Tweederde van de berijders leest onderweg berichten, ondanks verbod

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Tweederde van de mensen kijkt onderweg op z'n smartphone. (Foto: Shutterstock)

De overgrote meerderheid van de bestuurders (84%) zegt de sociale mediaberichten die ze tijdens het rijden ontvangen niet belangrijk te vinden, zo blijkt uit onderzoek van het Ministerie van IeW, die 1.200 bestuurders een dagboek liet bijhouden over telefoongebruik in de auto. Toch leest tweederde van de berijders wel eens een bericht tijdens het autorijden of fietsen, vaak uit nieuwsgierigheid, omdat ze denken dat het belangrijk kan zijn. Eerder luidde SWOV al de noodklok, omdat afleiding door de smartphone achter het stuur voor veel afleiding zorgt. 

Trucjes

Van de bestuurders die hun telefoon gebruiken in het verkeer, zegt ruim de helft dat er daardoor wel eens iets is gebeurd. Langzamer rijden werd het meest genoemd, maar ook van de weg raken, slingeren, trager reageren of een ongeval. De meeste berichten onderweg blijken te gaan over sociale contacten, afspraken, familie of het gaat om berichtjes in groepsapps. Een achtste zegt trucjes te gebruiken om de telefoon te gebruiken in het verkeer. Mannen en jongeren doen dit vaker; ze leggen hun telefoon bijvoorbeeld op schoot, been of knie of in de buurt van de versnellingspook. 

Het Ministerie van IenW liet het onderzoek uitvoeren in het kader van de Mono-campagne en blijft erop hameren op het gevaar van telefoongebruik onder het autorijden. “Ook al ben je nieuwsgierig als je een bericht ontvangt, besef dat het lezen en beantwoorden ervan tot gevaarlijke situaties leidt. Dus bescherm jezelf en anderen en rijd Mono, met je ogen op de weg in plaats van op je scherm”, aldus minister Barbara Visser van Infrastructuur en Waterstaat. 

Sinds 1 juli 2019 is het gebruik van smartphones in het verkeer verboden.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Tweederde van de berijders leest onderweg berichten, ondanks verbod | Automotive Online

Tweederde van de berijders leest onderweg berichten, ondanks verbod

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Tweederde van de mensen kijkt onderweg op z'n smartphone. (Foto: Shutterstock)

De overgrote meerderheid van de bestuurders (84%) zegt de sociale mediaberichten die ze tijdens het rijden ontvangen niet belangrijk te vinden, zo blijkt uit onderzoek van het Ministerie van IeW, die 1.200 bestuurders een dagboek liet bijhouden over telefoongebruik in de auto. Toch leest tweederde van de berijders wel eens een bericht tijdens het autorijden of fietsen, vaak uit nieuwsgierigheid, omdat ze denken dat het belangrijk kan zijn. Eerder luidde SWOV al de noodklok, omdat afleiding door de smartphone achter het stuur voor veel afleiding zorgt. 

Trucjes

Van de bestuurders die hun telefoon gebruiken in het verkeer, zegt ruim de helft dat er daardoor wel eens iets is gebeurd. Langzamer rijden werd het meest genoemd, maar ook van de weg raken, slingeren, trager reageren of een ongeval. De meeste berichten onderweg blijken te gaan over sociale contacten, afspraken, familie of het gaat om berichtjes in groepsapps. Een achtste zegt trucjes te gebruiken om de telefoon te gebruiken in het verkeer. Mannen en jongeren doen dit vaker; ze leggen hun telefoon bijvoorbeeld op schoot, been of knie of in de buurt van de versnellingspook. 

Het Ministerie van IenW liet het onderzoek uitvoeren in het kader van de Mono-campagne en blijft erop hameren op het gevaar van telefoongebruik onder het autorijden. “Ook al ben je nieuwsgierig als je een bericht ontvangt, besef dat het lezen en beantwoorden ervan tot gevaarlijke situaties leidt. Dus bescherm jezelf en anderen en rijd Mono, met je ogen op de weg in plaats van op je scherm”, aldus minister Barbara Visser van Infrastructuur en Waterstaat. 

Sinds 1 juli 2019 is het gebruik van smartphones in het verkeer verboden.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.