Milieulobbyclub T&E: tussentijdse CO2-targets geven fabrikanten te veel ruimte

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
T&E vindt dat de tussendoelen wel ambitieuzer kunnen. (Foto: Shutterstock)

Milieulobby-vereniging Transport & Environment is te spreken over het feit dat de werkgroep Milieu van het Europees Parlement het voorstel van de Europese Commissie steunt waarin staat dat automakers de CO2-reductie van nieuwe auto’s in 2035 naar 0 moeten hebben teruggebracht.

De milieuorganisatie is wel teleurgesteld over het feit dat andere onderdelen uit het Klimaatplan het niet hebben gehaald, zoals het voorstel van EP-lid Jan Huitema om het tussentarget voor 2030 niet op 55 procent CO2-reductie, maar 70 procent te leggen. Dat meldt de organisatie in reactie op het nieuws dat het EP de Klimaatweg in grote lijnen steunt.

‘Niet ambitieus genoeg’

In het plan moeten automakers de CO2-uitstoot in 2025 met 20 procent hebben gereduceerd (vergeleken met 2021) en met 55 procent in 2030. In 2035 mogen er alleen nog emissieloze nieuwe auto’s worden verkocht. Volgens T&E is vooral het 2030-doel niet ambitieus genoeg, waardoor fabrikanten nog te veel ruimte hebben om brandstofauto’s te verkopen. Het gestelde doel voor 2025 is ook onvoldoende om de doelen van 2030 te halen, denkt T&E. Door de ruimte om ICE’s te verkopen, is het gevaar dat de verkoop van elektrische auto’s juist omlaag gaat in de komende periode.

De volgende stap in de besluitvorming is dat het EC-voorstel inclusief de reactie van de Milieu-werkgroep wordt behandeld door het volledige Europese Parlement. Dit vindt begin juni plaats. Vervolgens wordt het plan dan in de ministerraad besproken, naar verwachting eind juni. In dit proces worden de uiteindelijke eisen ‘uitonderhandeld’.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Milieulobbyclub T&E: tussentijdse CO2-targets geven fabrikanten te veel ruimte | Automotive Online

Milieulobbyclub T&E: tussentijdse CO2-targets geven fabrikanten te veel ruimte

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
T&E vindt dat de tussendoelen wel ambitieuzer kunnen. (Foto: Shutterstock)

Milieulobby-vereniging Transport & Environment is te spreken over het feit dat de werkgroep Milieu van het Europees Parlement het voorstel van de Europese Commissie steunt waarin staat dat automakers de CO2-reductie van nieuwe auto’s in 2035 naar 0 moeten hebben teruggebracht.

De milieuorganisatie is wel teleurgesteld over het feit dat andere onderdelen uit het Klimaatplan het niet hebben gehaald, zoals het voorstel van EP-lid Jan Huitema om het tussentarget voor 2030 niet op 55 procent CO2-reductie, maar 70 procent te leggen. Dat meldt de organisatie in reactie op het nieuws dat het EP de Klimaatweg in grote lijnen steunt.

‘Niet ambitieus genoeg’

In het plan moeten automakers de CO2-uitstoot in 2025 met 20 procent hebben gereduceerd (vergeleken met 2021) en met 55 procent in 2030. In 2035 mogen er alleen nog emissieloze nieuwe auto’s worden verkocht. Volgens T&E is vooral het 2030-doel niet ambitieus genoeg, waardoor fabrikanten nog te veel ruimte hebben om brandstofauto’s te verkopen. Het gestelde doel voor 2025 is ook onvoldoende om de doelen van 2030 te halen, denkt T&E. Door de ruimte om ICE’s te verkopen, is het gevaar dat de verkoop van elektrische auto’s juist omlaag gaat in de komende periode.

De volgende stap in de besluitvorming is dat het EC-voorstel inclusief de reactie van de Milieu-werkgroep wordt behandeld door het volledige Europese Parlement. Dit vindt begin juni plaats. Vervolgens wordt het plan dan in de ministerraad besproken, naar verwachting eind juni. In dit proces worden de uiteindelijke eisen ‘uitonderhandeld’.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.