Nabeschouwing Prinsjesdag: Haagse steun noodzaak voor opkrabbelende Bovag-leden

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Door de coronacrisis werd er misschien wel meer dan ooit uitgekeken naar Prinsjesdag, maar op het gebied van autobelastingen was er weinig spannends. De nabeschouwing van Bovag, ditmaal in de vorm van een online talkshow in het Bovaghuis in Bunnik, ging dan ook vooral over de maatregelen die worden genomen om ondernemend Nederland door de crisis heen te slepen. Voor de gelegenheid had de branchevereniging via een extra Coronamonitor aan de leden gevraagd hoe de vlag er nu bij hangt. Van de Bovag-leden denkt 75 procent geen afscheid van personeel te hoeven nemen. Dat een kwart van de Bovag-leden denkt wel afscheid te moeten nemen van medewerkers is in lijn met cijfers uit de vorige monitors. Econoom Matthijs Bouman, die ook deelnam aan de nabeschouwing, vindt dat een stevig aantal. “Ik neem aan dat dit niet de jongens en meisjes zijn die auto’s repareren en onderhouden, maar medewerkers die bezig zijn met verkoop. Er is immers een extreem tekort aan vakmensen.” Bouman zou wel weten wat te doen als hij ondernemer was in de autobranche en er zouden vakmensen beschikbaar komen. “Die zou ik meteen bellen.”

In de Coronamonitor staat verder dat ruim 23 procent van de bedrijven voert veranderingen door in bedrijfsvoering, waarvan 12 procent andere activiteiten opstart. Zes procent gaat meer investeren in de online verkoop. Tegelijkertijd meldt 3 procent zijn bedrijf ter overname aan te bieden en een half procent zegt er mee te stoppen. Voorzitter Han ten Broeke schrok niet van deze cijfers. “Deze percentages zijn niet veel hoger dan normaal. Als Bovag helpen wij bedrijven die willen stoppen.”

Boete

Bovag noemt de situatie in de branche ‘nijpend’. Ongeveer de helft (47,9%) van de leden heeft te maken met omzetverlies. Tegemoetkoming in de loonkosten is de meest genoemde behoefte (50,1 procent) als het gaat om overheidssteun. Tijdens de liveshow deed Bovag ook de oproep om de boete op vervroegd uittreden direct te schrappen. Het voor vijf jaar schrappen van de boete op een regeling voor vervroegde uittreding (RVU) is reeds door werkgevers en werknemers afgesproken in het Pensioenakkoord en zou begin 2021 in moeten gaan. Maar Bovag stelt dat die maatregel nú al nodig is en zo snel als mogelijk moet worden ingevoerd. “De les van de vorige crisis is dat we niet massaal jongeren en met name leerlingen aan de kant moeten zetten. Rond 2008 verdwenen leerwerkplekken als sneeuw voor de zon, waardoor er later een tekort aan instromende technici ontstond”, aldus Ten Broeke.

Een aantal belastingmaatregelen waren nog wel de moeite van het bespreken waard, zoals de veranderingen in de bpm. Afgelopen dinsdag zei Bovag al de veranderingen in de bpm toe te juichen, maar de vereniging waarschuwt wel voor een forse – onbedoelde – btw-verhoging: als de bpm al bij kentekening moet worden betaald door het autobedrijf, wordt hij onderdeel van de verkoopprijs en wordt er dus uiteindelijk btw over betaald. “En belasting over belasting is een doodzonde”, luidde het aan tafel eensgezind.

Overheidsinkomsten

Bovag berekende ook dat de overheid dit jaar fors minder aan autogerelateerde belastingen binnenhaalt. Er was 19 miljard euro begroot, maar er wordt volgens de branchevereniging niet meer dan 16,6 miljard euro opgehaald. Vooral omdat de accijns op benzine en diesel 1,5 miljard euro lag ligt dan begroot, terwijl er ook 700 miljoen euro minder bpm opgehaald wordt.

Dat de bijtellingsverhoging voor EV’s (naar 12% in 2021) gewoon doorgevoerd zou worden, lag in de lijn der verwachting. Volgens voorzitter Han ten Broeke zijn de langetermijn doelen op het gebied van elektrificatie lastig te halen met het huidige beleid. “Na 2025 stijgen de doelstellingen voor de EV-verkoop enorm, dat gaan we met dit beleid nooit redden.”

