Center for Auto Safety richt pijlen op ‘onveilige’ Autopilot

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De Tesla Model 3 scoort slecht op de remmentest (foto: Tesla)

Dit meldt Center for Auto Safety op de website. Ook Consumer Watchdog is kritisch op de Autopilot. Beide consumentenorganisaties beschuldigen Tesla ervan automobilisten te misleiden met uitspraken over de veiligheid en mogelijkheden van de Autopilot. De organisaties vinden dat de autofabrikant de indruk wekt dat het een zeer veilig systeem is, terwijl er al twee dodelijke ongevallen hebben plaatsgevonden met de Autopilot. Telkens is daarbij de vraag of de schuld ligt bij het systeem of bij de bestuurder.

Vorige week reed een vrouw met bijna honderd kilometer per uur in op een stilstaande brandweerwagen, waarbij zij gewond raakte. Tesla zou daarom eens goed onder de loep genomen moeten worden door toezichter Federal Trade Commission (FTC), vinden de consumentenorganisaties. Ook Automotive-columnist Hans Adriani plaatst kritische kanttekeningen bij de Autopilot.

Lange remweg Model 3

Eerder deze week kwam het Amerikaanse consumententijdschrift Consumer Reports met een test waarbij ‘grote gebreken’ aan de nieuwe Model 3 werden geconstateerd. De remweg bleek langer ‘dan bij enige andere moderne auto’ en het aanraakscherm van de bediening werkt niet goed. Met dat scherm wordt bijna ieder systeem in de auto bediend. Consumer Reports klaagt ook over de grote hoeveelheid windgeruis op de snelweg, de harde vering en de slechte steun voor passagiers op de achterbank.

Consumer Reports heeft over de testresultaten gesproken met Elon Musk, ceo van Tesla. Die vertelde dat de eigen remproeven van Tesla een veel kortere remweg aangaven en beloofde de remmen van de testauto via internet een update te geven. CR zal daarna de remmentest nogmaals uitvoeren.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Center for Auto Safety richt pijlen op ‘onveilige’ Autopilot | Automotive Online

Center for Auto Safety richt pijlen op ‘onveilige’ Autopilot

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
De Tesla Model 3 scoort slecht op de remmentest (foto: Tesla)

Dit meldt Center for Auto Safety op de website. Ook Consumer Watchdog is kritisch op de Autopilot. Beide consumentenorganisaties beschuldigen Tesla ervan automobilisten te misleiden met uitspraken over de veiligheid en mogelijkheden van de Autopilot. De organisaties vinden dat de autofabrikant de indruk wekt dat het een zeer veilig systeem is, terwijl er al twee dodelijke ongevallen hebben plaatsgevonden met de Autopilot. Telkens is daarbij de vraag of de schuld ligt bij het systeem of bij de bestuurder.

Vorige week reed een vrouw met bijna honderd kilometer per uur in op een stilstaande brandweerwagen, waarbij zij gewond raakte. Tesla zou daarom eens goed onder de loep genomen moeten worden door toezichter Federal Trade Commission (FTC), vinden de consumentenorganisaties. Ook Automotive-columnist Hans Adriani plaatst kritische kanttekeningen bij de Autopilot.

Lange remweg Model 3

Eerder deze week kwam het Amerikaanse consumententijdschrift Consumer Reports met een test waarbij ‘grote gebreken’ aan de nieuwe Model 3 werden geconstateerd. De remweg bleek langer ‘dan bij enige andere moderne auto’ en het aanraakscherm van de bediening werkt niet goed. Met dat scherm wordt bijna ieder systeem in de auto bediend. Consumer Reports klaagt ook over de grote hoeveelheid windgeruis op de snelweg, de harde vering en de slechte steun voor passagiers op de achterbank.

Consumer Reports heeft over de testresultaten gesproken met Elon Musk, ceo van Tesla. Die vertelde dat de eigen remproeven van Tesla een veel kortere remweg aangaven en beloofde de remmen van de testauto via internet een update te geven. CR zal daarna de remmentest nogmaals uitvoeren.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.