DCDW Podcast 214: “Ik denk dat als ik met Indicata op pad ga er 60/70% over data wordt gepraat”

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: DCDW

Tim: Ik ben Tim Teeuwen, 34 jaar. Inmiddels werk ik zes jaar bij Autorola. Ik ben eigenlijk gestart om Indicata in Nederland handen en voeten te geven. Dat begon met een veel te oude laptop, een nog oudere Renault en een iPhone die af en toe kuren had. Inmiddels zijn we zes jaar verder en mag ik leidinggeven aan team Indicata waar ik verantwoordelijk ben voor wat we in Nederland doen met die club. Dat is natuurlijk supergaaf omdat ik aan de wieg heb gestaan van Indicata. Dat doen ik met het team, online en een stukje marketing. Maar waarom ik Indicata zo uniek vind, komt door het volgende. Ik hoorde heel recent iemand zeggen, houd je data bij de bron zo weet ik ook heel goed hoe de automotive reageerde toen we zes jaar geleden voor de deur stonden te bonken. Een aantal deden niet open, simpelweg omdat men aangaf dat ze liever voor een persoon kiezen die 250 auto’s per jaar verkoopt in plaats van het gebruiken van data om processen, marges en inzichten te vergroten. Maar dat is inmiddels wel anders. Dat ik daaraan heb bijgedragen, voelt het daadwerkelijk echt dat we de online automotive beter aan het maken zijn. Dus dat is tof.

Bobby Rietveld

Bobby: Mijn naam is Bobby Rietveld. Ik ben inmiddels ook alweer zes jaar werkzaam bij Autorola samen met Tim Indicata in Nederland opgezet. Dezer dagen ben ik sales verantwoordelijke binnen Autorola Nederland. Zowel voor Indicata als Autorola. Het veilingplatform, de data en ons solutionsonderdeel. Met dit laatste zijn we de afgelopen tijd veel op de achtergrond bezig geweest. Inmiddels hebben we daar iemand voor aangenomen. Het heeft te maken met de time-to-market. Wat je daar eigenlijk doet, is je koopt een auto in tot het moment dat die online staat, daar gaan heel veel processen aan vooraf. Daar wordt dus heel veel tijd in gestoken maar gaat ook heel veel verloren. Door middel van die solutionsoftware binden wij die processen aan elkaar waardoor het veel efficiënter verloopt. Hierdoor zorgen we ervoor dat de waste die er normaal gesproken ontstaat wordt weggehaald. We zijn daar nu sinds begin januari mee bezig dus de komende jaren gaan jullie daar als het goed is veel over horen. 

Ontwikkelingen data van online platformen/portals

Er zijn inderdaad verschillende ontwikkelingen op dit gebied. Echter komen deze niet uit de portals maar vanuit de grotere dealerholdings. Zij kiezen er vaak voor om hun eigen website te gebruiken omdat ze daar alle bewegingen kunnen meten. Wat bedoel ik daarmee? Vroeger was de mindset: ik moet overal aanwezig zijn en zoveel mogelijk worden gezien. Terwijl je nu steeds vaker ziet dat bedrijven hun eigen portal naar een bepaald niveau tillen. Hierdoor kunnen ze meten hoeveel mensen er bijvoorbeeld op de zaterdag naar de auto kijken, hoeveel favorieten je hebt en op basis daarvan de pricing en strategie per voertuig kunt aanpassen. Wanneer je dat vervolgens afzet tegen welke dag je in het verkoopproces het meeste rendement haalt, geeft je precies de tools om je de juiste richting te geven. 

Data los van modules 

Zes jaar geleden zag de tool er als volgt uit. Je logt in op www.indicata.nl dan kwam je in het dashboard waar je allemaal mooie dingen kon zien. Maar door de jaren heen gaan we meer richting het worden van een dataleverancier. Je ziet dat bij heel veel partijen die vooruit lopen maar ook bij banken, verzekeraars en leasemaatschappijen. Dat ze meerdere databronnen bij elkaar brengen om zo de beste oplossing te hebben. Daar zetten we momenteel dan ook heel veel op in. Daarbij merken we mede door Corona dat het allemaal in vogelvlucht is gekomen vandaar dat we er dit jaar enorm veel van verwachten. Hierbij merken we ook wel dat bepaalde autobedrijven er een stuk verder in zijn. Zo worden er soms zelf vaker data-analisten aangenomen in plaats van autoverkopers. Ik denk dat als ik met Indicata op pad ga er 60/70% over data wordt gepraat.  

