Corona-liveblog #37: Toeveleranciers verwachten dat herstel minstens jaar gaat duren | ‘Renault moet op last rechter fabriek sluiten’

Coronavirus • Automotive houdt dagelijks een liveblog bij met de belangrijkste ontwikkelingen rond de coronacrisis. De brancheorganisatie van toeleveranciers, Clepa, vraagt nu ook om uitgebreide slooppremies.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

09:55 | Clepa: Helft automotive toeleveranciers verwacht in rode cijfers te belanden 

Negentig procent van de automotive toeleveranciers zegt dat de omzet als gevolg van de corona-uitbraak is gedaald. En de helft verwacht dit jaar in de rode cijfers te belanden. Dat blijkt uit een onderzoek van brancheorganisatie Clepa onder zijn drieduizend leden. Driekwart van de ondervraagden denkt dat het meer dan een jaar gaat duren voordat de markt is hersteld. Clepa dringt – net als de Duitse industrie en RAI en Bovag – aan op grootschalige sloopprogramma’s om zo de autoverkoop een ‘kickstart’ te geven. In de tussentijd denkt tachtig procent afscheid te moeten nemen van een deel van zijn medewerkers. Veertig procent zegt zijn r&d-budgetten te zullen verminderen. 

09:40 | Geen zorgen over continuïteit bij dealerholding Riva Holding

Riva Holding meldt dat het resultaat van 2020 zwaar onder druk staat door de corona-uitbraak. Zorgen over de continuïteit zijn er niet. “Gezien onze financiële en liquiditeitspositie verwachten we aan de afspraken met financiers te kunnen blijven voldoen en hebben we vertrouwen in de continuïteit van de onderneming”, schrijft het bedrijf in zijn jaarverslag. “Zonder Corona zouden we een vergelijkbaar resultaat met 2019 moeten kunnen behalen maar nu voorzien we een incidenteel slechter jaar.”

Riva meldt dat het ziekteverzuim als gevolg van de corona-uitbraak niet extreem was. Verder verleent Wittebrug Lease aan een aantal klanten betalingsuitstel. De verhuurvloot is daarnaast met circa twintig procent ingekrompen. Voor reparatie en onderhoud zijn er voldoende onderdelen beschikbaar om door te kunnen werken, stelt het bedrijf.

Lees hier het hele artikel.

08:40 | ‘Renault moet op last rechter fabriek sluiten’

Fabrikant Renault heeft op last van de rechter de fabriek in Sandouville moeten sluiten. Volgens de rechter heeft Renault onvoldoende maatregelen genomen om medewerkers te beschermen. Renault laat in een reactie aan de Franse zender AFP weten de fabriek gesloten te hebben. Het gaat in beroep tegen de uitspraak. Renault hervatte in april al de productie in Oost-Europa en in mei in Frankrijk. Bekijk al het coronanieuws van de afgelopen weken in ons dossier.




Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Corona-liveblog #37: Toeveleranciers verwachten dat herstel minstens jaar gaat duren | ‘Renault moet op last rechter fabriek sluiten’ | Automotive Online

Corona-liveblog #37: Toeveleranciers verwachten dat herstel minstens jaar gaat duren | ‘Renault moet op last rechter fabriek sluiten’

Coronavirus • Automotive houdt dagelijks een liveblog bij met de belangrijkste ontwikkelingen rond de coronacrisis. De brancheorganisatie van toeleveranciers, Clepa, vraagt nu ook om uitgebreide slooppremies.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Beeld: Shutterstock)

09:55 | Clepa: Helft automotive toeleveranciers verwacht in rode cijfers te belanden 

Negentig procent van de automotive toeleveranciers zegt dat de omzet als gevolg van de corona-uitbraak is gedaald. En de helft verwacht dit jaar in de rode cijfers te belanden. Dat blijkt uit een onderzoek van brancheorganisatie Clepa onder zijn drieduizend leden. Driekwart van de ondervraagden denkt dat het meer dan een jaar gaat duren voordat de markt is hersteld. Clepa dringt – net als de Duitse industrie en RAI en Bovag – aan op grootschalige sloopprogramma’s om zo de autoverkoop een ‘kickstart’ te geven. In de tussentijd denkt tachtig procent afscheid te moeten nemen van een deel van zijn medewerkers. Veertig procent zegt zijn r&d-budgetten te zullen verminderen. 

09:40 | Geen zorgen over continuïteit bij dealerholding Riva Holding

Riva Holding meldt dat het resultaat van 2020 zwaar onder druk staat door de corona-uitbraak. Zorgen over de continuïteit zijn er niet. “Gezien onze financiële en liquiditeitspositie verwachten we aan de afspraken met financiers te kunnen blijven voldoen en hebben we vertrouwen in de continuïteit van de onderneming”, schrijft het bedrijf in zijn jaarverslag. “Zonder Corona zouden we een vergelijkbaar resultaat met 2019 moeten kunnen behalen maar nu voorzien we een incidenteel slechter jaar.”

Riva meldt dat het ziekteverzuim als gevolg van de corona-uitbraak niet extreem was. Verder verleent Wittebrug Lease aan een aantal klanten betalingsuitstel. De verhuurvloot is daarnaast met circa twintig procent ingekrompen. Voor reparatie en onderhoud zijn er voldoende onderdelen beschikbaar om door te kunnen werken, stelt het bedrijf.

Lees hier het hele artikel.

08:40 | ‘Renault moet op last rechter fabriek sluiten’

Fabrikant Renault heeft op last van de rechter de fabriek in Sandouville moeten sluiten. Volgens de rechter heeft Renault onvoldoende maatregelen genomen om medewerkers te beschermen. Renault laat in een reactie aan de Franse zender AFP weten de fabriek gesloten te hebben. Het gaat in beroep tegen de uitspraak. Renault hervatte in april al de productie in Oost-Europa en in mei in Frankrijk. Bekijk al het coronanieuws van de afgelopen weken in ons dossier.




Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.