Autoverhuurder Korpershoek stopt ermee: ‘Kreeg de vloot niet meer verzekerd’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Jaap en Gonny Korpershoek. (Foto: Automotive)

Autoverhuurbedrijf Korpershoek is een bekende naam in Rotterdam Zuid: aan de ene kant van de Cilinderstraat zit Gonny achter de verhuurbalie, aan de andere kant staat Jaap in zijn garagebedrijf te sleutelen. Waaronder aan zijn eigen verhuurvloot, want de auto’s zijn onderhoudsgevoelig: het wagenpark bestaat naast nieuwe ook uit oudere auto s. “Ik heb hier wel eens collega-verhuurders in de straat gehad, die kwamen aanrijden in een dikke auto om mij te vragen waarom ik zo goedkoop verhuurde. Dan liet ik ze mijn auto zien: een oude caddy. Ik doe alles zelf in plaats van de hele dag te gaan zitten managen. Al onze auto’s zijn schoon en goed onderhouden, omdat ik dat zelf doe. Daardoor kunnen we prijzen bieden die mensen hier in de buurt nog kunnen betalen.”

Gonny vult aan: “Er wonen hier ook mensen met een kleine portemonnee. Die gaan een keer per jaar een week naar Drenthe met vakantie bijvoorbeeld en moeten gewoon een leuk bussie hebben. Die kunnen geen grote borgsommen betalen. Wij kennen ze, dus krijgen ze voor een leuk prijsje een auto mee.”

Sterrensysteem

Lid van de Bovag is het bedrijf niet meer. “Daar werd een heel sterrensysteem opgetuigd, wij konden niet aan die eisen voldoen. Omdat wij ook oudere auto’s verhuren”, zegt Jaap. “Ik snap dat niet. Auto’s kunnen hartstikke lang mee tegenwoordig, dat is nog duurzaam ook. Wij hebben er een paar die al 20 jaar oud zijn. Het maakt mijn klanten niet uit, zo lang de auto maar schoon is en niet te veel kost.” Gonny beaamt direct dat dit ook kan betekenen dat het risicoprofiel van de verhuurders anders is dan bij grotere nationale verhuurmaatschappijen – om het netjes te zeggen. “Maar wij hebben altijd keurig onze premie betaald, en nooit iets gehoord over een te hoge schadelast.”

Korpershoek Autoverhuur had een vloot van 155 auto’s: van personenauto’s en bestelbusjes tot en met koelwagens en rolstoelbussen. Veel particuliere klanten die een auto nodig hebben voor een verhuizing of vakantie, maar ook zakelijke klanten zoals scholenverenigingen en schoonmaakbedrijven die vervoer voor de kinderen en personeel nodig hebben. De zaken liepen goed, zegt Jaap, hoewel de afgelopen jaren de verzekeringspremie wel omhoog ging. In 2018 met 14 procent, en in 2019 met 15 procent naar ongeveer 216 duizend euro op jaarbasis.

Schadelast

Er verschenen berichten in de media dat onder andere de taxi- en verhuurbranche steeds meer moeite krijgen met het verzekeren van hun vloot, omdat verzekeraars de premies steeds verder opschroefden (ook de Bovag is hier inmiddels een onderzoek naar gestart). Maar zelf horen Jaap en Gonny niets hierover van hun verzekeraar, Avéro Achmea, tot dat die op 19 oktober een brief naar de tussenpersoon stuurt met de melding dat sinds 1 juli 2019 dat jaar alle grote verzekeringsmaatschappijen gestopt zijn met het offreren van onder andere autoverhuursegment, koeriersdiensten en taxi’s. Op 28 oktober 2019 krijgt Korpershoek zelf een brief met de mededeling dat de Bedrijfswagenverzekering per 1 januari 2020 wordt beëindigd door een te hoge schadelast.

Korpershoek probeert zijn wagenpark elders verzekerd te krijgen, maar krijgt overal nul op het rekest. Behalve bij De Vereende, dat op een bedrag van 800 duizend euro uitkomt. Een te hoog bedrag – vier keer zo hoog als de jaarpremie bij Avéro – dat niet is terug te verdienen, vindt Korpershoek, die daarom een kort geding start tegen de beëindiging door Avéro Achmea.

