NAC2020 | Bram Schot: ‘Brandstofmotor blijft nog decennia’| Pon-topman: ‘Meest disruptieve tijd ooit’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Bram Schot was gisteren één van de keynote sprekers op het Nationaal Automotive Congres 2020. (Foto: Automotive Online)

“2020 Reloaded”, zo luidde het thema van het derde Nationaal Automotive Congres, dat eigenlijk op de planning stond voor vorig jaar. Door de coronapandemie werd het evenement een jaar doorgeschoven. “In navolging van de Olympische Spelen en het EK houdt ook Automotive 2020 aan”, grapte Erik Dijkstra, die samen met Frank Evenblij het dagvoorzitterschap voor zijn rekening nam. Scherp en met humor loodsten ze de ruim 400 gasten door het programma, met presentaties van topsprekers als Janus Smalbraak (Pon), Tex Gunning (Leaseplan), Van Seumeren (FC Utrecht), Robert Doornbos (binnenkort directeur Pon Luxury Cars Rotterdam), Eric-Mark Huitema (Acea), Mark Wegh (Porsche Centrum Gelderland), Annemarie Buitelaar (ceo Marktplaats) en Jacques Hoendervangers (Pathé). De centrale vraag: hoe verandert de mobiliteit en welke rol speelt de automotive retail in de toekomst?

Bert de Kroon, Vallei Autogroep: ‘Mobiliteitsproduct heeft zonder auto geen kans’

Het Nationaal Automotive Congres trapte af met de ontbijtsessie Rethink Mobility. De eerste bezoekers van het evenement luisteren aandachtig naar Victor van den Berg (Mobinck/Autobinck) en Bert de Kroon (Vallei Autogroep / Bovag) die spreken over de kansen, bedreigingen, mogelijkheden die mobiliteitsproducten- en diensten bieden.

Tijdens de ontbijtsessie Rethink Mobility reageren Victor van den Berg (Mobinck/Autobinck) en Bert de Kroon (Vallei Autogroep/Bovag) op stellingen die presentator Bart Kuijpers aan hen voorlegt. De zaal is goedgevuld van Pathé Ede en de gasten belonen die opkomst. Zo stelt De Kroon dat het “mobiliteitsproduct zonder auto geen kans heeft. De auto blijft belangrijk”. Van den Berg beaamt dat: “Het gesprek gaat over de auto of een alternatief voor de auto.”

Volgens De Kroon is het voor de toekomst vooral belangrijk om de samenwerking te zoeken om voldoende schaal te kunnen bereiken. “Dealers en autobedrijven zijn dé aangewezen partij om kleinzakelijke mobiliteit te bieden.” Volgens Van den Berg zijn retailers op dit moment ook goed voorgesorteerd voor mobiliteitsdiensten, ook omdat ze het gesprek met de eindklant voeren en precies weten wat die klant wil.” 

Tex Gunning, ceo Leaseplan: ‘Hybride werken is geen optie voor Leaseplan’

Tex Gunning, ceo van leasemaatschappij Leaseplan, werd vervolgens onderworpen aan een kruisverhoor door Erik Dijkstra en Frank Evenblij. Zo mocht Gunning tekst en uitleg geven over de wens van het bedrijf om alleen gevaccineerd personeel te laten terugkeren op kantoor. “Wij gaan er vanuit dat iedereen gevaccineerd is, waardoor er geen reden is om niet terug te gaan naar kantoor. Hierbij is nooit sprake geweest van een vaccinatieplicht”, stelt hij. “Voor velen is het terugkeren naar kantoor een shock na een lange periode van thuiswerken. De discussie die nu op gang komt, gaat over het hybride werken, maar dat is geen optie voor Leaseplan. Het wordt binnen ons bedrijf geen arbeidsrecht om 2 of 3 dagen per week thuis te werken.”

Gunning gelooft niet dat door het thuiswerken de mobiliteitsbehoefte veranderd is. “De auto blijft de heilige koe. Mensen blijven gehecht aan eigen vervoer, wat ook terug te zien is in de afname van het aantal reizigers in het OV. Hierbij heb ik de indruk dat Mobility as a Service (MaaS) als modewoord wordt gebruikt.” In de komende jaren bepalen de klimaatproblemen de agenda, zo is de overtuiging van Gunning. “De klimaatdreiging vormt de grootste dreiging. Het is schandalig dat politici niet veel eerder actie heeft ondernomen. Zij falen hierin”, aldus Gunning.

