Eric Vousten ziet zakelijke mobiliteit consolideren

NZMO: ‘EV-kantelpunt is aangebroken’

Interview • In het jaarlijkse nationaal zakelijk mobiliteitsonderzoek brengt onderzoeksbureau VMS Insight al ruim een decennium de ontwikkelingen in de zakelijke mobiliteit in kaart.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Eric Vousten is hoofdonderzoeker bij VMS Insight. (Foto: Marcel Cazemier)

Waar het nationaal zakelijk mobiliteitsonderzoek (NZMO) vorig jaar nog bol stond van de onzekerheden, is inmiddels duidelijk: hybride werken en de elektrische auto zijn dominant geworden. Ook blijven veel fleetowners moeite hebben met verminderen van mobiliteitskosten. Grote bedrijven lijken die heilige graal echter wel gevonden te hebben. AM ging in gesprek met hoofdonderzoeker Eric Vousten over zijn bevindingen, die ook sprak tijdens de AM Driving Business Awards.

Vorig onderzoek was het verhaal vooral corona en of thuiswerken zou inburgeren. Wat is het verhaal dit jaar?

“Veel zaken stabiliseren nu. Bijvoorbeeld als je kijkt naar hybride werken. Vorig jaar zagen we veel veranderingen ten opzichte van de jaren ervoor. Thuiswerken lijkt zich te gaan stabiliseren op een bepaald niveau; welke dagen en hoeveel uren. Aan de andere kant neemt ook het aantal gereisde kilometers van zakenauto’s toe. Dat was overigens exact conform de verwachting die we vorig jaar uitspraken. We zitten nu net iets onder het niveau van voor corona. De verwachting is dat we volgend jaar weer net zoveel kilometers maken als in 2019.”

Je mag nu bij bedrijven vaker kiezen voor elektrisch dan voor benzine

Zijn er bedrijven die er wel in slagen minder kilometers te maken?

“Grote bedrijven, dus meer dan duizend werknemers, zijn zoals altijd atypisch. Die lopen voorop als het gaat om mobiliteitsbeleid. Zij hebben een heel duidelijk beleid om het aantal auto’s af te bouwen en het aantal kilometers te verminderen. Dat lukt maar deels. Die intenties zijn er, maar de wereld begint weer te draaien en dat leidt tot meer kilometers.”

Hoe zit het met het gebruik van OV?

“Het gebruik van OV is toegenomen, maar vlakt af. De reisfrequentie bij zakelijk treingebruik zit op 65 procent van het niveau voor corona. Bij bus, trein en metro ligt dat op 85 procent. We hadden vorig jaar voorspeld dat de treinreisfrequentie zou toenemen, maar dat is dus niet gebeurd.
Treinreizigers maken nog wel het meeste gebruik van alternatieven. Dat kan een ov-auto, deelauto of een privéauto zijn. Je ziet dat deze groep ook het meeste open staat voor mobility as a service. De zakenautorijder heeft het minste behoefte aan alternatieven.”

‘Milieu is een steeds belangrijker criterium’

Groeit milieubewustzijn als keuze-argument?

“Een zo kort mogelijke reistijd is voor iedereen de belangrijkste beweegreden om te kiezen voor een bepaald hoofdvervoermiddel. Behalve voor de fietser – maar die heeft sowieso een atypisch keuzepatroon. Zowel de fietser als de treinreiziger vindt milieu heel belangrijk, maar dit is een argument dat we steeds meer terugzien. Tien jaar geleden zag je dat argument ook verschijnen bij waarom mensen een lage bijtellingsauto kozen, maar die voordelen zijn er nu niet meer. Toch zijn de redenen blijven staan, waardoor je ziet dat die argumentatie steeds belangrijker wordt. Bij reizigers, maar zeker ook bij bedrijven.”

Maar kosten lijken mij de belangrijkste reden?

“Kosten blijken voor bedrijven altijd de hoofdreden om de mobiliteit in te richten zoals ze doen. We zien nu echter dat milieubewustzijn met maar liefst zestien procentpunt is gestegen. Bij veel grote bedrijven scoort milieubewustzijn nu zelfs hoger dan kosten. En dat is echt een kantelpunt. Medewerkertevredenheid steeg ook met zestien procentpunt, een duidelijke verschuiving.”

Overheidsregulatie en kostprijs zullen dat verder versterken?

“Dat denk ik wel. Ik ben heel benieuwd hoe bedrijven ermee om zullen gaan wanneer ze verplicht worden te rapporteren op uitstoot. Die verplichting kan leiden tot meer bewustzijn in het bedrijf, meer beleid en dus andere keuzes.
Daar komt nu een extra aspect bij: de kostprijs van een kilometer. Die gaat flink omhoog. Ook elektriciteit wordt duurder. Economische omslagpunten zoals die vroeger golden, gelden allang niet meer.”

Lees het hele artikel in de nieuwe Automotive. Abonnee worden? Klik hier!

VMS Insight is een marketing- en insightsbureau, gespecialiseerd in de automotive en mobiliteitsbranche. Het bureau wordt geleid door oprichter Eric Vousten en partner en mede-eigenaar Wijtze Terpstra. Het onderzoek werd gehouden onder ruim 3 duizend zakelijke reizigers en zo’n 800 bedrijven, van groot tot klein.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.

