Politie na pilot: EV’s prima, tijd nog niet rijp voor waterstof

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Marieke Spijkhoven (Beeld: Cindy Bakker)

De politie zal in de komende jaren in hoog tempo elektrische auto’s gaan inzetten. De inzet van waterstofauto’s zal echter nog jaren op zich laten wachten. Dat vertelt Marieke Spijkhoven, die als producten- en dienstenmanager verantwoordelijk is voor de voer- en vaartuigen en luchtvaartvloot van de politie, in een interview met Fleet&Mobility.

Onlangs werd de pilot met nulemissie voertuigen afgerond. De conclusies zijn dat elektrische auto’s prima inzetbaar zijn. Maar door het ontbreken van voldoende waterstofinfrastructuur zullen er voorlopig geen waterstofauto’s worden ingezet. “In rijtechnisch opzicht was er niets op de auto aan te merken, maar het tanken was ingewikkeld, omdat waterstof niet overal verkrijgbaar is. We waren er misschien nog iets te vroeg mee, ook omdat de TCO nu nog behoorlijk hoog is”, zegt Spijkhoven

Aandacht

Vanaf volgend jaar zal er ruim een derde van de nieuw in te zetten voertuigen elektrisch aangedreven zijn. Wel zijn er nog punten van aandacht, zegt Spijkhoven. “Alleen de procedure rondom het vertrekken bij de laadpaal moet sneller. Nu moeten agenten te veel handelingen verrichten om de EV los te koppelen van de laadpaal. Dat moet worden teruggebracht tot: stekker eruit en weg.”

Dat elektrische auto’s stil, snel, schoon en een snelle acceleratie hebben, werd door de meewerkende politie-eenheden als een groot voordeel aangemerkt. Sterker nog: omdat elektrische auto’s zo geruisloos zijn, kon er bijvoorbeeld ook makkelijker op heterdaad worden betrapt, vertelde Spijkhoven.

Lees het hele interview op Fleet&Mobility.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Politie na pilot: EV’s prima, tijd nog niet rijp voor waterstof | Automotive Online

Politie na pilot: EV’s prima, tijd nog niet rijp voor waterstof

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Marieke Spijkhoven (Beeld: Cindy Bakker)

De politie zal in de komende jaren in hoog tempo elektrische auto’s gaan inzetten. De inzet van waterstofauto’s zal echter nog jaren op zich laten wachten. Dat vertelt Marieke Spijkhoven, die als producten- en dienstenmanager verantwoordelijk is voor de voer- en vaartuigen en luchtvaartvloot van de politie, in een interview met Fleet&Mobility.

Onlangs werd de pilot met nulemissie voertuigen afgerond. De conclusies zijn dat elektrische auto’s prima inzetbaar zijn. Maar door het ontbreken van voldoende waterstofinfrastructuur zullen er voorlopig geen waterstofauto’s worden ingezet. “In rijtechnisch opzicht was er niets op de auto aan te merken, maar het tanken was ingewikkeld, omdat waterstof niet overal verkrijgbaar is. We waren er misschien nog iets te vroeg mee, ook omdat de TCO nu nog behoorlijk hoog is”, zegt Spijkhoven

Aandacht

Vanaf volgend jaar zal er ruim een derde van de nieuw in te zetten voertuigen elektrisch aangedreven zijn. Wel zijn er nog punten van aandacht, zegt Spijkhoven. “Alleen de procedure rondom het vertrekken bij de laadpaal moet sneller. Nu moeten agenten te veel handelingen verrichten om de EV los te koppelen van de laadpaal. Dat moet worden teruggebracht tot: stekker eruit en weg.”

Dat elektrische auto’s stil, snel, schoon en een snelle acceleratie hebben, werd door de meewerkende politie-eenheden als een groot voordeel aangemerkt. Sterker nog: omdat elektrische auto’s zo geruisloos zijn, kon er bijvoorbeeld ook makkelijker op heterdaad worden betrapt, vertelde Spijkhoven.

Lees het hele interview op Fleet&Mobility.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.