Janus Smalbraak, ceo Pon Holdings: ‘Meest disruptieve periode ooit’

Janus Smalbraak, ceo van Pon, keek gisteren tijdens het Nationaal Automotive Congres 2020 terug op de Formule 1 in Zandvoort. Het eerste mega-evenement ooit dat de importeur sponsorde, zo vertelde Smalbraak. De huidige tijd noemt Smalbraak de “meest disruptieve periode ooit. De elektrificatie is here to stay”, aldus Smalbraak. Naast de verdere groei van het aantal elektrische auto’s verwacht hij de komende jaren een doorbraak van het autonoom rijden. “Vanaf 2026 produceert VW meer dan 80 procent level 4 autonomous. Twee jaar later volgt in 2028 level 5, dan zit er niet eens meer een stuur in de auto.”

Mark Wegh, dga Porsche Centrum Gelderland: ‘Ik neem altijd de telefoon op’

Is het succes van Porsche Centrum Gelderland kopieerbaar? Dga Mark Wegh vertelde op het NAC dat hij denkt van wel. “Iedere klant kan mij bellen als er een probleem is, ook in de avond of weekend. Ik heb drie mensen in het bedrijf die ik dan weer kan bellen. We lossen het probleem dan direct op. Wat kost mij dat? Ik heb drie mensen een telefoon en kleine opslag gegeven. Dat kan toch bij ieder dealerbedrijf? En het levert je klanten voor het leven op.” Wegh vierde dit jaar het 15-jarige bestaan van zijn bedrijf. In die tijd verbouwde hij zes keer. Inmiddels is er ook een schadedivisie, leasetak, classic center en restauratietak. In cijfers: er staan nu 81 bruggen in de verschillende werkplaatsen van het bedrijf. “Wij hebben de schaal om deze activiteiten te kunnen ontwikkelen. Uiteindelijk willen onze klanten voor deze zaken het liefste bij ons terecht.” Volgens Wegh draait het hele bedrijf op volle toeren. “De komende 15 jaar verwacht ik niet dat we weer zes keer verbouwen hoor, maar we zullen constant bezig blijven met het verbeteren van de kwaliteit en het verhogen van de klanttevredenheid.”

Annemarie Buitelaar, ceo Marktplaats: ‘Segmentatie autokopers is doorslaggevend’

Annemarie Buitelaar, ceo Marktplaats (Adevinta Benelux), stipte tijdens haar lezing op het Automotive Congres de pijnpunten aan waarmee rekening moet worden gehouden de online autoverkoop. Het record van 2 miljoen occasionverkopen in 2020 vormde de inleiding voor haar betoog. Hierin stipte zij aan dat het vereenvoudigen  en digitaliseren van het verkoopproces belangrijker zijn dan zaken als e-mobility en carsharing.

“Hoe makkelijker wij het maken voor consumenten, hoe meer auto’s wij verkopen. Uit onze cijfers blijkt dat 61 procent van de autokopers aangeeft dat de aankoopervaring slechter was dan de vorige. De drie grote pijnpunten hierin zijn oriëntatie, communicatie en prijsonderhandeling. Tijdens het oriëntatieproces zijn er drie mogelijke klanten. Zo is er de onzekere klant, die bij de hand genomen moet worden, en de zekere koper, waarmee je moet levelen. Deze klant vraagt juist naar technische specificaties. En, tot slot de avontuurlijke koper die lang de tijd neemt en in de regel niet zo snel een auto koopt”, stelt Buitelaar, die vindt dat segmentatie het succes van online autoverkopen vergroot. Hierbij is communicatie doorslaggevend; telefonisch, via chat of face-to-face. “Mensen willen in contact komen met elkaar. Dat geldt echter niet als het gaat om prijsonderhandelingen. Veel autokopers kijken namelijk op tegen onderhandelingen over prijs, papierwerk en financiering.”

Bram Schot: ‘Uitfaden brandstofmotor vertraagt elektrificatie’

Bram Schot, voormalig ceo van Audi en lid van de Raad van Commissarissen van Shell, was gisteren één van de keynotesprekers op het Automotive Congres. Schot noemt het een misvatting dat 2035 het einde van de brandstofmotor betekent. “De piek van brandstofmotoren moet nog komen en dat gebeurt pas in 2028. In 2030 is van de wereldwijde vloot 10 procent elektrisch. Je kunt wel nieuwe elektrische auto’s toevoegen maar het uitfaden van de brandstofmotor heeft meer tijd nodig. Dat duurt nog zeker tot na 2050”, aldus Schot.

