ANWB: interesse in elektrisch rijden neemt toe

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Er mogen nog wel wat laadpalen bij, vinden consumenten. (Foto: Shutterstock)

Onder consumenten overweegt 26 procent om binnen vijf jaar een EV aan te schaffen. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB, een steekproef onder 1.987 consumenten tussen de 18 en 70 jaar. Vorig jaar gaf 20 procent aan een EV te overwegen.

Van de mensen die niet voor een EV kiezen, geeft 50 procent de hoge aanschafprijs daarvoor als belangrijkste reden. Na de prijs worden de onvoldoende actieradius (30%) en het lage aantal laadpalen (27%) als reden genoemd. Onbekend is of de consumenten de subsidie op elektrische auto’s hebben meegewogen in hun oordeel.

Volgens de ANWB is er voor consumenten ook nog te weinig te kiezen: in de prijsklasse tot 25 duizend euro is een EV nog altijd 9.000 euro duurder dan een conventionele auto, en bestaat het aanbod uit slechts zes modellen. Het aantal modellen in de prijsklasse tot 50.000 euro steeg van 22 naar 31.

Het totale aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen steeg naar bijna 145 duizend, een verdubbeling ten opzichte van 2019. De ANWB vreest wel dat het aantal particulier aangeschafte EV’s volgend jaar achterblijft, vanwege de beperkte beschikbaarheid van de aanschafsubsidie. “Omdat het budget van 2021 al bijna op is, zijn we bang dat de verkoop van elektrische auto’s aan particulieren in 2021 zal stagneren.”

Voor het milieu

Mensen die wel interesse hebben in elektrisch rijden, geven hiervoor in 60 procent aan dat dit vanwege het milieu is. Daarna worden nooit meer tanken (32%) en voordelig in gebruik (31%) als reden genoemd.

Dat actieradius steeds minder een belemmering vormt om elektrisch te rijden, komt mede doordat de gemiddelde actieradius van elektrische auto’s ieder jaar stijgt. Vorig jaar was de gemiddelde actieradius van een elektrische auto 269 kilometer (WLTP), dit jaar is dat gestegen tot 305 kilometer. In het segment van kleine elektrische auto’s blijft de actieradius met gemiddeld 221 kilometer nog wel achter.

Ook de laadinfrastructuur verbetert: vorig jaar telde Nederland nog zo’n 48 duizend openbare laadpalen, nu zijn dat er ruim 58 duizend; daarnaast zijn er in Nederland 381 snellaadstations. Op Europees niveau blijft de infrastructuur overigens ver achter, vindt althans brancheorganisatie Acea.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

ANWB: interesse in elektrisch rijden neemt toe | Automotive Online

ANWB: interesse in elektrisch rijden neemt toe

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Er mogen nog wel wat laadpalen bij, vinden consumenten. (Foto: Shutterstock)

Onder consumenten overweegt 26 procent om binnen vijf jaar een EV aan te schaffen. Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB, een steekproef onder 1.987 consumenten tussen de 18 en 70 jaar. Vorig jaar gaf 20 procent aan een EV te overwegen.

Van de mensen die niet voor een EV kiezen, geeft 50 procent de hoge aanschafprijs daarvoor als belangrijkste reden. Na de prijs worden de onvoldoende actieradius (30%) en het lage aantal laadpalen (27%) als reden genoemd. Onbekend is of de consumenten de subsidie op elektrische auto’s hebben meegewogen in hun oordeel.

Volgens de ANWB is er voor consumenten ook nog te weinig te kiezen: in de prijsklasse tot 25 duizend euro is een EV nog altijd 9.000 euro duurder dan een conventionele auto, en bestaat het aanbod uit slechts zes modellen. Het aantal modellen in de prijsklasse tot 50.000 euro steeg van 22 naar 31.

Het totale aantal elektrische auto’s op de Nederlandse wegen steeg naar bijna 145 duizend, een verdubbeling ten opzichte van 2019. De ANWB vreest wel dat het aantal particulier aangeschafte EV’s volgend jaar achterblijft, vanwege de beperkte beschikbaarheid van de aanschafsubsidie. “Omdat het budget van 2021 al bijna op is, zijn we bang dat de verkoop van elektrische auto’s aan particulieren in 2021 zal stagneren.”

Voor het milieu

Mensen die wel interesse hebben in elektrisch rijden, geven hiervoor in 60 procent aan dat dit vanwege het milieu is. Daarna worden nooit meer tanken (32%) en voordelig in gebruik (31%) als reden genoemd.

Dat actieradius steeds minder een belemmering vormt om elektrisch te rijden, komt mede doordat de gemiddelde actieradius van elektrische auto’s ieder jaar stijgt. Vorig jaar was de gemiddelde actieradius van een elektrische auto 269 kilometer (WLTP), dit jaar is dat gestegen tot 305 kilometer. In het segment van kleine elektrische auto’s blijft de actieradius met gemiddeld 221 kilometer nog wel achter.

Ook de laadinfrastructuur verbetert: vorig jaar telde Nederland nog zo’n 48 duizend openbare laadpalen, nu zijn dat er ruim 58 duizend; daarnaast zijn er in Nederland 381 snellaadstations. Op Europees niveau blijft de infrastructuur overigens ver achter, vindt althans brancheorganisatie Acea.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.