Exportwagen.eu gaat verder als Eurostocks

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het Eurostocks-team met Westgeest als tweede van links. (Foto: Eurostocks)

Exportwagen.eu en Webwinkel voor Auto’s (WWVA) gaan verder onder de naam Eurostocks. Dat meldt dga Rolf Westgeest aan Automotive. Deze maand is het nieuwe platform live gegaan. Via Eurostocks kunnen autobedrijven zowel voertuigen als onderdelen en accessoires aanbieden in een eigen webshop, die vervolgens worden geadverteerd op grote platformen. Zo blijven auto’s doorgeplaatst worden op de Duitse occasionsite Mobile.de, terwijl onderdelen doorgeplaatst worden op Marktplaats.

Voor Westgeest waren er twee belangrijke redenen om de sites samen te voegen. “Retail vindt in toenemende mate online plaats. De echt grote bedrijven bouwen hun eigen online shops. Voor veel autobedrijven is het echter onbegonnen werk om een eigen online winkel te bouwen en om vervolgens verkeer naar de eigen webshop te krijgen. Met Eurostocks lossen we beide problemen op, wij leveren een online webshop en zorgen voor de afhandeling van transacties en verkeer. En het is voor klanten van één van de twee sites nu veel gemakkelijker geworden om beide diensten te gebruiken. Daarom zijn we ook overgegaan naar één naam die daarbij de lading dekt.”

Drempel

Door de integratie van de twee sites krijgen klanten van Exportwagen.eu de mogelijkheid om onderdelen te verkopen vanuit hetzelfde platform, terwijl andersom de WWVA-klanten de mogelijkheid krijgen om online auto’s te adverteren of te verkopen. “De huidige Exportwagen.eu klanten kunnen, naast adverteren op Mobile.de, ook direct auto’s online verkopen via een webshopmodule, ook aan (Europese) particulieren. Dat zit allemaal in het platform.”

Door corona is het belang van online retail nog groter geworden.

Rolf Westgeest

Westgeest hoopt dat het gebruiksgemak Eurostocks-klanten aanmoedigt om gebruik te maken van alle diensten die het platform biedt. “De overlap is nu maar tien procent. Na een paar dagen merken we al dat de drempel veel lager is om ook van de andere mogelijkheden gebruik te maken.” Voor komend jaar moet het aantal geplaatste advertenties stijgen van 150 duizend naar 250 duizend. Het bedrijf werkt met een abonnementsstructuur waarbij er staffels zijn op basis van het aantal advertenties.

Retours

Westgeest stelt dat de koudwatervrees voor online retail begint af te nemen. Online betalen en retours waren altijd belangrijke pijnpunten. “Betalen wordt steeds eenvoudiger, in onze webshop zit standaard een betaalmodule. Tegelijkertijd zien we het aantal retourzendingen dalen, dat ligt nu rond de 2 á 3 procent. Daarbij geldt dat retourkosten in principe voor de koper zijn, maar het autobedrijf kan besluiten deze voor zijn rekening te nemen.”

Westgeest snapt dat een autobedrijf huiverig is om bijvoorbeeld een dure set banden te verkopen aan particulieren. “Die bieden wij daarom de mogelijkheid om het setje banden wel te adverteren, maar dat de koper ze wel gewoon moet afhalen. Het levert dan bovendien een kans op om ook service te verkopen.”  

Specialistisch

In de nabije toekomst zal Eurostocks nieuwe features toevoegen, waarbij het gemakkelijker wordt om Europees in te kopen of te verkopen. Toch gaat het bedrijf niet lijken op de grote algemene retailplatformen, zoals Bol.com of Amazon, zegt Westgeest. “Eurostocks blijft een specialistische automotive retailwebshop en zorgt er voor dat advertenties op relevante Europese platformen terecht komen. Maar wij bieden net als deze partijen wel de mogelijkheid aan autobedrijven om vanuit een eigen webshop producten aan te bieden. En als één ding wel duidelijk begint te worden in deze coronatijd is dat het belang van online retail alleen maar toeneemt.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Exportwagen.eu gaat verder als Eurostocks | Automotive Online