NZMO: ‘EV-kantelpunt is aangebroken’ | Automotive Online
Eric Vousten ziet zakelijke mobiliteit consolideren

NZMO: ‘EV-kantelpunt is aangebroken’

Interview • In het jaarlijkse nationaal zakelijk mobiliteitsonderzoek brengt onderzoeksbureau VMS Insight al ruim een decennium de ontwikkelingen in de zakelijke mobiliteit in kaart.
Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Eric Vousten is hoofdonderzoeker bij VMS Insight. (Foto: Marcel Cazemier)

Waar het nationaal zakelijk mobiliteitsonderzoek (NZMO) vorig jaar nog bol stond van de onzekerheden, is inmiddels duidelijk: hybride werken en de elektrische auto zijn dominant geworden. Ook blijven veel fleetowners moeite hebben met verminderen van mobiliteitskosten. Grote bedrijven lijken die heilige graal echter wel gevonden te hebben. AM ging in gesprek met hoofdonderzoeker Eric Vousten over zijn bevindingen, die ook sprak tijdens de AM Driving Business Awards.

Vorig onderzoek was het verhaal vooral corona en of thuiswerken zou inburgeren. Wat is het verhaal dit jaar?

“Veel zaken stabiliseren nu. Bijvoorbeeld als je kijkt naar hybride werken. Vorig jaar zagen we veel veranderingen ten opzichte van de jaren ervoor. Thuiswerken lijkt zich te gaan stabiliseren op een bepaald niveau; welke dagen en hoeveel uren. Aan de andere kant neemt ook het aantal gereisde kilometers van zakenauto’s toe. Dat was overigens exact conform de verwachting die we vorig jaar uitspraken. We zitten nu net iets onder het niveau van voor corona. De verwachting is dat we volgend jaar weer net zoveel kilometers maken als in 2019.”

Je mag nu bij bedrijven vaker kiezen voor elektrisch dan voor benzine

Zijn er bedrijven die er wel in slagen minder kilometers te maken?

“Grote bedrijven, dus meer dan duizend werknemers, zijn zoals altijd atypisch. Die lopen voorop als het gaat om mobiliteitsbeleid. Zij hebben een heel duidelijk beleid om het aantal auto’s af te bouwen en het aantal kilometers te verminderen. Dat lukt maar deels. Die intenties zijn er, maar de wereld begint weer te draaien en dat leidt tot meer kilometers.”

Hoe zit het met het gebruik van OV?

“Het gebruik van OV is toegenomen, maar vlakt af. De reisfrequentie bij zakelijk treingebruik zit op 65 procent van het niveau voor corona. Bij bus, trein en metro ligt dat op 85 procent. We hadden vorig jaar voorspeld dat de treinreisfrequentie zou toenemen, maar dat is dus niet gebeurd.
Treinreizigers maken nog wel het meeste gebruik van alternatieven. Dat kan een ov-auto, deelauto of een privéauto zijn. Je ziet dat deze groep ook het meeste open staat voor mobility as a service. De zakenautorijder heeft het minste behoefte aan alternatieven.”

‘Milieu is een steeds belangrijker criterium’

Groeit milieubewustzijn als keuze-argument?

“Een zo kort mogelijke reistijd is voor iedereen de belangrijkste beweegreden om te kiezen voor een bepaald hoofdvervoermiddel. Behalve voor de fietser – maar die heeft sowieso een atypisch keuzepatroon. Zowel de fietser als de treinreiziger vindt milieu heel belangrijk, maar dit is een argument dat we steeds meer terugzien. Tien jaar geleden zag je dat argument ook verschijnen bij waarom mensen een lage bijtellingsauto kozen, maar die voordelen zijn er nu niet meer. Toch zijn de redenen blijven staan, waardoor je ziet dat die argumentatie steeds belangrijker wordt. Bij reizigers, maar zeker ook bij bedrijven.”

Maar kosten lijken mij de belangrijkste reden?

“Kosten blijken voor bedrijven altijd de hoofdreden om de mobiliteit in te richten zoals ze doen. We zien nu echter dat milieubewustzijn met maar liefst zestien procentpunt is gestegen. Bij veel grote bedrijven scoort milieubewustzijn nu zelfs hoger dan kosten. En dat is echt een kantelpunt. Medewerkertevredenheid steeg ook met zestien procentpunt, een duidelijke verschuiving.”

Overheidsregulatie en kostprijs zullen dat verder versterken?

“Dat denk ik wel. Ik ben heel benieuwd hoe bedrijven ermee om zullen gaan wanneer ze verplicht worden te rapporteren op uitstoot. Die verplichting kan leiden tot meer bewustzijn in het bedrijf, meer beleid en dus andere keuzes.
Daar komt nu een extra aspect bij: de kostprijs van een kilometer. Die gaat flink omhoog. Ook elektriciteit wordt duurder. Economische omslagpunten zoals die vroeger golden, gelden allang niet meer.”

Lees het hele artikel in de nieuwe Automotive. Abonnee worden? Klik hier!

VMS Insight is een marketing- en insightsbureau, gespecialiseerd in de automotive en mobiliteitsbranche. Het bureau wordt geleid door oprichter Eric Vousten en partner en mede-eigenaar Wijtze Terpstra. Het onderzoek werd gehouden onder ruim 3 duizend zakelijke reizigers en zo’n 800 bedrijven, van groot tot klein.

Geplaatst in rubriek:
Gandor Bronkhorst
Gandor Bronkhorst

Gandor Bronkhorst is als hoofdredacteur verantwoordelijk voor de titels in de divisie Mobility & Automotive van Promedia, waaronder Automotive Management en Fleet&Mobility. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met horloges en goed eten.