Nieuwe mobiliteit-startup verrast concurrenten: ‘Wij zijn al importeur’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Kumpan heeft nu meerdere leveranciers in Nederland. (Foto: Kumpan)

Start-up Last Mile e-Mobility is bezig met het vormen van een dealernetwerk voor de distributie van meerdere vervoersmerken in elektrische mobiliteit. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Last Mile e-Mobility – kortweg LME – is, zo staat te lezen, distributeur van Kumpan Electric en Garelli in Nederland en van Scooter ME, Scoobic, Speedways en Citkar in de Benelux. Deze merken bieden onder andere elektrische bezorgauto’s, scooters, e-bikes en andere vervoermiddelen voor stedelijk individueel, groeps- en goederenvervoer.

Innovatieve mobiliteitsmerken

Het doel van LME Mobility is om “nieuwe innovatieve mobiliteitsmerken onder te brengen in een sterk hoogwaardig dealernetwerk”, zo schrijft het. Het biedt last mile elektrische mobiliteit en logistieke oplossingen voor regionale en stedelijke vervoer, waaronder scooters, bezorgbusjes en e-bikes. Het verwacht met het productaanbod aansluiting te vinden bij behoefte van fleet-, lease- en verhuurbedrijven naar elektrische stedelijke mobiliteit en Mobility-as-a-Serviceprogramma’s.

LME is nu bezig met het optuigen van een dealernetwerk voor de mobiliteitsmerken, zegt mede-eigenaar en ceo Karin van den Berg. “Wij staan open voor merkdealers en het onafhankelijke kanaal. Naast een verkoop- en servicevertegenwoordiging is willen innoveren en leren essentieel. Samen met onze dealers gaan wij deze steeds verder versnellende disruptieve innovatie periode succesvol in.” Er worden onder andere gesprekken gevoerd met diverse dealerbedrijven, waaronder Zeeuw&Zeeuw. Jan Hofstede, directeur van Zeeuw&Zeeuw, bevestigt dat deze dealerholding netwerkpartner wordt van Last Mile e-Mobility. “De gesprekken lopen voorspoedig. Wij denken dat we hiermee kunnen inspelen op de behoefte aan andere vormen van mobiliteit, juist in de grootstedelijke regio’s waarin wij actief zijn.”

Verbaasd

Opvallend is dat diverse merken waarvan LME zegt importeur te zijn, in Nederland al een vertegenwoordiging hebben. Zo is Citkar aankomend weekend te zien op de EV Experience in Zandvoort: dankzij Baaf Automotive, het bedrijf van Manfred Bavelaar. “Ik ben verbaasd met het bericht dat er een importeur zou zijn voor Citkar; wij hebben daarover van het hoofdkantoor in ieder geval niets gehoord”, reageert Bavelaar desgevraagd. “Er is naast ons nog een dealer voor Nederland, maar wij verzorgen in principe de marketing voor het merk in Nederland. Wij hebben inmiddels DHL als klant en er lopen pilots bij PostNL en Coolblue.”

Verwarring

Van den Berg zegt te weten hoe de verwarring kan ontstaan. “Wij hebben een importschap aangevraagd, maar er zijn natuurlijk dealers die rechtstreeks bij de fabrikant inkopen en daarmee een contract hebben. Die contracten respecteren wij. Wij zullen ons in eerste instantie ook op de Citkar Cargo richten. Dat wij niet met Citkar op de EV Experience staan, is omdat dit evenement voor ons te vroeg kwam.”

Dit bedrijf bevindt zich in de opstartfase en wordt daarom nog niet op onze website genoemd

Stefan Räth, ceo Citkar

Fabrikant Citkar meldt zelf desgevraagd dat er inderdaad ook een overeenkomst ligt met Last Mile e-Mobility, naast de andere partners. “Maar dit bedrijf bevindt zich nog in de opstartfase en daarom wordt het nog niet op onze website genoemd”, aldus directeur Stefan Räth.

Bavelaar is niet de enige die verbaasd is: dat is ook Peter Scheele, eigenaar van Riders Vision. Dit bedrijf staat op de site van Garelli vermeld als dealer voor Nederland. “Er is geen onduidelijkheid over wie de importeur is van dit merk: dat zijn wij. Dat betekent niet dat anderen de merken niet kunnen importeren; maar iemand die een Opel uit het buitenland haalt, is daarmee nog niet de officiële Opel-importeur.” Riders Vision is ook dealer van Kumpan, zegt Scheele. “Dit bedrijf werkt niet met een importeur, maar met dealers per land. Ook dat contract hebben wij.”

