TNO: Belast voertuigen op basis van gewicht

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Een vergroening van het Nederlandse wagenpark is volgens TNO mogelijk door de aanschaf van nieuwe, lichte en minder milieubelastende auto's te stimuleren. (Foto: Shutterstock)

Kennisinstituut TNO pleit voor het belasten van voertuigen op basis van gewicht. Op die manier zou de overheid automobilisten bij de aankoop van een nieuwe personen- of leaseauto sturen naar lichtere kleinere personenauto’s. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde whitepaper ‘Schoon wagenpark vraagt om méér naast stekkersubsidie’ van het kennisinstituut. Opvallend is echter wel dat brancheverenigingen zoals de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) nauwelijks zijn betrokken bij het onderzoek. En dat de gebruikte data volgens Renate Hemerik, voorzitter en directeur van VNA , achterhaald is.

Bij het belasten van voertuigen op gewicht stelt het kennisinstituut dat een fiscale correctie voor een elektrische auto op zijn plaats is. Dit kan met behulp van een gewichtsreductie van 1 kilogram gekoppeld aan de actieradius van de EV. Een dergelijke correctie bevoordeelt EV’s in de segmenten A, B, en C ten opzichte van de zwaardere EV’s en plug-in hybrides. Dergelijke auto’s hebben volgens TNO een beperkte actieradius vanwege het hoge gewicht van de auto. 

Aantrekkelijker

In de whitepaper schrijft TNO verder dat een derde tot de helft van de jonge occasions, veelal voormalige leaseauto’s, naar het buitenland geëxporteerd worden. Deze auto’s zijn vaak aangeschaft met een voordelige bijtelling of subsidie op de aankoop van nieuwe elektrische auto’s. Het kennisinstituut laat echter buiten beschouwing wat de subsidie op occasion EV’s bijdraagt aan een schoner wagenpark. Volgens TNO-woordvoerder Maarten Lörtzer richt de whitepaper zich vooral op de korte termijn en minder op de toekomst. “Het stimuleren van elektrische auto’s gaat pas in 2030 substantieel bijdragen aan een verbetering van luchtkwaliteit en klimaat. Een bijdrage aan de luchtkwaliteit kan op de korte termijn vooral door de aanschaf van een nieuwe, lichte en minder milieubelastende auto aantrekkelijker te maken. Dat geldt zowel voor de nieuwkoper, de leaserijder als de occasionkoper”, aldus Lörtzer. Hierbij stipt hij aan dat het merendeel van het Nederlandse wagenpark brandstofauto’s betreft en dat een ruime meerderheid van de automobilisten voorlopig niet in een EV rijdt.

Op de schop

De jonge occasions die door import in Nederland belanden, zijn volgens het kennisinstituut, ouder en zorgen zodoende dat het Nederlandse wagenpark viezer wordt in plaats van een vergroening. Om dit tegen te gaan zou de overheid de autobelasting op de schop moeten gooien, vindt TNO. Brancheorganisatie Bovag, RAI Vereniging en VNA pleiten al langer voor een hervorming van het belastingstelsel. Hierin zien zij vooral meerwaarde in een versnelde invoering van het rekeningrijden en een verruiming van de aanschafsubsidie.

VNA: Teleurstellend

In het onderzoek benoemt het kennisinstituut de populariteit van private lease, dat een groot aandeel heeft in de groei van de Nederlandse leasevloot, maar stelt het dat niet bekend is welke automobilisten hier gebruik van maken. Renate Hemerik, voorzitter en directeur van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), laat in een reactie weten dat de brancheorganisatie pas in een laat stadium werd ingelicht door TNO over het onderzoek. “Wij beschikken wel degelijk over informatie welke automobilisten gebruik maken van private lease. Maar TNO heeft geen gebruik van onze data gemaakt. In plaats daarvan hebben zij oude data gebruikt. En, dat vind ik best teleurstellend voor een instituut van het kaliber van de TNO”, aldus Hemerik.

