Enquêtecommissie: optreden EC en lidstaten in dieselgate ontluisterend

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Vandaag presenteerde de enquêtecommissie van het EP zijn voorlopige resultaten in het onderzoek naar het dieselschandaal, waarbij in testomgeving de emissiewaarden kunstmatig laag werden gehouden. Zowel de Europese Commissie als de lidstaten hadden veel eerder en harder moeten ingrijpen bij de sjoemelende fabrikanten, meent de enquêtecommissie. “Zowel de Europese Commissie als de lidstaten hebben weggekeken van de opmerkelijke verschillen in de testresultaten en de daadwerkelijke uitstoot van dieselauto’s en hebben aanwijzingen voor mogelijke fraude laten liggen”, verklaart Gerben-Jan Gebrandy (D66), de Nederlandse Europarlementariër en co-auteur van het onderzoeksrapport, in een statement.

Gerbrandy liet zich tijdens het onderzoek al meerdere malen ontvallen dat zowel de commissie, fabrikanten en lidstaten het onderzoek tegenwerkten. “Het is ontluisterend vast te stellen dat dit grootschalig consumentenbedrog zo lang heeft kunnen doorgaan. Onnodige vertraging in de besluitvorming, wanbeleid en het negeren van wettelijke verplichtingen hebben deze situatie mogelijk gemaakt”, aldus Gerbrandy. Lees de voorlopige conclusies van het rapport in onze Kennisbank.

Zo waren er in 2012 in de EC al signalen dat er iets niet in de haak was met de uitstoottesten, maar hier werd niets mee gedaan. Sterker nog, stelt Gerbrandy: de EC heeft bewust de economische belangen van de auto-industrie laten prevaleren boven die van de volksgezondheid. “Tel daarbij op dat landen als Italië, Frankrijk en Spanje ongestoord hun gang konden gaan in het tegenhouden van de ontwikkeling van nieuwe testen. De Commissie heeft duidelijk steken laten vallen.”

Slap ingrijpen

De enquêtecommissie heeft niet alleen gekeken naar hoe het schandaal heeft kunnen ontstaan, maar ook naar de ontwikkelingen die op de bekendmaking van het schandaal volgende. Gerbrandy: “Ook in de periode nadat het schandaal bekend was, hebben zowel lidstaten als de EC onvoldoende ingegrepen. De lidstaten weigeren boetes te geven aan de sjoemelende autofabrikanten en het terugroepen van sjoemeldiesels is bijna nergens verplicht gesteld. Daarnaast had de EC meer dan een half jaar nodig om juridische procedures te starten tegen de landen die bewust Europese wetten hadden geschonden door het gesjoemel oogluikend toe te laten.”

De enquêtecommissie doet ook een reeks van aanbevelingen. Er moet onderzoek gedaan worden naar waarom binnen de EC bewijs van gesjoemel niet bij de verantwoordelijke personen terecht zou zijn gekomen. Daarnaast moet er een Eurocommissaris verantwoordelijk worden voor zowel luchtkwaliteit als luchtvervuiling, zodat de commissie zichzelf intern niet kan tegenwerken.

De lidstaten weigeren boetes op te leggen aan sjoemelende autofabrikanten.

Gerben-Jan Gerbrandy, Europees Parlementslid

Ook stelt de enquêtecommissie voor dat de nieuwe testen minder worden voorgekauwd, om zo de kans te verkleinen dat er nieuwe ‘defeat devices’ worden ontwikkeld die aan bepaalde omstandigheden een test kunnen herkennen.

Het Europees Parlement heeft weinig mogelijkheden om nieuwe wetgeving of strafvervolging af te dwingen. De Europese Commissie maakte onlangs bekend wel meerdere lidstaten aan te willen pakken.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Enquêtecommissie: optreden EC en lidstaten in dieselgate ontluisterend | Automotive Online

Enquêtecommissie: optreden EC en lidstaten in dieselgate ontluisterend

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Vandaag presenteerde de enquêtecommissie van het EP zijn voorlopige resultaten in het onderzoek naar het dieselschandaal, waarbij in testomgeving de emissiewaarden kunstmatig laag werden gehouden. Zowel de Europese Commissie als de lidstaten hadden veel eerder en harder moeten ingrijpen bij de sjoemelende fabrikanten, meent de enquêtecommissie. “Zowel de Europese Commissie als de lidstaten hebben weggekeken van de opmerkelijke verschillen in de testresultaten en de daadwerkelijke uitstoot van dieselauto’s en hebben aanwijzingen voor mogelijke fraude laten liggen”, verklaart Gerben-Jan Gebrandy (D66), de Nederlandse Europarlementariër en co-auteur van het onderzoeksrapport, in een statement.

Gerbrandy liet zich tijdens het onderzoek al meerdere malen ontvallen dat zowel de commissie, fabrikanten en lidstaten het onderzoek tegenwerkten. “Het is ontluisterend vast te stellen dat dit grootschalig consumentenbedrog zo lang heeft kunnen doorgaan. Onnodige vertraging in de besluitvorming, wanbeleid en het negeren van wettelijke verplichtingen hebben deze situatie mogelijk gemaakt”, aldus Gerbrandy. Lees de voorlopige conclusies van het rapport in onze Kennisbank.

Zo waren er in 2012 in de EC al signalen dat er iets niet in de haak was met de uitstoottesten, maar hier werd niets mee gedaan. Sterker nog, stelt Gerbrandy: de EC heeft bewust de economische belangen van de auto-industrie laten prevaleren boven die van de volksgezondheid. “Tel daarbij op dat landen als Italië, Frankrijk en Spanje ongestoord hun gang konden gaan in het tegenhouden van de ontwikkeling van nieuwe testen. De Commissie heeft duidelijk steken laten vallen.”

Slap ingrijpen

De enquêtecommissie heeft niet alleen gekeken naar hoe het schandaal heeft kunnen ontstaan, maar ook naar de ontwikkelingen die op de bekendmaking van het schandaal volgende. Gerbrandy: “Ook in de periode nadat het schandaal bekend was, hebben zowel lidstaten als de EC onvoldoende ingegrepen. De lidstaten weigeren boetes te geven aan de sjoemelende autofabrikanten en het terugroepen van sjoemeldiesels is bijna nergens verplicht gesteld. Daarnaast had de EC meer dan een half jaar nodig om juridische procedures te starten tegen de landen die bewust Europese wetten hadden geschonden door het gesjoemel oogluikend toe te laten.”

De enquêtecommissie doet ook een reeks van aanbevelingen. Er moet onderzoek gedaan worden naar waarom binnen de EC bewijs van gesjoemel niet bij de verantwoordelijke personen terecht zou zijn gekomen. Daarnaast moet er een Eurocommissaris verantwoordelijk worden voor zowel luchtkwaliteit als luchtvervuiling, zodat de commissie zichzelf intern niet kan tegenwerken.

De lidstaten weigeren boetes op te leggen aan sjoemelende autofabrikanten.

Gerben-Jan Gerbrandy, Europees Parlementslid

Ook stelt de enquêtecommissie voor dat de nieuwe testen minder worden voorgekauwd, om zo de kans te verkleinen dat er nieuwe ‘defeat devices’ worden ontwikkeld die aan bepaalde omstandigheden een test kunnen herkennen.

Het Europees Parlement heeft weinig mogelijkheden om nieuwe wetgeving of strafvervolging af te dwingen. De Europese Commissie maakte onlangs bekend wel meerdere lidstaten aan te willen pakken.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.