Zakelijk geschil

Opvallend is dat op de website van Riders Vision onder het kopje ‘team’ ook Van den Berg-Hulshoff wordt genoemd, naast Scheele. Ze werkt inmiddels niet meer voor Riders Vision en beide bevestigingen aan Automotive dat er een rechtszaak loopt. “Ik wil niet op de stoel van de rechter zitten, dus ben voorzichtig in mijn uitlatingen”, zegt Scheele.

“Wij richten ons met Garelli op een andere markt, die van elektrische mobiliteit op kenteken

Karin van den Berg, ceo Last Mile e-Mobility

Hij bevestigt desgevraagd wel dat het geschil mede gaat om het feit dat Van den Berg zich profileert als importeur van de merken die Riders Vision voert, gebruik makend van een naam die door RV ook werd gebruikt: Last Mile e-Mobility. Hij denkt dat er bij de fabrikanten verwarring kan zijn ontstaan omdat Van den Berg bij Riders Vision heeft gewerkt. Ook Van den Berg wil niet inhoudelijk op de rechtszaak reageren. “Het dispuut gaat om niet nagekomen afspraken door mijn werkgever. Mijn advocaat heeft mij geadviseerd om zolang de zaak loopt bij de rechter er niet inhoudelijk op in te gaan.”

Agentschap

Kumpan meldt via e-mail dat Riders Vision agent en dealer is voor het merk, en dat Last Mile e-Mobility de distributeur is. Hoe beide zich tot elkaar verhouden is niet bekend. Van den Berg meldt ook “weinig te kunnen zeggen over het agentschap en dealerschap van Riders Vision voor Kumpan en Garelli”, maar dat haar importcontract er in ieder geval los van staat. “Wij richten ons met Garelli op een andere markt, die van elektrische mobiliteit op kenteken. We zijn nu met de RDW in gesprek over de eerste Garelli inschrijving”, aldus Van den Berg.

Garelli heeft nog niet gereageerd op onze vragen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Nieuwe mobiliteit-startup verrast concurrenten: ‘Wij zijn al importeur’ | Automotive Online

Nieuwe mobiliteit-startup verrast concurrenten: ‘Wij zijn al importeur’

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Kumpan heeft nu meerdere leveranciers in Nederland. (Foto: Kumpan)

Start-up Last Mile e-Mobility is bezig met het vormen van een dealernetwerk voor de distributie van meerdere vervoersmerken in elektrische mobiliteit. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Last Mile e-Mobility – kortweg LME – is, zo staat te lezen, distributeur van Kumpan Electric en Garelli in Nederland en van Scooter ME, Scoobic, Speedways en Citkar in de Benelux. Deze merken bieden onder andere elektrische bezorgauto’s, scooters, e-bikes en andere vervoermiddelen voor stedelijk individueel, groeps- en goederenvervoer.

Innovatieve mobiliteitsmerken

Het doel van LME Mobility is om “nieuwe innovatieve mobiliteitsmerken onder te brengen in een sterk hoogwaardig dealernetwerk”, zo schrijft het. Het biedt last mile elektrische mobiliteit en logistieke oplossingen voor regionale en stedelijke vervoer, waaronder scooters, bezorgbusjes en e-bikes. Het verwacht met het productaanbod aansluiting te vinden bij behoefte van fleet-, lease- en verhuurbedrijven naar elektrische stedelijke mobiliteit en Mobility-as-a-Serviceprogramma’s.

LME is nu bezig met het optuigen van een dealernetwerk voor de mobiliteitsmerken, zegt mede-eigenaar en ceo Karin van den Berg. “Wij staan open voor merkdealers en het onafhankelijke kanaal. Naast een verkoop- en servicevertegenwoordiging is willen innoveren en leren essentieel. Samen met onze dealers gaan wij deze steeds verder versnellende disruptieve innovatie periode succesvol in.” Er worden onder andere gesprekken gevoerd met diverse dealerbedrijven, waaronder Zeeuw&Zeeuw. Jan Hofstede, directeur van Zeeuw&Zeeuw, bevestigt dat deze dealerholding netwerkpartner wordt van Last Mile e-Mobility. “De gesprekken lopen voorspoedig. Wij denken dat we hiermee kunnen inspelen op de behoefte aan andere vormen van mobiliteit, juist in de grootstedelijke regio’s waarin wij actief zijn.”