De VNA beschikt over andere cijfers als het gaat om export van ex-leaserijders, geeft Hemerik aan. “Waar TNO beweert dat leaseauto’s grote, zware en dure auto’s zijn, wijzen de onafhankelijke cijfers op een andere ontwikkeling. Bijna 80 procent van de nieuwe leaseauto’s komt uit de segmenten A, B en C: dat zijn veelal kleine stadsauto’s en compacte gezinsauto’s.”Download de whitepaper van TNO in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

TNO: Belast voertuigen op basis van gewicht | Automotive Online

TNO: Belast voertuigen op basis van gewicht

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Een vergroening van het Nederlandse wagenpark is volgens TNO mogelijk door de aanschaf van nieuwe, lichte en minder milieubelastende auto's te stimuleren. (Foto: Shutterstock)

Kennisinstituut TNO pleit voor het belasten van voertuigen op basis van gewicht. Op die manier zou de overheid automobilisten bij de aankoop van een nieuwe personen- of leaseauto sturen naar lichtere kleinere personenauto’s. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde whitepaper ‘Schoon wagenpark vraagt om méér naast stekkersubsidie’ van het kennisinstituut. Opvallend is echter wel dat brancheverenigingen zoals de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) nauwelijks zijn betrokken bij het onderzoek. En dat de gebruikte data volgens Renate Hemerik, voorzitter en directeur van VNA , achterhaald is.

Bij het belasten van voertuigen op gewicht stelt het kennisinstituut dat een fiscale correctie voor een elektrische auto op zijn plaats is. Dit kan met behulp van een gewichtsreductie van 1 kilogram gekoppeld aan de actieradius van de EV. Een dergelijke correctie bevoordeelt EV’s in de segmenten A, B, en C ten opzichte van de zwaardere EV’s en plug-in hybrides. Dergelijke auto’s hebben volgens TNO een beperkte actieradius vanwege het hoge gewicht van de auto. 

Aantrekkelijker

In de whitepaper schrijft TNO verder dat een derde tot de helft van de jonge occasions, veelal voormalige leaseauto’s, naar het buitenland geëxporteerd worden. Deze auto’s zijn vaak aangeschaft met een voordelige bijtelling of subsidie op de aankoop van nieuwe elektrische auto’s. Het kennisinstituut laat echter buiten beschouwing wat de subsidie op occasion EV’s bijdraagt aan een schoner wagenpark. Volgens TNO-woordvoerder Maarten Lörtzer richt de whitepaper zich vooral op de korte termijn en minder op de toekomst. “Het stimuleren van elektrische auto’s gaat pas in 2030 substantieel bijdragen aan een verbetering van luchtkwaliteit en klimaat. Een bijdrage aan de luchtkwaliteit kan op de korte termijn vooral door de aanschaf van een nieuwe, lichte en minder milieubelastende auto aantrekkelijker te maken. Dat geldt zowel voor de nieuwkoper, de leaserijder als de occasionkoper”, aldus Lörtzer. Hierbij stipt hij aan dat het merendeel van het Nederlandse wagenpark brandstofauto’s betreft en dat een ruime meerderheid van de automobilisten voorlopig niet in een EV rijdt.

Op de schop

De jonge occasions die door import in Nederland belanden, zijn volgens het kennisinstituut, ouder en zorgen zodoende dat het Nederlandse wagenpark viezer wordt in plaats van een vergroening. Om dit tegen te gaan zou de overheid de autobelasting op de schop moeten gooien, vindt TNO. Brancheorganisatie Bovag, RAI Vereniging en VNA pleiten al langer voor een hervorming van het belastingstelsel. Hierin zien zij vooral meerwaarde in een versnelde invoering van het rekeningrijden en een verruiming van de aanschafsubsidie.

VNA: Teleurstellend

In het onderzoek benoemt het kennisinstituut de populariteit van private lease, dat een groot aandeel heeft in de groei van de Nederlandse leasevloot, maar stelt het dat niet bekend is welke automobilisten hier gebruik van maken. Renate Hemerik, voorzitter en directeur van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), laat in een reactie weten dat de brancheorganisatie pas in een laat stadium werd ingelicht door TNO over het onderzoek. “Wij beschikken wel degelijk over informatie welke automobilisten gebruik maken van private lease. Maar TNO heeft geen gebruik van onze data gemaakt. In plaats daarvan hebben zij oude data gebruikt. En, dat vind ik best teleurstellend voor een instituut van het kaliber van de TNO”, aldus Hemerik.

De VNA beschikt over andere cijfers als het gaat om export van ex-leaserijders, geeft Hemerik aan. “Waar TNO beweert dat leaseauto’s grote, zware en dure auto’s zijn, wijzen de onafhankelijke cijfers op een andere ontwikkeling. Bijna 80 procent van de nieuwe leaseauto’s komt uit de segmenten A, B en C: dat zijn veelal kleine stadsauto’s en compacte gezinsauto’s.”Download de whitepaper van TNO in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.