Studio Automotive: ‘Klimaatneutrale brandstoffen zijn inefficiënt en duur’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Studio Automotive is het actualiteitenprogramma voor de autobranche.

In Studio Automotive bespraken Sigrid de Vries (secretaris-generaal van Clepa, branchevereniging van toeleveranciers) en Arie Bleijenberg (voorzitter milieuorganisatie Transport&Environment) samen met presentator Luberto van Buiten het klimaatplan ‘Fit for 55’, met daarin aangescherpte eisen voor de autobranche.

De Vries vindt dat de plannen van de Commissie te veel gericht zijn op EV’s, terwijl Bleijenberg dat goed begrijpt. “Klimaatneutrale brandstoffen zijn er, maar ze zijn te duur en te inefficiënt voor personenwagenvervoer.” De Vries stelt dat de plannen sowieso veel geld kosten. “Klimaatneutraal worden is duur. Dat geldt ook voor elektrisch rijden, er gaat nu veel geld naar incentives om mensen elektrisch te laten rijden. Als de schaal voor niet-fossiele hernieuwbare brandstoffen vergroot wordt, dan worden deze goedkoper. Het is complex en er zullen verschillende maatregelen naast elkaar genomen moeten worden.”

Voldoende tijd

Verder stelt De Vries dat de toeleveranciers de tijd moeten krijgen om de omslag te maken. “Toeleveranciers en autofabrikanten krijgen te weinig tijd om de omslag te maken, maar we hebben ze wel nodig Een enorm industrieel complex moet een omslag maken, dan is het niet slim om wegen, zoals hernieuwbare brandstoffen, af te sluiten. Daardoor verslechtert ook nog eens de concurrentiepositie.” Ook vreest ze dat er veel banen zullen verdwijnen.

Bleijenberg stelt dat per saldo alle onderzoeken laten zien dat de overgang naar elektrisch rijden uiteindelijk meer banen zal opleveren. “Dat zijn misschien geen banen bij Volkswagen maar wel banen die nodig zijn. Daarom ben ik blij met het sociale klimaatfonds, om omscholing mogelijk te maken.”

De uitzending is hieronder terug te zien:

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Studio Automotive: ‘Klimaatneutrale brandstoffen zijn inefficiënt en duur’ | Automotive Online

Studio Automotive: ‘Klimaatneutrale brandstoffen zijn inefficiënt en duur’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Studio Automotive is het actualiteitenprogramma voor de autobranche.

In Studio Automotive bespraken Sigrid de Vries (secretaris-generaal van Clepa, branchevereniging van toeleveranciers) en Arie Bleijenberg (voorzitter milieuorganisatie Transport&Environment) samen met presentator Luberto van Buiten het klimaatplan ‘Fit for 55’, met daarin aangescherpte eisen voor de autobranche.

De Vries vindt dat de plannen van de Commissie te veel gericht zijn op EV’s, terwijl Bleijenberg dat goed begrijpt. “Klimaatneutrale brandstoffen zijn er, maar ze zijn te duur en te inefficiënt voor personenwagenvervoer.” De Vries stelt dat de plannen sowieso veel geld kosten. “Klimaatneutraal worden is duur. Dat geldt ook voor elektrisch rijden, er gaat nu veel geld naar incentives om mensen elektrisch te laten rijden. Als de schaal voor niet-fossiele hernieuwbare brandstoffen vergroot wordt, dan worden deze goedkoper. Het is complex en er zullen verschillende maatregelen naast elkaar genomen moeten worden.”

Voldoende tijd

Verder stelt De Vries dat de toeleveranciers de tijd moeten krijgen om de omslag te maken. “Toeleveranciers en autofabrikanten krijgen te weinig tijd om de omslag te maken, maar we hebben ze wel nodig Een enorm industrieel complex moet een omslag maken, dan is het niet slim om wegen, zoals hernieuwbare brandstoffen, af te sluiten. Daardoor verslechtert ook nog eens de concurrentiepositie.” Ook vreest ze dat er veel banen zullen verdwijnen.

Bleijenberg stelt dat per saldo alle onderzoeken laten zien dat de overgang naar elektrisch rijden uiteindelijk meer banen zal opleveren. “Dat zijn misschien geen banen bij Volkswagen maar wel banen die nodig zijn. Daarom ben ik blij met het sociale klimaatfonds, om omscholing mogelijk te maken.”

De uitzending is hieronder terug te zien:

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.