Bekijk de nabeschouwing hieronder of ga naar de Youtube-pagina van Automotive.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Nabeschouwing Prinsjesdag: Haagse steun noodzaak voor opkrabbelende Bovag-leden | Automotive Online

Nabeschouwing Prinsjesdag: Haagse steun noodzaak voor opkrabbelende Bovag-leden

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Door de coronacrisis werd er misschien wel meer dan ooit uitgekeken naar Prinsjesdag, maar op het gebied van autobelastingen was er weinig spannends. De nabeschouwing van Bovag, ditmaal in de vorm van een online talkshow in het Bovaghuis in Bunnik, ging dan ook vooral over de maatregelen die worden genomen om ondernemend Nederland door de crisis heen te slepen. Voor de gelegenheid had de branchevereniging via een extra Coronamonitor aan de leden gevraagd hoe de vlag er nu bij hangt. Van de Bovag-leden denkt 75 procent geen afscheid van personeel te hoeven nemen. Dat een kwart van de Bovag-leden denkt wel afscheid te moeten nemen van medewerkers is in lijn met cijfers uit de vorige monitors. Econoom Matthijs Bouman, die ook deelnam aan de nabeschouwing, vindt dat een stevig aantal. “Ik neem aan dat dit niet de jongens en meisjes zijn die auto’s repareren en onderhouden, maar medewerkers die bezig zijn met verkoop. Er is immers een extreem tekort aan vakmensen.” Bouman zou wel weten wat te doen als hij ondernemer was in de autobranche en er zouden vakmensen beschikbaar komen. “Die zou ik meteen bellen.”

In de Coronamonitor staat verder dat ruim 23 procent van de bedrijven voert veranderingen door in bedrijfsvoering, waarvan 12 procent andere activiteiten opstart. Zes procent gaat meer investeren in de online verkoop. Tegelijkertijd meldt 3 procent zijn bedrijf ter overname aan te bieden en een half procent zegt er mee te stoppen. Voorzitter Han ten Broeke schrok niet van deze cijfers. “Deze percentages zijn niet veel hoger dan normaal. Als Bovag helpen wij bedrijven die willen stoppen.”

Boete

Bovag noemt de situatie in de branche ‘nijpend’. Ongeveer de helft (47,9%) van de leden heeft te maken met omzetverlies. Tegemoetkoming in de loonkosten is de meest genoemde behoefte (50,1 procent) als het gaat om overheidssteun. Tijdens de liveshow deed Bovag ook de oproep om de boete op vervroegd uittreden direct te schrappen. Het voor vijf jaar schrappen van de boete op een regeling voor vervroegde uittreding (RVU) is reeds door werkgevers en werknemers afgesproken in het Pensioenakkoord en zou begin 2021 in moeten gaan. Maar Bovag stelt dat die maatregel nú al nodig is en zo snel als mogelijk moet worden ingevoerd. “De les van de vorige crisis is dat we niet massaal jongeren en met name leerlingen aan de kant moeten zetten. Rond 2008 verdwenen leerwerkplekken als sneeuw voor de zon, waardoor er later een tekort aan instromende technici ontstond”, aldus Ten Broeke.

Een aantal belastingmaatregelen waren nog wel de moeite van het bespreken waard, zoals de veranderingen in de bpm. Afgelopen dinsdag zei Bovag al de veranderingen in de bpm toe te juichen, maar de vereniging waarschuwt wel voor een forse – onbedoelde – btw-verhoging: als de bpm al bij kentekening moet worden betaald door het autobedrijf, wordt hij onderdeel van de verkoopprijs en wordt er dus uiteindelijk btw over betaald. “En belasting over belasting is een doodzonde”, luidde het aan tafel eensgezind.

Overheidsinkomsten

Bovag berekende ook dat de overheid dit jaar fors minder aan autogerelateerde belastingen binnenhaalt. Er was 19 miljard euro begroot, maar er wordt volgens de branchevereniging niet meer dan 16,6 miljard euro opgehaald. Vooral omdat de accijns op benzine en diesel 1,5 miljard euro lag ligt dan begroot, terwijl er ook 700 miljoen euro minder bpm opgehaald wordt.

Dat de bijtellingsverhoging voor EV’s (naar 12% in 2021) gewoon doorgevoerd zou worden, lag in de lijn der verwachting. Volgens voorzitter Han ten Broeke zijn de langetermijn doelen op het gebied van elektrificatie lastig te halen met het huidige beleid. “Na 2025 stijgen de doelstellingen voor de EV-verkoop enorm, dat gaan we met dit beleid nooit redden.”

Bekijk de nabeschouwing hieronder of ga naar de Youtube-pagina van Automotive.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.