Als reden noemt hij de huidige emissiedoelstelling van de Europese Unie waardoor autofabrikanten de komende tijd volop moeten investeren in zuinige brandstofmotoren. Dit omdat lang niet iedereen elektrisch rijdt. “De laatste ontwikkeling op de brandstofmotor is in 2025/2026. En pas in 2027/2028 is de prijs van een EV vergelijkbaar met een brandstofmotor.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

NAC2020 | Bram Schot: ‘Brandstofmotor blijft nog decennia’| Pon-topman: ‘Meest disruptieve tijd ooit’ | Automotive Online

NAC2020 | Bram Schot: ‘Brandstofmotor blijft nog decennia’| Pon-topman: ‘Meest disruptieve tijd ooit’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Bram Schot was gisteren één van de keynote sprekers op het Nationaal Automotive Congres 2020. (Foto: Automotive Online)

“2020 Reloaded”, zo luidde het thema van het derde Nationaal Automotive Congres, dat eigenlijk op de planning stond voor vorig jaar. Door de coronapandemie werd het evenement een jaar doorgeschoven. “In navolging van de Olympische Spelen en het EK houdt ook Automotive 2020 aan”, grapte Erik Dijkstra, die samen met Frank Evenblij het dagvoorzitterschap voor zijn rekening nam. Scherp en met humor loodsten ze de ruim 400 gasten door het programma, met presentaties van topsprekers als Janus Smalbraak (Pon), Tex Gunning (Leaseplan), Van Seumeren (FC Utrecht), Robert Doornbos (binnenkort directeur Pon Luxury Cars Rotterdam), Eric-Mark Huitema (Acea), Mark Wegh (Porsche Centrum Gelderland), Annemarie Buitelaar (ceo Marktplaats) en Jacques Hoendervangers (Pathé). De centrale vraag: hoe verandert de mobiliteit en welke rol speelt de automotive retail in de toekomst?

Bert de Kroon, Vallei Autogroep: ‘Mobiliteitsproduct heeft zonder auto geen kans’

Het Nationaal Automotive Congres trapte af met de ontbijtsessie Rethink Mobility. De eerste bezoekers van het evenement luisteren aandachtig naar Victor van den Berg (Mobinck/Autobinck) en Bert de Kroon (Vallei Autogroep / Bovag) die spreken over de kansen, bedreigingen, mogelijkheden die mobiliteitsproducten- en diensten bieden.

Tijdens de ontbijtsessie Rethink Mobility reageren Victor van den Berg (Mobinck/Autobinck) en Bert de Kroon (Vallei Autogroep/Bovag) op stellingen die presentator Bart Kuijpers aan hen voorlegt. De zaal is goedgevuld van Pathé Ede en de gasten belonen die opkomst. Zo stelt De Kroon dat het “mobiliteitsproduct zonder auto geen kans heeft. De auto blijft belangrijk”. Van den Berg beaamt dat: “Het gesprek gaat over de auto of een alternatief voor de auto.”

Volgens De Kroon is het voor de toekomst vooral belangrijk om de samenwerking te zoeken om voldoende schaal te kunnen bereiken. “Dealers en autobedrijven zijn dé aangewezen partij om kleinzakelijke mobiliteit te bieden.” Volgens Van den Berg zijn retailers op dit moment ook goed voorgesorteerd voor mobiliteitsdiensten, ook omdat ze het gesprek met de eindklant voeren en precies weten wat die klant wil.” 

Tex Gunning, ceo Leaseplan: ‘Hybride werken is geen optie voor Leaseplan’

Tex Gunning, ceo van leasemaatschappij Leaseplan, werd vervolgens onderworpen aan een kruisverhoor door Erik Dijkstra en Frank Evenblij. Zo mocht Gunning tekst en uitleg geven over de wens van het bedrijf om alleen gevaccineerd personeel te laten terugkeren op kantoor. “Wij gaan er vanuit dat iedereen gevaccineerd is, waardoor er geen reden is om niet terug te gaan naar kantoor. Hierbij is nooit sprake geweest van een vaccinatieplicht”, stelt hij. “Voor velen is het terugkeren naar kantoor een shock na een lange periode van thuiswerken. De discussie die nu op gang komt, gaat over het hybride werken, maar dat is geen optie voor Leaseplan. Het wordt binnen ons bedrijf geen arbeidsrecht om 2 of 3 dagen per week thuis te werken.”

Gunning gelooft niet dat door het thuiswerken de mobiliteitsbehoefte veranderd is. “De auto blijft de heilige koe. Mensen blijven gehecht aan eigen vervoer, wat ook terug te zien is in de afname van het aantal reizigers in het OV. Hierbij heb ik de indruk dat Mobility as a Service (MaaS) als modewoord wordt gebruikt.” In de komende jaren bepalen de klimaatproblemen de agenda, zo is de overtuiging van Gunning. “De klimaatdreiging vormt de grootste dreiging. Het is schandalig dat politici niet veel eerder actie heeft ondernomen. Zij falen hierin”, aldus Gunning.

