Thatcham en Britse verzekeraars: ‘Invoering autonoom rijden brengt levens in gevaar’

Jeroen Vos Jeroen Vos
Automated Lane Keeping Systems (ALKS) vormen volgens het Britse onderzoeksbureau Thatcham Research een gevaar voor de verkeersveiligheid. (Foto: Shutterstock)

Het verbond van Britse verzekeraars (ABI) en onderzoeksbureau Thatcham Research doen een beroep op de Britse regering om de plannen voor de invoering van (semi) autonoom rijden te herzien. De invoering van Automated Lane Keeping Systems (ALKS), gepland voor begin 2021, zou levens in gevaar brengen. Dat maakt het onderzoeksbureau bekend.

Zowel de verzekeraars als het onderzoekbureau vinden dat de technologie niet veilig genoeg is. Met behulp van ALKS kan een auto zichzelf besturen binnen een rijstrook met een maximum snelheid van 60 kilometer per uur. Ingrijpen van een bestuurder is hierbij niet nodig. Matthew Avery, director of research van Thatcham Research, noemt het een bedreiging van de verkeersveiligheid. “Automobilisten geloven dat het systeem het werk van een menselijke bestuurder volledig kan overnemen. Maar dat is niet de realiteit. De beperkingen van de technologie betekenen dat het moet worden geclassificeerd als geassisteerd rijden. Dit, omdat de bestuurder alert moet blijven om het stuur het over te nemen als dat nodig is.”

Drastisch verbeteren

Het onderzoeksbureau stelt dat ALKS moeite heeft met het waarnemen van bijvoorbeeld puin op de rijbaan of een voetganger. Daarnaast bestaat het gevaar dat het systeem een wegafsluiting over het hoofd ziet. Hierdoor blijft menselijk ingrijpen noodzakelijk, zegt Avery. “Met de huidige radarsensoren zijn de systemen alleen in staat om een relatief korte afstand op de rijbaan te monitoren. Daarom is het van cruciaal belang dat de prestaties van de sensoren drastisch verbeteren voordat een systeem kan worden geclassificeerd als geautomatiseerd.”

Naast de geplande invoering van ALKS, wordt in 2022 de invoering van Advanced Emergency Braking Systems (AEBS) verplicht als standaarduitrusting voor nieuwe auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Thatcham en Britse verzekeraars: ‘Invoering autonoom rijden brengt levens in gevaar’ | Automotive Online

Thatcham en Britse verzekeraars: ‘Invoering autonoom rijden brengt levens in gevaar’

Jeroen Vos Jeroen Vos
Automated Lane Keeping Systems (ALKS) vormen volgens het Britse onderzoeksbureau Thatcham Research een gevaar voor de verkeersveiligheid. (Foto: Shutterstock)

Het verbond van Britse verzekeraars (ABI) en onderzoeksbureau Thatcham Research doen een beroep op de Britse regering om de plannen voor de invoering van (semi) autonoom rijden te herzien. De invoering van Automated Lane Keeping Systems (ALKS), gepland voor begin 2021, zou levens in gevaar brengen. Dat maakt het onderzoeksbureau bekend.

Zowel de verzekeraars als het onderzoekbureau vinden dat de technologie niet veilig genoeg is. Met behulp van ALKS kan een auto zichzelf besturen binnen een rijstrook met een maximum snelheid van 60 kilometer per uur. Ingrijpen van een bestuurder is hierbij niet nodig. Matthew Avery, director of research van Thatcham Research, noemt het een bedreiging van de verkeersveiligheid. “Automobilisten geloven dat het systeem het werk van een menselijke bestuurder volledig kan overnemen. Maar dat is niet de realiteit. De beperkingen van de technologie betekenen dat het moet worden geclassificeerd als geassisteerd rijden. Dit, omdat de bestuurder alert moet blijven om het stuur het over te nemen als dat nodig is.”

Drastisch verbeteren

Het onderzoeksbureau stelt dat ALKS moeite heeft met het waarnemen van bijvoorbeeld puin op de rijbaan of een voetganger. Daarnaast bestaat het gevaar dat het systeem een wegafsluiting over het hoofd ziet. Hierdoor blijft menselijk ingrijpen noodzakelijk, zegt Avery. “Met de huidige radarsensoren zijn de systemen alleen in staat om een relatief korte afstand op de rijbaan te monitoren. Daarom is het van cruciaal belang dat de prestaties van de sensoren drastisch verbeteren voordat een systeem kan worden geclassificeerd als geautomatiseerd.”

Naast de geplande invoering van ALKS, wordt in 2022 de invoering van Advanced Emergency Braking Systems (AEBS) verplicht als standaarduitrusting voor nieuwe auto’s.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.