43 Procent van de aanvragen voor privé-laadpaal mislukt

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Uit het Nationaal Laadonderzoek blijkt dat 40 procent van de respondenten de elektrische auto thuis oplaadt.

De Vereniging Elektrische Rijders (VER) en kennisplatform ElaadNL presenteerden gisteren het Nationaal Laadonderzoek. In het onderzoek zijn ervaringen opgenomen van berijders van elektrische auto’s over het laden. Aan het onderzoek hebben 1.800 respondenten deelgenomen.

In maart 2020 onderzochten de VER, dat samenwerkt met Innovam, en ElaadNL de ervaringen en meningen van elektrische rijders over het laden van elektrische auto’s. Zo blijkt dat 40 procent van de respondenten de elektrische auto thuis oplaadt bij een privé laadpaal. 23 Procent maakt gebruik van een openbare laadpaal en 19 procent steekt de stekker van elektrische auto op kantoor in een laadpunt. 11 Procent maakt gebruik van een snellader.

Uit het onderzoek komt voren dat 43 procent van de aanvragen voor een privé-laadpalen niet lukt. Dit komt, volgens de respondenten, omdat de gemeente waarin zij woonachtig zijn geen beleid heeft. Daarnaast wordt een aanvraag afgekeurd, omdat de gewenste laadpaal in de buurt van een bestaand laadpunt staat. Een deel van de respondenten kreeg geen respons op de aanvraag van een laadpaal.

Wachten

Van de respondenten die wel een laadpaal geplaatst kregen, werd er bij 18 procent binnen drie maanden een laadpaal geplaatst. 19 Procent moest vier tot zes maanden wachten en nog eens 19 procent heeft langer dan een half jaar gewacht tot er privé-laadpaal geplaatst werd. Eerder bleek dat de wachttijd in bepaalde gemeente op kan lopen tot 9 maanden. Download het Nationaal Laadonderzoek in de Automotive Kennisbank.

Volgens VER-voorzitter Koos Burgman geeft het onderzoek zicht op hoe kopers van nieuwe en occasion elektrische auto’s en particuliere en zakelijke rijders diverse aspecten en knelpunten van laden ervaren. “Op dit moment wordt bij het maken van politieke keuzes gebruik gemaakt van aannames. Dankzij dit onderzoek kunnen beleidsmakers werken met feiten en cijfers.” De knelpunten waar Burgman op doelt zijn onder andere onbekende laadkosten, een gebrek aan laadpalen in de buurt en onbetrouwbare laadsnelheid. 72 Procent van de respondenten ervaart een gebrek aan laadpunten in de buurt en 60 procent wist voor het laden niet wat de kosten waren. 55 Procent noemt de laadsnelheid van openbare laadpalen onbetrouwbaar.

Aan het Nationaal Laadonderzoek namen 1.800 respondenten deel, waarvan 86 procent een nieuwe elektrische auto rijdt en 14 procent een occasion elektrische auto.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

43 Procent van de aanvragen voor privé-laadpaal mislukt | Automotive Online

43 Procent van de aanvragen voor privé-laadpaal mislukt

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Uit het Nationaal Laadonderzoek blijkt dat 40 procent van de respondenten de elektrische auto thuis oplaadt.

De Vereniging Elektrische Rijders (VER) en kennisplatform ElaadNL presenteerden gisteren het Nationaal Laadonderzoek. In het onderzoek zijn ervaringen opgenomen van berijders van elektrische auto’s over het laden. Aan het onderzoek hebben 1.800 respondenten deelgenomen.

In maart 2020 onderzochten de VER, dat samenwerkt met Innovam, en ElaadNL de ervaringen en meningen van elektrische rijders over het laden van elektrische auto’s. Zo blijkt dat 40 procent van de respondenten de elektrische auto thuis oplaadt bij een privé laadpaal. 23 Procent maakt gebruik van een openbare laadpaal en 19 procent steekt de stekker van elektrische auto op kantoor in een laadpunt. 11 Procent maakt gebruik van een snellader.

Uit het onderzoek komt voren dat 43 procent van de aanvragen voor een privé-laadpalen niet lukt. Dit komt, volgens de respondenten, omdat de gemeente waarin zij woonachtig zijn geen beleid heeft. Daarnaast wordt een aanvraag afgekeurd, omdat de gewenste laadpaal in de buurt van een bestaand laadpunt staat. Een deel van de respondenten kreeg geen respons op de aanvraag van een laadpaal.

Wachten

Van de respondenten die wel een laadpaal geplaatst kregen, werd er bij 18 procent binnen drie maanden een laadpaal geplaatst. 19 Procent moest vier tot zes maanden wachten en nog eens 19 procent heeft langer dan een half jaar gewacht tot er privé-laadpaal geplaatst werd. Eerder bleek dat de wachttijd in bepaalde gemeente op kan lopen tot 9 maanden. Download het Nationaal Laadonderzoek in de Automotive Kennisbank.

Volgens VER-voorzitter Koos Burgman geeft het onderzoek zicht op hoe kopers van nieuwe en occasion elektrische auto’s en particuliere en zakelijke rijders diverse aspecten en knelpunten van laden ervaren. “Op dit moment wordt bij het maken van politieke keuzes gebruik gemaakt van aannames. Dankzij dit onderzoek kunnen beleidsmakers werken met feiten en cijfers.” De knelpunten waar Burgman op doelt zijn onder andere onbekende laadkosten, een gebrek aan laadpalen in de buurt en onbetrouwbare laadsnelheid. 72 Procent van de respondenten ervaart een gebrek aan laadpunten in de buurt en 60 procent wist voor het laden niet wat de kosten waren. 55 Procent noemt de laadsnelheid van openbare laadpalen onbetrouwbaar.

Aan het Nationaal Laadonderzoek namen 1.800 respondenten deel, waarvan 86 procent een nieuwe elektrische auto rijdt en 14 procent een occasion elektrische auto.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.