Staatssecretaris: Geen btw over bpm en bpm-risico van dealer naar importeur

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Het huidige systeem van autobelastingen piept en kraakt, stelt Bovag. (Foto: Shutterstock)

Er hoeft geen btw over de bpm betaald te worden en het bpm-risico verschuift van dealers naar importeurs. Dat meldt staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën in antwoorden op Kamervragen van Helma Lodders (VVD). Hij dient een nota van wijzigingen in bij het Belastingplan waarin deze punten zijn opgenomen. Lodders stelde vragen naar aanleiding van het Belastingplan 2021.

Vijlbrief liet eerder al weten dat het niet de bedoeling is dat btw over de bpm betaald moet gaan worden. Daar komt nu bij dat de importeur, dan wel degene die het voertuig inschrijft, het bpm-risico draagt. Dat betekent dat dealers niet langer het risico lopen in geval van een faillissement van hun importeur. Dat was eerder bijvoorbeeld wel het geval bij de faillissementen van Rover en Kroymans. Deze nota van wijzing verandert niet dat het in de nieuwe situatie bij de import van gebruikte auto’s niet meer mogelijk is om bpm af te schrijven over de periode tussen inschrijving en tenaamstelling. Het verwerpen van de koerslijstwaardering van een geïmporteerde Jaguar F-Type door de Hoge Raad heeft voor grote verbazing gezorgd in de branche. Bovag: ‘Het is een opmerkelijke uitspraak waarmee we niet blij zijn.’

Bovag-voorzitter Han ten Broeke is tevreden met de nota, maar concludeert dat er nog veel werk aan de winkel is met betrekking tot de bpm. “Het toont maar weer eens aan dat we soms meerdere wegen moeten bewandelen om ons punt duidelijk te maken. Niet alleen bij het kabinet, maar ook in de Kamer kloppen we aan. Ondanks dit succes zien we dat het huidige systeem van autobelastingen piept en kraakt en dat zou wat ons betreft volledig op de schop moeten. De overheid bemoeit zich teveel met de markt en creëert onduidelijkheid.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Staatssecretaris: Geen btw over bpm en bpm-risico van dealer naar importeur | Automotive Online

Staatssecretaris: Geen btw over bpm en bpm-risico van dealer naar importeur

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Het huidige systeem van autobelastingen piept en kraakt, stelt Bovag. (Foto: Shutterstock)

Er hoeft geen btw over de bpm betaald te worden en het bpm-risico verschuift van dealers naar importeurs. Dat meldt staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën in antwoorden op Kamervragen van Helma Lodders (VVD). Hij dient een nota van wijzigingen in bij het Belastingplan waarin deze punten zijn opgenomen. Lodders stelde vragen naar aanleiding van het Belastingplan 2021.

Vijlbrief liet eerder al weten dat het niet de bedoeling is dat btw over de bpm betaald moet gaan worden. Daar komt nu bij dat de importeur, dan wel degene die het voertuig inschrijft, het bpm-risico draagt. Dat betekent dat dealers niet langer het risico lopen in geval van een faillissement van hun importeur. Dat was eerder bijvoorbeeld wel het geval bij de faillissementen van Rover en Kroymans. Deze nota van wijzing verandert niet dat het in de nieuwe situatie bij de import van gebruikte auto’s niet meer mogelijk is om bpm af te schrijven over de periode tussen inschrijving en tenaamstelling. Het verwerpen van de koerslijstwaardering van een geïmporteerde Jaguar F-Type door de Hoge Raad heeft voor grote verbazing gezorgd in de branche. Bovag: ‘Het is een opmerkelijke uitspraak waarmee we niet blij zijn.’

Bovag-voorzitter Han ten Broeke is tevreden met de nota, maar concludeert dat er nog veel werk aan de winkel is met betrekking tot de bpm. “Het toont maar weer eens aan dat we soms meerdere wegen moeten bewandelen om ons punt duidelijk te maken. Niet alleen bij het kabinet, maar ook in de Kamer kloppen we aan. Ondanks dit succes zien we dat het huidige systeem van autobelastingen piept en kraakt en dat zou wat ons betreft volledig op de schop moeten. De overheid bemoeit zich teveel met de markt en creëert onduidelijkheid.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.