Liquidatie

De Rechtbank Gelderland stelt de verhuurder deels in het gelijk: de verzekeraar moet de verzekering aanhouden tot 1 juli 2020, om Korpershoek de tijd te geven het concern ‘on going’ te liquideren. Wel geldt daarbij de premie zoals die voor 2020 is geoffreerd: ruim 500 duizend euro op jaarbasis. “Omdat we niet wisten of we gelijk kregen met het kort geding, hebben we alle wintersportreserveringen af moeten bellen”, zegt Gonny. Niet lang daarna kwam de coronacrisis, waardoor de gehele verhuursector plat lag.

Jaap en Gonny Korpershoek vroegen voor 6 medewerkers ontslag aan, en gaan gezamenlijk, met een leerlingmonteur en twee apk keurmeesters verder met het garagebedrijf. Ook houden ze de verhuuractiviteiten voor 20 auto’s aan, maar die zijn in een soort leaseconstructie gegoten. “Deze verzekering hebben we op naam van de huurder kunnen zetten tegen normale premie.” In de vestiging Barendrecht zijn alle werkzaamheden  gestaakt. “We hebben ons leven lang hard voor deze zaak gewerkt. Ik ben nu 75, het is vervelend om op deze manier te moeten stoppen”, zegt Jaap.

Ik ben nu 75, het is vervelend om op deze manier te moeten stoppen

Jaap Korpershoek

In aanloop naar de rechtszaak blijkt dat de verzekeraar in de afgelopen vier jaar 23 duizend euro verlies leed op het wagenpark van Korpershoek. “Daar wisten wij niets van. Ik heb voorgesteld om dat bedrag te betalen, maar daar kreeg ik geen reactie op”, aldus Jaap.

Volgens de verhuurder ging het mis toen er een letselschadebedrag werd uitgekeerd aan de wederpartij, terwijl de huurder bij Korpershoek – naar eigen zeggen – niet de schuldige was. “Er was tijdens die zitting niemand van Avéro aanwezig: ze hebben het bedrag, 58 duizend euro, gewoon overgemaakt. Ook zonder met ons te overleggen of ons te horen”, zegt Gonny. “Dat ze dit achteraf zelf ook verkeerd vonden, blijkt wel uit het feit dat de afdeling Rechtsbijstand uiteindelijk de schade aan onze auto uit coulance heeft vergoed.”

Staartje

Volgens het Assurantiehuys, de nieuwe tussenpersoon van Korpershoek, blijft de verzekeraar op een aantal punten in gebreke, want er staan nog drie andere schades open, van 60 duizend, 52 duizend en 42 duizend euro, waarover “geen contact is geweest met Korpershoek terwijl ze wel een impact hebben op het schadecijfer.” Assuradeur Joop Kandel van het Assurantiehuys meldt desgevraagd dat het klopt dat het schaderisico bij Korpershoek wel bovengemiddeld is. “Dat komt mede doordat ze ook personenvervoer doen, waarbij het letselschaderisico hoger ligt omdat er meerdere personen in een busje zitten. Ook de schadelast is aan de hoge kant, zegt hij. “Maar Avéro geeft niet duidelijk aan waar die verhoogde schadelast in zit. En de premies zijn altijd keurig betaald.”

Dit voelt als een steek in je rug

Gonny Korpershoek

Het verhaal heeft nog een staartje: op 30 mei ontvangen Jaap en Gonny alle nieuwe polissen met groene kaarten, met de nieuwe premie vanaf 1 juli 2020. “Een fout natuurlijk”, zegt Gonny, “en ik heb ook gelijk aan de bel getrokken. Vervolgens kregen we een brief dat de beëindiging niet juist is verwerkt, en dat Avéro de consequenties van de fout aanvaardt en onze voertuigen alsnog tot 1 juli 2021 wil verzekeren. Maar we hebben de verhuuractiviteiten al gestopt, dus voor ons had dat geen zin meer. De auto’s zijn in eigendom en het onroerend goed ook, dus maak je om ons maar geen zorgen”, zegt Gonny. “Maar als je ergens 16 jaar klant bent, waarin de verzekeraar alleen de premie komt opstrijken en je zo behandelt, dan voelt dat als een steek in je rug.”

