of laat het werk helemaal niet meer uitvoeren, en dat is volgens Bovag-voorzitter Han ten Broeke een gevaarlijke ontwikkeling. “Die 8 procent staat toch voor bijna 700 duizend voertuigen in heel Nederland. Ik begrijp best dat onderhoud en reparatie een hoge kostenpost kunnen betekenen, maar als je straks de weg opgaat met een onveilige auto, dan zijn we met z’n allen nog veel verder van huis”, aldus Ten Broeke. “De wissel van winter- naar zomerbanden wordt nu in veel gevallen ook niet tijdig ingepland en dat kan bij zomerse temperaturen ronduit gevaarlijk zijn.”
Ondanks de coronamaatregelen liepen de apk-beurten wel gewoon door: het aantal uitgevoerde -wettelijk verplichte- apk’s lag in april 5,1 procent hoger dan vorig jaar. In totaal voerden de aangesloten autobedrijven in de eerste vier maanden van het jaar al bijna 1,4 miljoen apk’s uit, een toename van 5,5 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.
Verder blijkt uit het onderzoek dat 15 procent van de mensen die plannen hadden om een andere auto te kopen, hiervan af zien. 60 procent van hen stelt deze aankoop niet uit als gevolg van het coronavirus en ruim 20 procent schuift de aanschaf op de lange baan. Bovag heeft niet onderzocht hoeveel rijbewijsbezitters zónder auto van plan zijn een auto aan te schaffen om het OV te mijden.