Onderzoek: Consument vreest ‘explosiegevaar’ waterstoftechnologie
Ruim 60 procent van de consumenten vindt waterstof een aantrekkelijk alternatief voor een brandstof of elektrische auto. Wel zegt 74 procent het als nadeel te zien dat waterstof hoog explosief is. Dat blijkt uit het rapport De waterstofauto en de automobilist van Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) en Bovag. Waterstof wordt door een groot deel van het algemeen publiek gezien als gevaarlijk, mede omdat je waterstof, in tegenstelling tot benzine en gas, niet kunt ruiken. Bij de respondentgroep ‘Leaserijders’ benoemt 84 procent de explosiviteit van waterstof als belangrijkste nadeel voor deze technologie.
Aanschafprijs
Ook de hoge aanschafprijs en het beperkte aantal laadstations wordt door zowel het algemeen publiek als door de leaserijders als nadelen gezien om over te stappen op waterstof. Van het ondervraagde algemene publiek blijkt 47% bereid tot 10 minuten om te rijden om waterstof te kunnen tanken. Moet er langer dan 20 minuten worden gereden, dan haakt men af. Bij de leaserijders vindt 50 procent 10 minuten rijden acceptabel. Download het rapport in de Automotive Kennisbank.
Beide respondentgroepen zien ook voordelen van waterstof: Van het algemeen publiek noemt 80 procent het een voordeel dat de waterstofauto geen zwaar accupakket heeft, bij leaserijders is dit 60 procent. Ook dat de waterstofauto emissievrij is, en de hoge actieradius in vergelijking met de BEV worden door beide groepen als voordeel genoemd. Eerder concludeerde KPMG uit eigen onderzoek dat de batterij-elektrische auto het op termijn verliest van de waterstofcel.
Top 5 voordelen waterstofauto:
Algemeen publiek | |
Geen grote, zware accu’s nodig | 80% |
Geen uitstoot CO2 | 72% |
Actieradius groter dan huidige EV | 68% |
Snel tanken in plaats van langzaam laden | 44% |
Meer vermogen dan huidige EV | 30% |
Bron: KNAC en Bovag, bewerking Automotive
Top 5 nadelen waterstofauto:
Algemeen publiek | |
Waterstof is hoog explosief | 74% |
Productie waterstof kost veel energie | 73% |
Industrie moet investeren in ontwikkeling | 63% |
Te weinig waterstoftankstations | 62% |
Te duur in productie en aanschaf | 17% |
Bron: KNAC en Bovag, bewerking Automotive
Het onderzoek van Bovag en KNAC is uitgevoerd in twee fasen. Aan de eerste fase namen 1.275 respondenten deel, waarvan 500 KNAC leden, 500 algemeen publiek en 275 leaserijders. Aan ronde 2 deden 400 man algemeen publiek mee, 380 KNAC-leden en 200 leaserijders.