Exportwagen.eu gaat verder als Eurostocks

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het Eurostocks-team met Westgeest als tweede van links. (Foto: Eurostocks)

Exportwagen.eu en Webwinkel voor Auto’s (WWVA) gaan verder onder de naam Eurostocks. Dat meldt dga Rolf Westgeest aan Automotive. Deze maand is het nieuwe platform live gegaan. Via Eurostocks kunnen autobedrijven zowel voertuigen als onderdelen en accessoires aanbieden in een eigen webshop, die vervolgens worden geadverteerd op grote platformen. Zo blijven auto’s doorgeplaatst worden op de Duitse occasionsite Mobile.de, terwijl onderdelen doorgeplaatst worden op Marktplaats.

Voor Westgeest waren er twee belangrijke redenen om de sites samen te voegen. “Retail vindt in toenemende mate online plaats. De echt grote bedrijven bouwen hun eigen online shops. Voor veel autobedrijven is het echter onbegonnen werk om een eigen online winkel te bouwen en om vervolgens verkeer naar de eigen webshop te krijgen. Met Eurostocks lossen we beide problemen op, wij leveren een online webshop en zorgen voor de afhandeling van transacties en verkeer. En het is voor klanten van één van de twee sites nu veel gemakkelijker geworden om beide diensten te gebruiken. Daarom zijn we ook overgegaan naar één naam die daarbij de lading dekt.”

Drempel

Door de integratie van de twee sites krijgen klanten van Exportwagen.eu de mogelijkheid om onderdelen te verkopen vanuit hetzelfde platform, terwijl andersom de WWVA-klanten de mogelijkheid krijgen om online auto’s te adverteren of te verkopen. “De huidige Exportwagen.eu klanten kunnen, naast adverteren op Mobile.de, ook direct auto’s online verkopen via een webshopmodule, ook aan (Europese) particulieren. Dat zit allemaal in het platform.”

Door corona is het belang van online retail nog groter geworden.

Rolf Westgeest

Westgeest hoopt dat het gebruiksgemak Eurostocks-klanten aanmoedigt om gebruik te maken van alle diensten die het platform biedt. “De overlap is nu maar tien procent. Na een paar dagen merken we al dat de drempel veel lager is om ook van de andere mogelijkheden gebruik te maken.” Voor komend jaar moet het aantal geplaatste advertenties stijgen van 150 duizend naar 250 duizend. Het bedrijf werkt met een abonnementsstructuur waarbij er staffels zijn op basis van het aantal advertenties.

Retours

Westgeest stelt dat de koudwatervrees voor online retail begint af te nemen. Online betalen en retours waren altijd belangrijke pijnpunten. “Betalen wordt steeds eenvoudiger, in onze webshop zit standaard een betaalmodule. Tegelijkertijd zien we het aantal retourzendingen dalen, dat ligt nu rond de 2 á 3 procent. Daarbij geldt dat retourkosten in principe voor de koper zijn, maar het autobedrijf kan besluiten deze voor zijn rekening te nemen.”

Westgeest snapt dat een autobedrijf huiverig is om bijvoorbeeld een dure set banden te verkopen aan particulieren. “Die bieden wij daarom de mogelijkheid om het setje banden wel te adverteren, maar dat de koper ze wel gewoon moet afhalen. Het levert dan bovendien een kans op om ook service te verkopen.”  

Specialistisch

In de nabije toekomst zal Eurostocks nieuwe features toevoegen, waarbij het gemakkelijker wordt om Europees in te kopen of te verkopen. Toch gaat het bedrijf niet lijken op de grote algemene retailplatformen, zoals Bol.com of Amazon, zegt Westgeest. “Eurostocks blijft een specialistische automotive retailwebshop en zorgt er voor dat advertenties op relevante Europese platformen terecht komen. Maar wij bieden net als deze partijen wel de mogelijkheid aan autobedrijven om vanuit een eigen webshop producten aan te bieden. En als één ding wel duidelijk begint te worden in deze coronatijd is dat het belang van online retail alleen maar toeneemt.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.