Avéro Achmea meldt niet op individuele gevallen te willen reageren. De redactie van Automotive heeft alle correspondentie tussen Korpershoek, de tussenpersoon en Avéro in kunnen zien.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Autoverhuurder Korpershoek stopt ermee: ‘Kreeg de vloot niet meer verzekerd’ | Automotive Online

Autoverhuurder Korpershoek stopt ermee: ‘Kreeg de vloot niet meer verzekerd’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Jaap en Gonny Korpershoek. (Foto: Automotive)

Autoverhuurbedrijf Korpershoek is een bekende naam in Rotterdam Zuid: aan de ene kant van de Cilinderstraat zit Gonny achter de verhuurbalie, aan de andere kant staat Jaap in zijn garagebedrijf te sleutelen. Waaronder aan zijn eigen verhuurvloot, want de auto’s zijn onderhoudsgevoelig: het wagenpark bestaat naast nieuwe ook uit oudere auto s. “Ik heb hier wel eens collega-verhuurders in de straat gehad, die kwamen aanrijden in een dikke auto om mij te vragen waarom ik zo goedkoop verhuurde. Dan liet ik ze mijn auto zien: een oude caddy. Ik doe alles zelf in plaats van de hele dag te gaan zitten managen. Al onze auto’s zijn schoon en goed onderhouden, omdat ik dat zelf doe. Daardoor kunnen we prijzen bieden die mensen hier in de buurt nog kunnen betalen.”

Gonny vult aan: “Er wonen hier ook mensen met een kleine portemonnee. Die gaan een keer per jaar een week naar Drenthe met vakantie bijvoorbeeld en moeten gewoon een leuk bussie hebben. Die kunnen geen grote borgsommen betalen. Wij kennen ze, dus krijgen ze voor een leuk prijsje een auto mee.”

Sterrensysteem

Lid van de Bovag is het bedrijf niet meer. “Daar werd een heel sterrensysteem opgetuigd, wij konden niet aan die eisen voldoen. Omdat wij ook oudere auto’s verhuren”, zegt Jaap. “Ik snap dat niet. Auto’s kunnen hartstikke lang mee tegenwoordig, dat is nog duurzaam ook. Wij hebben er een paar die al 20 jaar oud zijn. Het maakt mijn klanten niet uit, zo lang de auto maar schoon is en niet te veel kost.” Gonny beaamt direct dat dit ook kan betekenen dat het risicoprofiel van de verhuurders anders is dan bij grotere nationale verhuurmaatschappijen – om het netjes te zeggen. “Maar wij hebben altijd keurig onze premie betaald, en nooit iets gehoord over een te hoge schadelast.”

Korpershoek Autoverhuur had een vloot van 155 auto’s: van personenauto’s en bestelbusjes tot en met koelwagens en rolstoelbussen. Veel particuliere klanten die een auto nodig hebben voor een verhuizing of vakantie, maar ook zakelijke klanten zoals scholenverenigingen en schoonmaakbedrijven die vervoer voor de kinderen en personeel nodig hebben. De zaken liepen goed, zegt Jaap, hoewel de afgelopen jaren de verzekeringspremie wel omhoog ging. In 2018 met 14 procent, en in 2019 met 15 procent naar ongeveer 216 duizend euro op jaarbasis.

Schadelast

Er verschenen berichten in de media dat onder andere de taxi- en verhuurbranche steeds meer moeite krijgen met het verzekeren van hun vloot, omdat verzekeraars de premies steeds verder opschroefden (ook de Bovag is hier inmiddels een onderzoek naar gestart). Maar zelf horen Jaap en Gonny niets hierover van hun verzekeraar, Avéro Achmea, tot dat die op 19 oktober een brief naar de tussenpersoon stuurt met de melding dat sinds 1 juli 2019 dat jaar alle grote verzekeringsmaatschappijen gestopt zijn met het offreren van onder andere autoverhuursegment, koeriersdiensten en taxi’s. Op 28 oktober 2019 krijgt Korpershoek zelf een brief met de mededeling dat de Bedrijfswagenverzekering per 1 januari 2020 wordt beëindigd door een te hoge schadelast.

Korpershoek probeert zijn wagenpark elders verzekerd te krijgen, maar krijgt overal nul op het rekest. Behalve bij De Vereende, dat op een bedrag van 800 duizend euro uitkomt. Een te hoog bedrag – vier keer zo hoog als de jaarpremie bij Avéro – dat niet is terug te verdienen, vindt Korpershoek, die daarom een kort geding start tegen de beëindiging door Avéro Achmea.

