Rechtbank: Enkhuizer autobedrijf moet ‘gevaarlijke’ Volkswagen-bus terugnemen en koper terugbetalen

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Kombi Kings verkocht in april 2020 een Volkswagen T1-bus uit het bouwjaar 1962. (Foto: Shutterstock)

Autobedrijf Kombi Kings in Enkhuizen moet van de rechtbank een verkochte gevaarlijke Volkswagen-bus terugnemen en de koper hiervan ruim 31 duizend euro betalen. Dat blijkt uit het rechtbankverslag van de Rechtbank Noord-Holland. Kombi Kings verkocht in april 2020 een Volkswagen T1-bus uit het bouwjaar 1962 aan de koper voor 28 duizend euro. Het vervoer van de bus naar Nederland, het op naam stellen van het kenteken en verschillende werkzaamheden waren bij deze prijs inbegrepen. Het bedrijf importeerde de bus uit Brazilië maar het voertuig bleek bij aankomst in slechtere staat te zijn dan koper en verkoper hadden verwacht. Besloten werd dat Kombi Kings de bus zou opknappen.

De bus werd in juli 2021 door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) goedgekeurd en op naam van de koper gezet. Al binnen een week strandde de koper. De bus werd weggesleept naar het bedrijf Volksprojects, dat concludeerde dat de algemene staat van de bus enorm slecht was. Het bedrijf adviseerde om de Volkswagen uit veiligheidsoogpunt niet meer te gebruiken. Onder meer het laswerk van de gehele bus was op een verkeerde manier uitgevoerd, het chassis bleek bij de voorwielophanging op diverse plekken gescheurd, het montagepunt van de schokbreker was stuk en het motorblok bleek versleten.

Ook Dekra Automotive inspecteerde de bus. Dit bedrijf concludeerde eveneens dat de bus in een zeer slechte en gevaarlijke staat was. De gedane herstelwerkzaamheden betitelde Dekra als “slecht oplapwerk”.

Koper eist geld terug

De koper ontbond daarom de koopovereenkomst en eiste het betaalde geld terug. Kombi Kings was het hier niet mee eens en stelde dat was afgesproken dat Kombi Kings de bus netjes zou maken, maar niet dat het bedrijf het volledige herstel zou regelen. 

Tussentijds voerde de koper zelf ook werkzaamheden aan de bus uit, waaronder aan het interieur. De redenering van Kombi Kings dat de gebreken na levering waren ontstaan, zijn volgens de rechter echter onvoldoende onderbouwd. De rechtbank twijfelt ook niet aan de constateringen van Volksprojects en Dekra dat de bus een gevaar op de weg is.

De kantonrechter concludeert dat Kombi Kings is tekortgeschoten in nakoming van de overeenkomst dat een zeer nette bus zou worden geleverd. De koopovereenkomst is dan ook officieel ontbonden. Het Enkhuizer bedrijf is bovendien veroordeeld om totaal 31.187,23 euro aan de koper te betalen. Naast gemaakte kosten voor de Volkswagen gaat het hierbij om incasso- en proceskosten.

Verkeerd beoordeeld

“Het verhaal is zeer triest en heeft alleen maar verliezers,” laat Marco Nooder, ceo van Kombi Kings weten aan AM. “De bus is 60 jaar oud en heeft al die tijd nog rondgereden. Toen wij hem binnen kregen zagen we direct dat hij niet was zoals omschreven en hebben we de koper gevraagd wat hij wilde. Geld retour of opknappen. Wij hebben de bus volledig gestript en opnieuw gespoten, ook de eigenaar heeft er in de tussentijd veel aan gedaan. Wij hebben de bus bijna een jaar later in juli op kenteken laten zetten door het RDW. Zij hebben een buiten EU keuring uitgevoerd wat betekent dat alles van binnen en van buiten wordt nagekeken. De bus werd goedgekeurd voor een Nederlands kenteken met apk rapport. Voor ons betekent dit dat de bus verkeersveilig is en met een gerust gevoel naar de klant gaat.”

“Toen de klant na 4 weken er als bonus nog een set airrides onder wilde laten zetten, zijn er bepaalde gebreken naar boven gekomen waar wij geen weet van hadden. Er is een rapport opgemaakt en de bus is volledig afgekraakt. Wij waren in de veronderstelling dat de bus goed was, omdat hij is gekeurd. De bus is beoordeeld als een volledig gerestaureerd voertuig terwijl dit niet het geval was. Wij verschepen ongeveer 60 tot 80 bussen wereldwijd en vinden dit natuurlijk ook geen goede zaak. Maar er is wel een groot verschil tussen de 19.500 euro die er betaald is voor deze bus en een volledig gerestaureerd exemplaar,” aldus Nooder.

