Sta niet stil: marketing in de Corona-crisis

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: © Dusan Petkovic / Shutterstock

1. breng uw online marketing naar een hoger niveau

Geef uw klantgerichte communicatieprocessen nu een beslissende digitaliseringsimpuls.
Denk hierbij aan:

  • Een aansprekende, duidelijke website
  • Zoekmachine optimalisatie (SEO) in bijvoorbeeld Google
  • Houd contact via social mediakanalen zoals; Instagram, Facebook & Twitter
  • Geef online de laatste updates over (inruil)acties etc.

Op deze wijze zorgt u ervoor dat uw bedrijf niet wordt vergeten maar in de herinnering blijft van de potentiële klant.

2. overtuigen met bijzondere highlights zoals een virtuele showroom

Virtuele showrooms als onderdeel van uw eigen website waren al voor de Corona-crisis erg populair. In de huidige situatie worden ze echter nog aantrekkelijker. Uw klanten kunnen uw showroom bezoeken vanaf hun thuiscomputer, ondanks de lockdown, en een exact beeld krijgen van uw huidige aanbod van nieuwe voertuigmodellen – inclusief veel aanvullende informatie.

3. uw klanten actief en consequent informeren

Regelmatige nieuwsbrieven en ten minste wekelijkse postings op Facebook, Instagram & Co. zijn cruciale marketinginstrumenten die u, vooral nu, consequent moet gebruiken. De focus hoeft echter niet altijd te liggen op specifieke aanbiedingen. Informeer uw klanten bijvoorbeeld over de actuele situatie, de beschikbaarheid van contactpersonen en over de kanalen waarop deze contactpersonen beschikbaar zijn. Vergeet echter niet de analoge acties niet. Met name klanten die door de lockdown met gesloten deuren bij uw dealer worden geconfronteerd, moeten voldoende informatie en details vinden over hoe ze contactpersonen telefonisch of per e-mail kunnen bereiken.

4. uw communicatie in detail aan te passen aan de huidige omstandigheden

De meeste autodealers plaatsen de mogelijkheid om een proefrit te maken in het middelpunt van hun marketingmaatregelen in de call-to-action. Onder de huidige omstandigheden zijn echter geen proefritten mogelijk. Dit betekent echter niet dat u niks kan doen om klanten te overtuigen: biedt uw klanten opties zoals videogesprekken met een adviseur of een WhatsApp-chat met een lid van uw verkoopteam.

5. Voor autogarages die wèl nog open mogen blijven: een klein gebaar maakt een groot verschil

Veel klanten weten op dit moment niet zeker of ze hun auto wel naar de werkplaats kunnen blijven brengen voor reparaties of onderhoud. Vergeet dit daarom niet duidelijk te communiceren. Daarnaast maken kleine gebaren, grote verschillen: geef de klant na een reparatie een klein kadootje mee. Investeer in klantrelaties door uw klanten royaal te voorzien van gepersonaliseerde giveaways. Deze kunt u ook bijvoorbeeld promoten via de social mediakanalen, zo is iedereen snel op de hoogte van de laatste acties èn van de huidige openingstijden.

Conclusie: Voor autodealers vindt momenteel vooral online vakkundig crisismanagement en vakkundige crisiscommunicatie plaats. Gebruik dus de huidige situatie om u in de virtuele ruimte nog beter en veelzijdiger te positioneren dan voorheen. U houdt overigens niet alleen rekening met de huidige situatie. Door in te spelen op een passende marketingstrategie investeert u ook op lange termijn in uw bedrijf.

Kijk voor meer informatie op: www.onlineprinters.nl/