Internationale stichting bereidt nieuwe claim voor tegen Volkswagen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
Volkswagen voert de Europese ranglijst aan.

Bezitters van een Volkswagen, Audi, Seat, Skoda of Porsche met een sjoemeldiesel uit heel Europa kunnen zich aanmelden bij de stichting. Volkswagen Car Claim eist een vergoeding die kan oplopen tot de aanschafprijs van de auto. Dat zou Volkswagen een schadepost tot 4,5 miljard euro opleveren.

Stichting Volkswagen Car Claim, niet te verwarren met Stichting Volkswagen Audi Claim, bestaat uit Duitse, Italiaanse en Nederlandse juristen en branchespecialisten. Zo zit onder meer oud-ANWB directeur Guido van Woerkom in het bestuur.

“We hebben een grote kans van slagen”, zegt Van Woerkom vandaag in De Telegraaf. “Volkswagen heeft toegegeven onrechtmatig te hebben gehandeld. Dat is in het consumentenrecht genoeg reden voor ontbinding van het koopcontract.”

Amerikaans voorbeeld

De stichting wil, net als in de VS, financiële genoegdoening voor consumenten die een VW-product aanschaften met sjoemelsoftware. Tot nu kregen de eigenaren van zo’n auto in Europa een kosteloze software- of hardware-update aangeboden. Over deze aanpassingen worden steeds vaker klachten gemeld. Zo zouden onder meer het brandstofverbruik oplopen en de prestaties afnemen. Daarnaast zouden er storingen ontstaan als gevolg van de aanpassingen.

Tot nu toe meldden zich volgens Volkswagen Car Claim ruim 120 duizend sjoemeldieselbezitters zich aan bij de stichting. De Duitse advocatenkantoren Baum, Reiter & Collegen en Gansel Rechtsanwälte bereiden de aan Volkswagen AG gerichte claim voor. 

Vanuit de Europese Commissie worden de mogelijkheden voor het compenseren van consumenten door VW ook onderzocht. Hiervoor werd in maart de Nederlandse ACM (Autoriteit Consument en Markt) naar voren geschoven.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Internationale stichting bereidt nieuwe claim voor tegen Volkswagen | Automotive Online

Internationale stichting bereidt nieuwe claim voor tegen Volkswagen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
Volkswagen voert de Europese ranglijst aan.

Bezitters van een Volkswagen, Audi, Seat, Skoda of Porsche met een sjoemeldiesel uit heel Europa kunnen zich aanmelden bij de stichting. Volkswagen Car Claim eist een vergoeding die kan oplopen tot de aanschafprijs van de auto. Dat zou Volkswagen een schadepost tot 4,5 miljard euro opleveren.

Stichting Volkswagen Car Claim, niet te verwarren met Stichting Volkswagen Audi Claim, bestaat uit Duitse, Italiaanse en Nederlandse juristen en branchespecialisten. Zo zit onder meer oud-ANWB directeur Guido van Woerkom in het bestuur.

“We hebben een grote kans van slagen”, zegt Van Woerkom vandaag in De Telegraaf. “Volkswagen heeft toegegeven onrechtmatig te hebben gehandeld. Dat is in het consumentenrecht genoeg reden voor ontbinding van het koopcontract.”

Amerikaans voorbeeld

De stichting wil, net als in de VS, financiële genoegdoening voor consumenten die een VW-product aanschaften met sjoemelsoftware. Tot nu kregen de eigenaren van zo’n auto in Europa een kosteloze software- of hardware-update aangeboden. Over deze aanpassingen worden steeds vaker klachten gemeld. Zo zouden onder meer het brandstofverbruik oplopen en de prestaties afnemen. Daarnaast zouden er storingen ontstaan als gevolg van de aanpassingen.

Tot nu toe meldden zich volgens Volkswagen Car Claim ruim 120 duizend sjoemeldieselbezitters zich aan bij de stichting. De Duitse advocatenkantoren Baum, Reiter & Collegen en Gansel Rechtsanwälte bereiden de aan Volkswagen AG gerichte claim voor. 

Vanuit de Europese Commissie worden de mogelijkheden voor het compenseren van consumenten door VW ook onderzocht. Hiervoor werd in maart de Nederlandse ACM (Autoriteit Consument en Markt) naar voren geschoven.

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.