Pon koopt fietsgigant Dorel Sports

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Dorel voert onder andere het merk Cannondale. (Foto: Pon)

Pon Holdings heeft fietsbedrijf Dorel Sports gekocht. Dorel Sports heeft een omzet van ruim 1 miljard euro en voert onder andere de merken Cannondale en Mongoose. Door de samenvoeging komt de gezamenlijke omzet uit op 2,5 miljard euro en daarmee is Pon.Bike een van de grootste fietsbedrijven ter wereld. Dat meldt Pon vandaag. Pon betaalt ongeveer 750 miljoen euro voor Dorel. 

Dorel Sports is vooral actief in Noord- en Zuid-Amerika, maar is ook actief in Europa en Azië. Door de overname krijgt Pon voet aan de grond aan de VS, een belangrijke markt voor het concern. “De aankondiging vandaag is een mijlpaal in onze strategie om een wereldmarktleider in de fietsenindustrie te bouwen”, zegt Pon-topman Janus Smalbraak. “Wij zijn gestart met de acquisitie van Gazelle in 2012 en stap voor stap uitgegroeid naar een fietsbedrijf met ruim een miljard euro omzet, met de beste comfort en performance fietsen, waarvan inmiddels 70 procent elektrisch. Die strategie resulteert nu in een hoogtepunt met de aankoop van Dorel Sports.”

Dichtslibben

Fietsen is volgens Smalbraak niet alleen gezond. “De fiets speelt ook een cruciale rol in het tegengaan van het dichtslibben van binnensteden en is een van de meest duurzame vormen van vervoer. Wij zijn vastbesloten fietsen nog nadrukkelijker onderdeel te laten zijn van mobiliteit.” 

Janus Smalbraak was een van de sprekers op het recent gehouden Nationaal Automotive Congres. We vroegen hem (en de andere sprekers) ook naar een SWOT-analyse voor de autobranche. Bekijk de video hieronder.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Pon koopt fietsgigant Dorel Sports | Automotive Online

Pon koopt fietsgigant Dorel Sports

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Dorel voert onder andere het merk Cannondale. (Foto: Pon)

Pon Holdings heeft fietsbedrijf Dorel Sports gekocht. Dorel Sports heeft een omzet van ruim 1 miljard euro en voert onder andere de merken Cannondale en Mongoose. Door de samenvoeging komt de gezamenlijke omzet uit op 2,5 miljard euro en daarmee is Pon.Bike een van de grootste fietsbedrijven ter wereld. Dat meldt Pon vandaag. Pon betaalt ongeveer 750 miljoen euro voor Dorel. 

Dorel Sports is vooral actief in Noord- en Zuid-Amerika, maar is ook actief in Europa en Azië. Door de overname krijgt Pon voet aan de grond aan de VS, een belangrijke markt voor het concern. “De aankondiging vandaag is een mijlpaal in onze strategie om een wereldmarktleider in de fietsenindustrie te bouwen”, zegt Pon-topman Janus Smalbraak. “Wij zijn gestart met de acquisitie van Gazelle in 2012 en stap voor stap uitgegroeid naar een fietsbedrijf met ruim een miljard euro omzet, met de beste comfort en performance fietsen, waarvan inmiddels 70 procent elektrisch. Die strategie resulteert nu in een hoogtepunt met de aankoop van Dorel Sports.”

Dichtslibben

Fietsen is volgens Smalbraak niet alleen gezond. “De fiets speelt ook een cruciale rol in het tegengaan van het dichtslibben van binnensteden en is een van de meest duurzame vormen van vervoer. Wij zijn vastbesloten fietsen nog nadrukkelijker onderdeel te laten zijn van mobiliteit.” 

Janus Smalbraak was een van de sprekers op het recent gehouden Nationaal Automotive Congres. We vroegen hem (en de andere sprekers) ook naar een SWOT-analyse voor de autobranche. Bekijk de video hieronder.

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.