Universele garageketen James lanceert private lease-product

‘Private Lease brengt extra omzet naar autobedrijf’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Deze maand begint de promotie van James Private Lease via een radiocampagne en via on- en offline kanalen. Voor de garageketen, die nu zeventig deelnemers telt, is private lease een belangrijke uitbreiding van de activiteiten. “Het is een sterke groeimarkt”, zegt directeur Denis van Altena van James Autoservice Nederland. “Het aantal private leasecontracten dat jaarlijks wordt afgesloten, is de afgelopen jaren steeds verdubbeld. Dat is precies de reden waarom wij nu in private lease stappen.”

Groeimarkt

Voor Van Altena is de uitbreiding naar private lease een logisch vervolg op de activiteiten van James. “Al onze deelnemers hebben hun eigen particuliere klanten. Via James Autoservice krijgen ze daarbij ook zakelijke klanten en een gestuurde onderhoudsstroom, want wij hebben overeenkomsten met nagenoeg alle universele leasemaatschappijen. Nu we ons richten op private lease, voegen we weer een meerwaarde toe voor onze deelnemende autobedrijven.” Van Altena benadrukt dat laatste woord, meerwaarde. “Dat moet je letterlijk nemen, want we voegen extra omzet toe. We zijn een van de weinige garageformules die direct na aansluiting extra omzet naar de autobedrijven brengt.” De private leasemarkt groeit sterk, de verwachting is dat er dit jaar meer dan 200.000 nieuwe auto’s op een private leasecontract worden ingezet. “Als dat zo doorgaat, dan is over een aantal jaren meer dan de helft van alle auto’s een leaseauto”, zegt Van Altena. “Dat betekent dus dat de helft van de onderhoudsmarkt dan in handen is van tien of vijftien eigenaren. Als je een aandeel in die onderhoudsmarkt wilt hebben, dan moet je dus zorgen dat je er bij bent. Daarom worden we nu actief in private lease.”

Loyaliteitsverklaring

Los van die toekomstvisie is er natuurlijk ook het directe voordeel van private lease voor de autobedrijven. “In de praktijk speelt het individuele autobedrijf een grote rol in James Private Lease”, legt Van Altena uit. “Alle James-autobedrijven kunnen hun particuliere
klanten dit product aanbieden. Als een klant een auto leaset, houdt dat autobedrijf die auto in beheer en voert dus al het onderhoud en de reparaties uit gedurende de hele contractperiode. Op deze manier is een leasecontract ook een loyaliteitsverklaring.” Daarmee doet James dan niet alleen ervaring op in private lease, maar bouwt bovendien ook een pool op van auto’s die allemaal bij de eigen vestigingen in onderhoud zijn. “En het is bovendien ook een pool van toekomstige occasions”, zegt Van Altena. “Want als een auto aan het einde van zijn contract is, heeft het autobedrijf dat de auto in beheer heeft, het eerste recht om de auto als occasion in te kopen.” Wat Van Altena betreft, past James Private Lease dan ook precies in de filosofie van de keten. “De stelregel bij James Autoservice bij alles wat we ondernemen, is dat er voor onze autobedrijven altijd omzet uit moet komen.”

Van zeventig naar honderd

James Autoservice heeft op dit moment zeventig deelnemende autobedrijven. En omdat de formule is georganiseerd als een coöperatie, zijn de autobedrijven samen eigenaar van de formule. Maar James wil het niet bij die zeventig deelnemers houden, er is een doelstelling om te groeien. “We mikken op honderd deelnemers”, aldus Van Altena. “Maar groei is geen doel op zichzelf. Ieder autobedrijf krijgt een goed bewerkingsgebied. We willen bedrijven bereiken die overwegen of ze zich bij een formule willen aansluiten. Hen willen we uitdagen om een gesprek met ons aan te gaan.”

‘Private Lease brengt extra omzet naar autobedrijf’ | Automotive Online
Universele garageketen James lanceert private lease-product

‘Private Lease brengt extra omzet naar autobedrijf’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Deze maand begint de promotie van James Private Lease via een radiocampagne en via on- en offline kanalen. Voor de garageketen, die nu zeventig deelnemers telt, is private lease een belangrijke uitbreiding van de activiteiten. “Het is een sterke groeimarkt”, zegt directeur Denis van Altena van James Autoservice Nederland. “Het aantal private leasecontracten dat jaarlijks wordt afgesloten, is de afgelopen jaren steeds verdubbeld. Dat is precies de reden waarom wij nu in private lease stappen.”

Groeimarkt

Voor Van Altena is de uitbreiding naar private lease een logisch vervolg op de activiteiten van James. “Al onze deelnemers hebben hun eigen particuliere klanten. Via James Autoservice krijgen ze daarbij ook zakelijke klanten en een gestuurde onderhoudsstroom, want wij hebben overeenkomsten met nagenoeg alle universele leasemaatschappijen. Nu we ons richten op private lease, voegen we weer een meerwaarde toe voor onze deelnemende autobedrijven.” Van Altena benadrukt dat laatste woord, meerwaarde. “Dat moet je letterlijk nemen, want we voegen extra omzet toe. We zijn een van de weinige garageformules die direct na aansluiting extra omzet naar de autobedrijven brengt.” De private leasemarkt groeit sterk, de verwachting is dat er dit jaar meer dan 200.000 nieuwe auto’s op een private leasecontract worden ingezet. “Als dat zo doorgaat, dan is over een aantal jaren meer dan de helft van alle auto’s een leaseauto”, zegt Van Altena. “Dat betekent dus dat de helft van de onderhoudsmarkt dan in handen is van tien of vijftien eigenaren. Als je een aandeel in die onderhoudsmarkt wilt hebben, dan moet je dus zorgen dat je er bij bent. Daarom worden we nu actief in private lease.”

Loyaliteitsverklaring

Los van die toekomstvisie is er natuurlijk ook het directe voordeel van private lease voor de autobedrijven. “In de praktijk speelt het individuele autobedrijf een grote rol in James Private Lease”, legt Van Altena uit. “Alle James-autobedrijven kunnen hun particuliere
klanten dit product aanbieden. Als een klant een auto leaset, houdt dat autobedrijf die auto in beheer en voert dus al het onderhoud en de reparaties uit gedurende de hele contractperiode. Op deze manier is een leasecontract ook een loyaliteitsverklaring.” Daarmee doet James dan niet alleen ervaring op in private lease, maar bouwt bovendien ook een pool op van auto’s die allemaal bij de eigen vestigingen in onderhoud zijn. “En het is bovendien ook een pool van toekomstige occasions”, zegt Van Altena. “Want als een auto aan het einde van zijn contract is, heeft het autobedrijf dat de auto in beheer heeft, het eerste recht om de auto als occasion in te kopen.” Wat Van Altena betreft, past James Private Lease dan ook precies in de filosofie van de keten. “De stelregel bij James Autoservice bij alles wat we ondernemen, is dat er voor onze autobedrijven altijd omzet uit moet komen.”

Van zeventig naar honderd

James Autoservice heeft op dit moment zeventig deelnemende autobedrijven. En omdat de formule is georganiseerd als een coöperatie, zijn de autobedrijven samen eigenaar van de formule. Maar James wil het niet bij die zeventig deelnemers houden, er is een doelstelling om te groeien. “We mikken op honderd deelnemers”, aldus Van Altena. “Maar groei is geen doel op zichzelf. Ieder autobedrijf krijgt een goed bewerkingsgebied. We willen bedrijven bereiken die overwegen of ze zich bij een formule willen aansluiten. Hen willen we uitdagen om een gesprek met ons aan te gaan.”