Mobiliteitsalliantie: Dertig miljard euro aan extra investeringen nodig

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
File
Foto: Shutterstock

De Mobiliteitsalliantie steunt minister Cora van Nieuwenhuizen en Staatssecretaris Van Veldhoven (beide IenW) en Minister Ollongren (BZK) in hun opvatting dat er te weinig financiële bewegingsruimte is om knelpunten aan te pakken en om de huidige infrastructuur in stand te houden. Dat meldt de alliantie, waar 25 branchepartijen in vertegenwoordigd zijn, vandaag. De alliantie roept Den Haag op om tot 2030 jaarlijks drie miljard euro extra te investeren in infrastructuur en mobiliteit. 

De ministers gaven vandaag inzicht in de voortgang bij de MIRT-projecten, de meerjarenplanningen over infrastructuur in Nederland. Daarin stellen zij aan de hand van de meest recente cijfers van het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) dat de mobiliteit blijft groeien in Nederland, of het nu gaat om (water)wegen, spoor, overig OV of de fiets. Ook stellen ze dat de financiële bewegingsruimte om knelpunten aan te pakken en om de huidige infrastructuur in stand te houden, ontbreekt.

Majeure opgave

Frits van Bruggen, ANWB-directeur en voorzitter van de Mobiliteitsalliantie, onderschrijft het pleidooi van de ministers. “Het signaal is klip en klaar: er zijn meer middelen nodig om mobiliteit in Nederland in stand te houden en klaar te stomen voor de toekomst. Met een geraamde bevolkingsgroei van 1,6 miljoen tot 2040 en een miljoen nieuw te bouwen woningen voor 2030 staan we voor een majeure opgave. Een opgave die de vraag naar mobiliteit zal doen groeien, ondanks een tijdelijke dip door de coronacrisis.”

De Mobiliteitsalliantie stelt dat het nu zaak is om het geld ook daadwerkelijk vrij te maken. “Behalve dat daarmee Nederland in beweging kan blijven, versterkt dit ook het verdienvermogen van Nederland en draagt het bij aan economisch herstel.” 

Een andere wens van de Mobiliteitsalliantie, het invoeren van rekeningrijden, lijkt met de omslag bij de VVD een stuk dichterbij gekomen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Mobiliteitsalliantie: Dertig miljard euro aan extra investeringen nodig | Automotive Online

Mobiliteitsalliantie: Dertig miljard euro aan extra investeringen nodig

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
File
Foto: Shutterstock

De Mobiliteitsalliantie steunt minister Cora van Nieuwenhuizen en Staatssecretaris Van Veldhoven (beide IenW) en Minister Ollongren (BZK) in hun opvatting dat er te weinig financiële bewegingsruimte is om knelpunten aan te pakken en om de huidige infrastructuur in stand te houden. Dat meldt de alliantie, waar 25 branchepartijen in vertegenwoordigd zijn, vandaag. De alliantie roept Den Haag op om tot 2030 jaarlijks drie miljard euro extra te investeren in infrastructuur en mobiliteit. 

De ministers gaven vandaag inzicht in de voortgang bij de MIRT-projecten, de meerjarenplanningen over infrastructuur in Nederland. Daarin stellen zij aan de hand van de meest recente cijfers van het Kennisinstituut Mobiliteit (KiM) dat de mobiliteit blijft groeien in Nederland, of het nu gaat om (water)wegen, spoor, overig OV of de fiets. Ook stellen ze dat de financiële bewegingsruimte om knelpunten aan te pakken en om de huidige infrastructuur in stand te houden, ontbreekt.

Majeure opgave

Frits van Bruggen, ANWB-directeur en voorzitter van de Mobiliteitsalliantie, onderschrijft het pleidooi van de ministers. “Het signaal is klip en klaar: er zijn meer middelen nodig om mobiliteit in Nederland in stand te houden en klaar te stomen voor de toekomst. Met een geraamde bevolkingsgroei van 1,6 miljoen tot 2040 en een miljoen nieuw te bouwen woningen voor 2030 staan we voor een majeure opgave. Een opgave die de vraag naar mobiliteit zal doen groeien, ondanks een tijdelijke dip door de coronacrisis.”

De Mobiliteitsalliantie stelt dat het nu zaak is om het geld ook daadwerkelijk vrij te maken. “Behalve dat daarmee Nederland in beweging kan blijven, versterkt dit ook het verdienvermogen van Nederland en draagt het bij aan economisch herstel.” 

Een andere wens van de Mobiliteitsalliantie, het invoeren van rekeningrijden, lijkt met de omslag bij de VVD een stuk dichterbij gekomen.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.