Consumentenbond daagt VW om dieselgate

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De Consumentenbond en Stichting Volkswagen Car Claim verwachten succes in de Nederlandse procedures tegen de Volkswagen groep. (Foto: Shutterstock)

De Consumentenbond spant in juni een aantal individuele proefprocedures aan tegen de Volkswagen Groep. Dealers en importeurs worden niet voor het gerecht gedaagd. De organisatie ziet zich gesterkt door de uitspraak van de hoogste Duitse rechtbank, waarmee kopers van een sjoemeldiesel recht hebben op teruggave van een deel van het aankoopbedrag. Dat meldt de belangenbehartiger van particulieren vanavond in een persbericht.

Volgens Sandra Molenaar, directeur van de Cosumentenbond, geeft de Duitse uitspraak een duidelijk signaal af. Zij verwacht dan ook dat dit gevolgen zal hebben voor Nederlandse consumenten die een claim in hebben gediend tegen Volkswagen. “Volkswagen heeft ons verzoek tot overleg onlangs afgeslagen omdat het geen aanleiding zag om met ons te praten. Om die reden lagen de dagvaardingen al klaar. En die gaan, zeker na deze uitspraak, snel de deur uit.”

Proefprocedures

In de proefprocedures werkt de Consumentenbond samen met de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES). Beide organisaties zetten zich in voor consumenten die schade hebben geleden doordat zij een Volkswagen kochten of leasten met een dieselmotor met sjoemelsoftware.

Stichting Volkswagen Car Claim verwacht ook dat de uitspraak in de Duitse rechtszaak tegen de Volkswagen Groep in dieselgate een positieve uitwerking heeft op de claims die er in Nederland gevoerd worden. Dat zegt bestuurder Guido van Woerkom tegen Automotive. “Vanaf het begin stellen wij dat een schikking het beste is voor iedereen, inclusief Volkswagen. Vooralsnog wil de fabrikant daar echter niets van weten.” In Duitsland schikte het concern onlangs met 200 duizend klanten.

Schikking

De stichting stelt tussen de 10 en 15 duizend Nederlandse consumenten, die een sjoemeldiesel kochten, bij te staan in de rechtszaak die aangespannen is tegen dealers, importeurs en fabrikant Volkswagen. Hoewel de collectieve actieprocedure inmiddels al sinds 2018 gevoerd wordt, blijft Van Woerkom inzetten op een schikking. “Dat is het beste voor alle partijen. De bal ligt nu bij Volkswagen.”

De affaire met de sjoemeldiesels kwam in 2015 aan het licht. Diesels van de VW Groep bleken een installatie te hebben die de auto in testsituaties veel schoner maakt dan onder echte gebruiksomstandigheden. Later bleken ook diverse andere fabrikanten zulke software te gebruiken. Het vormde de directe aanleiding voor de nieuwe WLTP-test voor Europese toelating van nieuwe auto’s.

Pon meldt desgevraagd aan Automotive geen reactie te kunnen geven omdat dit een zaak is tussen de Consumentenbond en de fabrikant. 

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Consumentenbond daagt VW om dieselgate | Automotive Online

Consumentenbond daagt VW om dieselgate

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De Consumentenbond en Stichting Volkswagen Car Claim verwachten succes in de Nederlandse procedures tegen de Volkswagen groep. (Foto: Shutterstock)

De Consumentenbond spant in juni een aantal individuele proefprocedures aan tegen de Volkswagen Groep. Dealers en importeurs worden niet voor het gerecht gedaagd. De organisatie ziet zich gesterkt door de uitspraak van de hoogste Duitse rechtbank, waarmee kopers van een sjoemeldiesel recht hebben op teruggave van een deel van het aankoopbedrag. Dat meldt de belangenbehartiger van particulieren vanavond in een persbericht.

Volgens Sandra Molenaar, directeur van de Cosumentenbond, geeft de Duitse uitspraak een duidelijk signaal af. Zij verwacht dan ook dat dit gevolgen zal hebben voor Nederlandse consumenten die een claim in hebben gediend tegen Volkswagen. “Volkswagen heeft ons verzoek tot overleg onlangs afgeslagen omdat het geen aanleiding zag om met ons te praten. Om die reden lagen de dagvaardingen al klaar. En die gaan, zeker na deze uitspraak, snel de deur uit.”

Proefprocedures

In de proefprocedures werkt de Consumentenbond samen met de Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting (VGDES). Beide organisaties zetten zich in voor consumenten die schade hebben geleden doordat zij een Volkswagen kochten of leasten met een dieselmotor met sjoemelsoftware.

Stichting Volkswagen Car Claim verwacht ook dat de uitspraak in de Duitse rechtszaak tegen de Volkswagen Groep in dieselgate een positieve uitwerking heeft op de claims die er in Nederland gevoerd worden. Dat zegt bestuurder Guido van Woerkom tegen Automotive. “Vanaf het begin stellen wij dat een schikking het beste is voor iedereen, inclusief Volkswagen. Vooralsnog wil de fabrikant daar echter niets van weten.” In Duitsland schikte het concern onlangs met 200 duizend klanten.

Schikking

De stichting stelt tussen de 10 en 15 duizend Nederlandse consumenten, die een sjoemeldiesel kochten, bij te staan in de rechtszaak die aangespannen is tegen dealers, importeurs en fabrikant Volkswagen. Hoewel de collectieve actieprocedure inmiddels al sinds 2018 gevoerd wordt, blijft Van Woerkom inzetten op een schikking. “Dat is het beste voor alle partijen. De bal ligt nu bij Volkswagen.”

De affaire met de sjoemeldiesels kwam in 2015 aan het licht. Diesels van de VW Groep bleken een installatie te hebben die de auto in testsituaties veel schoner maakt dan onder echte gebruiksomstandigheden. Later bleken ook diverse andere fabrikanten zulke software te gebruiken. Het vormde de directe aanleiding voor de nieuwe WLTP-test voor Europese toelating van nieuwe auto’s.

Pon meldt desgevraagd aan Automotive geen reactie te kunnen geven omdat dit een zaak is tussen de Consumentenbond en de fabrikant. 

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.