Prijs en actieradius belangrijkste aanschafcriteria voor EV

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Mannen en vrouwen vinden hetzelfde belangrijk bij de aanschaf van een EV: de prijs en actieradius. (Foto: Shutterstock)

Ruim twee op de drie ondervraagden noemt de prijs of actieradius de belangrijkste aspecten om op te letten bij de aankoop van een elektrische auto. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door Panel Inzicht in opdracht van Zonneplan. Het merendeel van de autokopers zegt bij de eerstvolgende auto die zij aanschaffen nog ‘gewoon’ te kiezen voor een verbrandingsmotor.

De aanschaf van een EV blijkt vooral een rationele aangelegenheid waar, behalve de prijs en actieradius, de laadtijd en het verbruik belangrijk worden gevonden. 13 procent van de mensen zegt het merk, de prestaties (acceleratiesnelheid) of het design bepalend te vinden voor de EV-keuze. De aankoop van een EV blijkt daarmee vooral een rationele aangelegenheid, aldus de onderzoekers.

Lage prijzen

Lagere prijzen lijken dan ook essentieel om meer mensen over te halen om op een EV over te stappen, aldus Zonneplan. 52 procent van de ondervraagden zegt bij de eerstvolgende auto te kiezen voor een benzineauto, terwijl 6 procent voor een diesel gaat. Ruim 9 procent kiest voor een volledig elektrische aandrijving, terwijl 11,5 procent zegt voor een hybride te kiezen, al dan niet met stekker. Een op de vijf mensen twijfelt nog. Opvallend is dat de onderzoekers constateren dat er weinig verschil is tussen mannen of vrouwen als het gaat om aankoopcriteria voor een EV, beide vinden prijs en actieradius het belangrijkste.

Volgens Koen Altena, business developer bij Zonneplan, zal de auto steeds meer een onderdeel van het energiehuishouden worden. “Je ziet bijvoorbeeld dat nu nog vrijwel niemand de optie belangrijk vindt om bi-directioneel te kunnen laden. Logisch, want er zijn nog weinig auto’s die hier geschikt voor zijn. Maar in de nabije toekomst wordt dit steeds meer en gaan we de auto gebruiken als powerbank voor onze huizen. De auto wordt dan zelfs een manier om geld mee te verdienen.”

Het onderzoek werd uitgevoerd door Panel Inzicht onder 2000 Nederland, in opdracht van Zonneplan. Zonneplan startte in 2012 als leverancier en installateur van zonnepanelen en wil schonere en goedkopere energie stimuleren. 

zonneplan ev 2022.png

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Prijs en actieradius belangrijkste aanschafcriteria voor EV | Automotive Online

Prijs en actieradius belangrijkste aanschafcriteria voor EV

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
Mannen en vrouwen vinden hetzelfde belangrijk bij de aanschaf van een EV: de prijs en actieradius. (Foto: Shutterstock)

Ruim twee op de drie ondervraagden noemt de prijs of actieradius de belangrijkste aspecten om op te letten bij de aankoop van een elektrische auto. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door Panel Inzicht in opdracht van Zonneplan. Het merendeel van de autokopers zegt bij de eerstvolgende auto die zij aanschaffen nog ‘gewoon’ te kiezen voor een verbrandingsmotor.

De aanschaf van een EV blijkt vooral een rationele aangelegenheid waar, behalve de prijs en actieradius, de laadtijd en het verbruik belangrijk worden gevonden. 13 procent van de mensen zegt het merk, de prestaties (acceleratiesnelheid) of het design bepalend te vinden voor de EV-keuze. De aankoop van een EV blijkt daarmee vooral een rationele aangelegenheid, aldus de onderzoekers.

Lage prijzen

Lagere prijzen lijken dan ook essentieel om meer mensen over te halen om op een EV over te stappen, aldus Zonneplan. 52 procent van de ondervraagden zegt bij de eerstvolgende auto te kiezen voor een benzineauto, terwijl 6 procent voor een diesel gaat. Ruim 9 procent kiest voor een volledig elektrische aandrijving, terwijl 11,5 procent zegt voor een hybride te kiezen, al dan niet met stekker. Een op de vijf mensen twijfelt nog. Opvallend is dat de onderzoekers constateren dat er weinig verschil is tussen mannen of vrouwen als het gaat om aankoopcriteria voor een EV, beide vinden prijs en actieradius het belangrijkste.

Volgens Koen Altena, business developer bij Zonneplan, zal de auto steeds meer een onderdeel van het energiehuishouden worden. “Je ziet bijvoorbeeld dat nu nog vrijwel niemand de optie belangrijk vindt om bi-directioneel te kunnen laden. Logisch, want er zijn nog weinig auto’s die hier geschikt voor zijn. Maar in de nabije toekomst wordt dit steeds meer en gaan we de auto gebruiken als powerbank voor onze huizen. De auto wordt dan zelfs een manier om geld mee te verdienen.”

Het onderzoek werd uitgevoerd door Panel Inzicht onder 2000 Nederland, in opdracht van Zonneplan. Zonneplan startte in 2012 als leverancier en installateur van zonnepanelen en wil schonere en goedkopere energie stimuleren. 

zonneplan ev 2022.png

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.