DCDW Podcast 180: Online platformen bestaan bij gratie van dealers

Romy Wielinga Romy Wielinga

Ivo:“Voordat ik bij OLX Group begon, heb ik voor Marktplaats.nl en Nieuweautokopen.nl gewerkt. Binnen Marktplaats ben ik doorgegroeid naar marketing & strategy manager automotive voor zowel consumenten als dealers. Via een oud-collega kwam ik terecht bij OLX in Indonesië. Eerst als Head of Automotive en sinds een half jaar als Head of Strategy & Innovation. OLX is vergelijkbaar met Marktplaats, maar dan met de nadruk op opkomende markten. De nadruk ligt op auto’s. De Indonesische occasionmarkt zit totaal anders in elkaar dan hier. Autobedrijven verkopen of nieuw of gebruikt. Een auto inruilen gebeurt in het informele circuit.”

Contentteams

“De automarkt in Indonesië is gebaseerd op WhatsApp. Het contact tussen klanten en dealers loopt via WhatsApp. E-mail komt op de tweede plaats, ook binnen OLX. Op het gebied van social media lopen dealers in Indonesië voor op Nederlandse autobedrijven. Twitter is een van de belangrijkste platformen samen met Instagram en Facebook. Grote autobedrijven hebben eigen contentteams die reviews en video’s maken. Ze proberen auto’s al te verkopen in de video. Ze werken ook met influencers om auto’s te verkopen. Autobedrijven snappen goed hoe social media gebruikt worden. Bedrijven weten precies welke auto ze het beste via welk social media-kanaal kunnen verkopen als ze zich richten op een bepaalde klantengroep.”

Gratie

“In Indonesië is het desktop- en laptoptijdperk overgeslagen. Ze zijn direct overgestapt naar de smartphone. Een mooie website is niet noodzakelijk. OLX werkt samen met lokale partners om onze rol in de gebruikte automarkt te vergroten. We kunnen consumenten die een auto willen inruilen verschillende opties aanbieden. Wij geloven in de toegevoegde waarde van dealers in de keten. Wij geven dealers toegang tot hoge kwaliteit auto’s. In China worden gebruikte auto’s online verkocht met video’s van de voertuiginspectie, garantie en omruilgarantie. Dat model werkt ook in andere markten en dat is een potentiële gamechanger. Wij helpen autobedrijven bij die transitie.”

https://www.dcdw.nl/podcast/ivo-wassenaar-van-olx-group/

DCDW Podcast 180: Online platformen bestaan bij gratie van dealers | Automotive Online

DCDW Podcast 180: Online platformen bestaan bij gratie van dealers

Romy Wielinga Romy Wielinga

Ivo:“Voordat ik bij OLX Group begon, heb ik voor Marktplaats.nl en Nieuweautokopen.nl gewerkt. Binnen Marktplaats ben ik doorgegroeid naar marketing & strategy manager automotive voor zowel consumenten als dealers. Via een oud-collega kwam ik terecht bij OLX in Indonesië. Eerst als Head of Automotive en sinds een half jaar als Head of Strategy & Innovation. OLX is vergelijkbaar met Marktplaats, maar dan met de nadruk op opkomende markten. De nadruk ligt op auto’s. De Indonesische occasionmarkt zit totaal anders in elkaar dan hier. Autobedrijven verkopen of nieuw of gebruikt. Een auto inruilen gebeurt in het informele circuit.”

Contentteams

“De automarkt in Indonesië is gebaseerd op WhatsApp. Het contact tussen klanten en dealers loopt via WhatsApp. E-mail komt op de tweede plaats, ook binnen OLX. Op het gebied van social media lopen dealers in Indonesië voor op Nederlandse autobedrijven. Twitter is een van de belangrijkste platformen samen met Instagram en Facebook. Grote autobedrijven hebben eigen contentteams die reviews en video’s maken. Ze proberen auto’s al te verkopen in de video. Ze werken ook met influencers om auto’s te verkopen. Autobedrijven snappen goed hoe social media gebruikt worden. Bedrijven weten precies welke auto ze het beste via welk social media-kanaal kunnen verkopen als ze zich richten op een bepaalde klantengroep.”

Gratie

“In Indonesië is het desktop- en laptoptijdperk overgeslagen. Ze zijn direct overgestapt naar de smartphone. Een mooie website is niet noodzakelijk. OLX werkt samen met lokale partners om onze rol in de gebruikte automarkt te vergroten. We kunnen consumenten die een auto willen inruilen verschillende opties aanbieden. Wij geloven in de toegevoegde waarde van dealers in de keten. Wij geven dealers toegang tot hoge kwaliteit auto’s. In China worden gebruikte auto’s online verkocht met video’s van de voertuiginspectie, garantie en omruilgarantie. Dat model werkt ook in andere markten en dat is een potentiële gamechanger. Wij helpen autobedrijven bij die transitie.”

https://www.dcdw.nl/podcast/ivo-wassenaar-van-olx-group/