Verbaasd

Opvallend is dat diverse merken waarvan LME zegt importeur te zijn, in Nederland al een vertegenwoordiging hebben. Zo is Citkar aankomend weekend te zien op de EV Experience in Zandvoort: dankzij Baaf Automotive, het bedrijf van Manfred Bavelaar. “Ik ben verbaasd met het bericht dat er een importeur zou zijn voor Citkar; wij hebben daarover van het hoofdkantoor in ieder geval niets gehoord”, reageert Bavelaar desgevraagd. “Er is naast ons nog een dealer voor Nederland, maar wij verzorgen in principe de marketing voor het merk in Nederland. Wij hebben inmiddels DHL als klant en er lopen pilots bij PostNL en Coolblue.”

Verwarring

Van den Berg zegt te weten hoe de verwarring kan ontstaan. “Wij hebben een importschap aangevraagd, maar er zijn natuurlijk dealers die rechtstreeks bij de fabrikant inkopen en daarmee een contract hebben. Die contracten respecteren wij. Wij zullen ons in eerste instantie ook op de Citkar Cargo richten. Dat wij niet met Citkar op de EV Experience staan, is omdat dit evenement voor ons te vroeg kwam.”

Dit bedrijf bevindt zich in de opstartfase en wordt daarom nog niet op onze website genoemd

Stefan Räth, ceo Citkar

Fabrikant Citkar meldt zelf desgevraagd dat er inderdaad ook een overeenkomst ligt met Last Mile e-Mobility, naast de andere partners. “Maar dit bedrijf bevindt zich nog in de opstartfase en daarom wordt het nog niet op onze website genoemd”, aldus directeur Stefan Räth.

Bavelaar is niet de enige die verbaasd is: dat is ook Peter Scheele, eigenaar van Riders Vision. Dit bedrijf staat op de site van Garelli vermeld als dealer voor Nederland. “Er is geen onduidelijkheid over wie de importeur is van dit merk: dat zijn wij. Dat betekent niet dat anderen de merken niet kunnen importeren; maar iemand die een Opel uit het buitenland haalt, is daarmee nog niet de officiële Opel-importeur.” Riders Vision is ook dealer van Kumpan, zegt Scheele. “Dit bedrijf werkt niet met een importeur, maar met dealers per land. Ook dat contract hebben wij.”

Zakelijk geschil

Opvallend is dat op de website van Riders Vision onder het kopje ‘team’ ook Van den Berg-Hulshoff wordt genoemd, naast Scheele. Ze werkt inmiddels niet meer voor Riders Vision en beide bevestigingen aan Automotive dat er een rechtszaak loopt. “Ik wil niet op de stoel van de rechter zitten, dus ben voorzichtig in mijn uitlatingen”, zegt Scheele.

“Wij richten ons met Garelli op een andere markt, die van elektrische mobiliteit op kenteken

Karin van den Berg, ceo Last Mile e-Mobility

Hij bevestigt desgevraagd wel dat het geschil mede gaat om het feit dat Van den Berg zich profileert als importeur van de merken die Riders Vision voert, gebruik makend van een naam die door RV ook werd gebruikt: Last Mile e-Mobility. Hij denkt dat er bij de fabrikanten verwarring kan zijn ontstaan omdat Van den Berg bij Riders Vision heeft gewerkt. Ook Van den Berg wil niet inhoudelijk op de rechtszaak reageren. “Het dispuut gaat om niet nagekomen afspraken door mijn werkgever. Mijn advocaat heeft mij geadviseerd om zolang de zaak loopt bij de rechter er niet inhoudelijk op in te gaan.”

Agentschap

Kumpan meldt via e-mail dat Riders Vision agent en dealer is voor het merk, en dat Last Mile e-Mobility de distributeur is. Hoe beide zich tot elkaar verhouden is niet bekend. Van den Berg meldt ook “weinig te kunnen zeggen over het agentschap en dealerschap van Riders Vision voor Kumpan en Garelli”, maar dat haar importcontract er in ieder geval los van staat. “Wij richten ons met Garelli op een andere markt, die van elektrische mobiliteit op kenteken. We zijn nu met de RDW in gesprek over de eerste Garelli inschrijving”, aldus Van den Berg.

Garelli heeft nog niet gereageerd op onze vragen.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.