Rechtbank: Enkhuizer autobedrijf moet ‘gevaarlijke’ Volkswagen-bus terugnemen en koper terugbetalen | Automotive Online

Rechtbank: Enkhuizer autobedrijf moet ‘gevaarlijke’ Volkswagen-bus terugnemen en koper terugbetalen

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Kombi Kings verkocht in april 2020 een Volkswagen T1-bus uit het bouwjaar 1962. (Foto: Shutterstock)

Autobedrijf Kombi Kings in Enkhuizen moet van de rechtbank een verkochte gevaarlijke Volkswagen-bus terugnemen en de koper hiervan ruim 31 duizend euro betalen. Dat blijkt uit het rechtbankverslag van de Rechtbank Noord-Holland. Kombi Kings verkocht in april 2020 een Volkswagen T1-bus uit het bouwjaar 1962 aan de koper voor 28 duizend euro. Het vervoer van de bus naar Nederland, het op naam stellen van het kenteken en verschillende werkzaamheden waren bij deze prijs inbegrepen. Het bedrijf importeerde de bus uit Brazilië maar het voertuig bleek bij aankomst in slechtere staat te zijn dan koper en verkoper hadden verwacht. Besloten werd dat Kombi Kings de bus zou opknappen.

De bus werd in juli 2021 door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) goedgekeurd en op naam van de koper gezet. Al binnen een week strandde de koper. De bus werd weggesleept naar het bedrijf Volksprojects, dat concludeerde dat de algemene staat van de bus enorm slecht was. Het bedrijf adviseerde om de Volkswagen uit veiligheidsoogpunt niet meer te gebruiken. Onder meer het laswerk van de gehele bus was op een verkeerde manier uitgevoerd, het chassis bleek bij de voorwielophanging op diverse plekken gescheurd, het montagepunt van de schokbreker was stuk en het motorblok bleek versleten.

Ook Dekra Automotive inspecteerde de bus. Dit bedrijf concludeerde eveneens dat de bus in een zeer slechte en gevaarlijke staat was. De gedane herstelwerkzaamheden betitelde Dekra als “slecht oplapwerk”.

Koper eist geld terug

De koper ontbond daarom de koopovereenkomst en eiste het betaalde geld terug. Kombi Kings was het hier niet mee eens en stelde dat was afgesproken dat Kombi Kings de bus netjes zou maken, maar niet dat het bedrijf het volledige herstel zou regelen. 

Tussentijds voerde de koper zelf ook werkzaamheden aan de bus uit, waaronder aan het interieur. De redenering van Kombi Kings dat de gebreken na levering waren ontstaan, zijn volgens de rechter echter onvoldoende onderbouwd. De rechtbank twijfelt ook niet aan de constateringen van Volksprojects en Dekra dat de bus een gevaar op de weg is.

De kantonrechter concludeert dat Kombi Kings is tekortgeschoten in nakoming van de overeenkomst dat een zeer nette bus zou worden geleverd. De koopovereenkomst is dan ook officieel ontbonden. Het Enkhuizer bedrijf is bovendien veroordeeld om totaal 31.187,23 euro aan de koper te betalen. Naast gemaakte kosten voor de Volkswagen gaat het hierbij om incasso- en proceskosten.

Verkeerd beoordeeld

“Het verhaal is zeer triest en heeft alleen maar verliezers,” laat Marco Nooder, ceo van Kombi Kings weten aan AM. “De bus is 60 jaar oud en heeft al die tijd nog rondgereden. Toen wij hem binnen kregen zagen we direct dat hij niet was zoals omschreven en hebben we de koper gevraagd wat hij wilde. Geld retour of opknappen. Wij hebben de bus volledig gestript en opnieuw gespoten, ook de eigenaar heeft er in de tussentijd veel aan gedaan. Wij hebben de bus bijna een jaar later in juli op kenteken laten zetten door het RDW. Zij hebben een buiten EU keuring uitgevoerd wat betekent dat alles van binnen en van buiten wordt nagekeken. De bus werd goedgekeurd voor een Nederlands kenteken met apk rapport. Voor ons betekent dit dat de bus verkeersveilig is en met een gerust gevoel naar de klant gaat.”

“Toen de klant na 4 weken er als bonus nog een set airrides onder wilde laten zetten, zijn er bepaalde gebreken naar boven gekomen waar wij geen weet van hadden. Er is een rapport opgemaakt en de bus is volledig afgekraakt. Wij waren in de veronderstelling dat de bus goed was, omdat hij is gekeurd. De bus is beoordeeld als een volledig gerestaureerd voertuig terwijl dit niet het geval was. Wij verschepen ongeveer 60 tot 80 bussen wereldwijd en vinden dit natuurlijk ook geen goede zaak. Maar er is wel een groot verschil tussen de 19.500 euro die er betaald is voor deze bus en een volledig gerestaureerd exemplaar,” aldus Nooder.