Liquidatie

De Rechtbank Gelderland stelt de verhuurder deels in het gelijk: de verzekeraar moet de verzekering aanhouden tot 1 juli 2020, om Korpershoek de tijd te geven het concern ‘on going’ te liquideren. Wel geldt daarbij de premie zoals die voor 2020 is geoffreerd: ruim 500 duizend euro op jaarbasis. “Omdat we niet wisten of we gelijk kregen met het kort geding, hebben we alle wintersportreserveringen af moeten bellen”, zegt Gonny. Niet lang daarna kwam de coronacrisis, waardoor de gehele verhuursector plat lag.

Jaap en Gonny Korpershoek vroegen voor 6 medewerkers ontslag aan, en gaan gezamenlijk, met een leerlingmonteur en twee apk keurmeesters verder met het garagebedrijf. Ook houden ze de verhuuractiviteiten voor 20 auto’s aan, maar die zijn in een soort leaseconstructie gegoten. “Deze verzekering hebben we op naam van de huurder kunnen zetten tegen normale premie.” In de vestiging Barendrecht zijn alle werkzaamheden  gestaakt. “We hebben ons leven lang hard voor deze zaak gewerkt. Ik ben nu 75, het is vervelend om op deze manier te moeten stoppen”, zegt Jaap.

Ik ben nu 75, het is vervelend om op deze manier te moeten stoppen

Jaap Korpershoek

In aanloop naar de rechtszaak blijkt dat de verzekeraar in de afgelopen vier jaar 23 duizend euro verlies leed op het wagenpark van Korpershoek. “Daar wisten wij niets van. Ik heb voorgesteld om dat bedrag te betalen, maar daar kreeg ik geen reactie op”, aldus Jaap.

Volgens de verhuurder ging het mis toen er een letselschadebedrag werd uitgekeerd aan de wederpartij, terwijl de huurder bij Korpershoek – naar eigen zeggen – niet de schuldige was. “Er was tijdens die zitting niemand van Avéro aanwezig: ze hebben het bedrag, 58 duizend euro, gewoon overgemaakt. Ook zonder met ons te overleggen of ons te horen”, zegt Gonny. “Dat ze dit achteraf zelf ook verkeerd vonden, blijkt wel uit het feit dat de afdeling Rechtsbijstand uiteindelijk de schade aan onze auto uit coulance heeft vergoed.”

Staartje

Volgens het Assurantiehuys, de nieuwe tussenpersoon van Korpershoek, blijft de verzekeraar op een aantal punten in gebreke, want er staan nog drie andere schades open, van 60 duizend, 52 duizend en 42 duizend euro, waarover “geen contact is geweest met Korpershoek terwijl ze wel een impact hebben op het schadecijfer.” Assuradeur Joop Kandel van het Assurantiehuys meldt desgevraagd dat het klopt dat het schaderisico bij Korpershoek wel bovengemiddeld is. “Dat komt mede doordat ze ook personenvervoer doen, waarbij het letselschaderisico hoger ligt omdat er meerdere personen in een busje zitten. Ook de schadelast is aan de hoge kant, zegt hij. “Maar Avéro geeft niet duidelijk aan waar die verhoogde schadelast in zit. En de premies zijn altijd keurig betaald.”

Dit voelt als een steek in je rug

Gonny Korpershoek

Het verhaal heeft nog een staartje: op 30 mei ontvangen Jaap en Gonny alle nieuwe polissen met groene kaarten, met de nieuwe premie vanaf 1 juli 2020. “Een fout natuurlijk”, zegt Gonny, “en ik heb ook gelijk aan de bel getrokken. Vervolgens kregen we een brief dat de beëindiging niet juist is verwerkt, en dat Avéro de consequenties van de fout aanvaardt en onze voertuigen alsnog tot 1 juli 2021 wil verzekeren. Maar we hebben de verhuuractiviteiten al gestopt, dus voor ons had dat geen zin meer. De auto’s zijn in eigendom en het onroerend goed ook, dus maak je om ons maar geen zorgen”, zegt Gonny. “Maar als je ergens 16 jaar klant bent, waarin de verzekeraar alleen de premie komt opstrijken en je zo behandelt, dan voelt dat als een steek in je rug.”

Avéro Achmea meldt niet op individuele gevallen te willen reageren. De redactie van Automotive heeft alle correspondentie tussen Korpershoek, de tussenpersoon en Avéro in kunnen zien.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.