Janus Smalbraak, ceo Pon Holdings: ‘Meest disruptieve periode ooit’

Janus Smalbraak, ceo van Pon, keek gisteren tijdens het Nationaal Automotive Congres 2020 terug op de Formule 1 in Zandvoort. Het eerste mega-evenement ooit dat de importeur sponsorde, zo vertelde Smalbraak. De huidige tijd noemt Smalbraak de “meest disruptieve periode ooit. De elektrificatie is here to stay”, aldus Smalbraak. Naast de verdere groei van het aantal elektrische auto’s verwacht hij de komende jaren een doorbraak van het autonoom rijden. “Vanaf 2026 produceert VW meer dan 80 procent level 4 autonomous. Twee jaar later volgt in 2028 level 5, dan zit er niet eens meer een stuur in de auto.”

Mark Wegh, dga Porsche Centrum Gelderland: ‘Ik neem altijd de telefoon op’

Is het succes van Porsche Centrum Gelderland kopieerbaar? Dga Mark Wegh vertelde op het NAC dat hij denkt van wel. “Iedere klant kan mij bellen als er een probleem is, ook in de avond of weekend. Ik heb drie mensen in het bedrijf die ik dan weer kan bellen. We lossen het probleem dan direct op. Wat kost mij dat? Ik heb drie mensen een telefoon en kleine opslag gegeven. Dat kan toch bij ieder dealerbedrijf? En het levert je klanten voor het leven op.” Wegh vierde dit jaar het 15-jarige bestaan van zijn bedrijf. In die tijd verbouwde hij zes keer. Inmiddels is er ook een schadedivisie, leasetak, classic center en restauratietak. In cijfers: er staan nu 81 bruggen in de verschillende werkplaatsen van het bedrijf. “Wij hebben de schaal om deze activiteiten te kunnen ontwikkelen. Uiteindelijk willen onze klanten voor deze zaken het liefste bij ons terecht.” Volgens Wegh draait het hele bedrijf op volle toeren. “De komende 15 jaar verwacht ik niet dat we weer zes keer verbouwen hoor, maar we zullen constant bezig blijven met het verbeteren van de kwaliteit en het verhogen van de klanttevredenheid.”

Annemarie Buitelaar, ceo Marktplaats: ‘Segmentatie autokopers is doorslaggevend’

Annemarie Buitelaar, ceo Marktplaats (Adevinta Benelux), stipte tijdens haar lezing op het Automotive Congres de pijnpunten aan waarmee rekening moet worden gehouden de online autoverkoop. Het record van 2 miljoen occasionverkopen in 2020 vormde de inleiding voor haar betoog. Hierin stipte zij aan dat het vereenvoudigen  en digitaliseren van het verkoopproces belangrijker zijn dan zaken als e-mobility en carsharing.

“Hoe makkelijker wij het maken voor consumenten, hoe meer auto’s wij verkopen. Uit onze cijfers blijkt dat 61 procent van de autokopers aangeeft dat de aankoopervaring slechter was dan de vorige. De drie grote pijnpunten hierin zijn oriëntatie, communicatie en prijsonderhandeling. Tijdens het oriëntatieproces zijn er drie mogelijke klanten. Zo is er de onzekere klant, die bij de hand genomen moet worden, en de zekere koper, waarmee je moet levelen. Deze klant vraagt juist naar technische specificaties. En, tot slot de avontuurlijke koper die lang de tijd neemt en in de regel niet zo snel een auto koopt”, stelt Buitelaar, die vindt dat segmentatie het succes van online autoverkopen vergroot. Hierbij is communicatie doorslaggevend; telefonisch, via chat of face-to-face. “Mensen willen in contact komen met elkaar. Dat geldt echter niet als het gaat om prijsonderhandelingen. Veel autokopers kijken namelijk op tegen onderhandelingen over prijs, papierwerk en financiering.”

Bram Schot: ‘Uitfaden brandstofmotor vertraagt elektrificatie’

Bram Schot, voormalig ceo van Audi en lid van de Raad van Commissarissen van Shell, was gisteren één van de keynotesprekers op het Automotive Congres. Schot noemt het een misvatting dat 2035 het einde van de brandstofmotor betekent. “De piek van brandstofmotoren moet nog komen en dat gebeurt pas in 2028. In 2030 is van de wereldwijde vloot 10 procent elektrisch. Je kunt wel nieuwe elektrische auto’s toevoegen maar het uitfaden van de brandstofmotor heeft meer tijd nodig. Dat duurt nog zeker tot na 2050”, aldus Schot.

Als reden noemt hij de huidige emissiedoelstelling van de Europese Unie waardoor autofabrikanten de komende tijd volop moeten investeren in zuinige brandstofmotoren. Dit omdat lang niet iedereen elektrisch rijdt. “De laatste ontwikkeling op de brandstofmotor is in 2025/2026. En pas in 2027/2028 is de prijs van een EV vergelijkbaar met een brandstofmotor.”

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.