https://www.dcdw.nl/podcast/tim-teeuwen-en-bobby-rietveld-van-indicata-autorola/

DCDW Podcast 214: “Ik denk dat als ik met Indicata op pad ga er 60/70% over data wordt gepraat” | Automotive Online

DCDW Podcast 214: “Ik denk dat als ik met Indicata op pad ga er 60/70% over data wordt gepraat”

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: DCDW

Tim: Ik ben Tim Teeuwen, 34 jaar. Inmiddels werk ik zes jaar bij Autorola. Ik ben eigenlijk gestart om Indicata in Nederland handen en voeten te geven. Dat begon met een veel te oude laptop, een nog oudere Renault en een iPhone die af en toe kuren had. Inmiddels zijn we zes jaar verder en mag ik leidinggeven aan team Indicata waar ik verantwoordelijk ben voor wat we in Nederland doen met die club. Dat is natuurlijk supergaaf omdat ik aan de wieg heb gestaan van Indicata. Dat doen ik met het team, online en een stukje marketing. Maar waarom ik Indicata zo uniek vind, komt door het volgende. Ik hoorde heel recent iemand zeggen, houd je data bij de bron zo weet ik ook heel goed hoe de automotive reageerde toen we zes jaar geleden voor de deur stonden te bonken. Een aantal deden niet open, simpelweg omdat men aangaf dat ze liever voor een persoon kiezen die 250 auto’s per jaar verkoopt in plaats van het gebruiken van data om processen, marges en inzichten te vergroten. Maar dat is inmiddels wel anders. Dat ik daaraan heb bijgedragen, voelt het daadwerkelijk echt dat we de online automotive beter aan het maken zijn. Dus dat is tof.

Bobby Rietveld

Bobby: Mijn naam is Bobby Rietveld. Ik ben inmiddels ook alweer zes jaar werkzaam bij Autorola samen met Tim Indicata in Nederland opgezet. Dezer dagen ben ik sales verantwoordelijke binnen Autorola Nederland. Zowel voor Indicata als Autorola. Het veilingplatform, de data en ons solutionsonderdeel. Met dit laatste zijn we de afgelopen tijd veel op de achtergrond bezig geweest. Inmiddels hebben we daar iemand voor aangenomen. Het heeft te maken met de time-to-market. Wat je daar eigenlijk doet, is je koopt een auto in tot het moment dat die online staat, daar gaan heel veel processen aan vooraf. Daar wordt dus heel veel tijd in gestoken maar gaat ook heel veel verloren. Door middel van die solutionsoftware binden wij die processen aan elkaar waardoor het veel efficiënter verloopt. Hierdoor zorgen we ervoor dat de waste die er normaal gesproken ontstaat wordt weggehaald. We zijn daar nu sinds begin januari mee bezig dus de komende jaren gaan jullie daar als het goed is veel over horen. 

Ontwikkelingen data van online platformen/portals

Er zijn inderdaad verschillende ontwikkelingen op dit gebied. Echter komen deze niet uit de portals maar vanuit de grotere dealerholdings. Zij kiezen er vaak voor om hun eigen website te gebruiken omdat ze daar alle bewegingen kunnen meten. Wat bedoel ik daarmee? Vroeger was de mindset: ik moet overal aanwezig zijn en zoveel mogelijk worden gezien. Terwijl je nu steeds vaker ziet dat bedrijven hun eigen portal naar een bepaald niveau tillen. Hierdoor kunnen ze meten hoeveel mensen er bijvoorbeeld op de zaterdag naar de auto kijken, hoeveel favorieten je hebt en op basis daarvan de pricing en strategie per voertuig kunt aanpassen. Wanneer je dat vervolgens afzet tegen welke dag je in het verkoopproces het meeste rendement haalt, geeft je precies de tools om je de juiste richting te geven. 

Data los van modules 

Zes jaar geleden zag de tool er als volgt uit. Je logt in op www.indicata.nl dan kwam je in het dashboard waar je allemaal mooie dingen kon zien. Maar door de jaren heen gaan we meer richting het worden van een dataleverancier. Je ziet dat bij heel veel partijen die vooruit lopen maar ook bij banken, verzekeraars en leasemaatschappijen. Dat ze meerdere databronnen bij elkaar brengen om zo de beste oplossing te hebben. Daar zetten we momenteel dan ook heel veel op in. Daarbij merken we mede door Corona dat het allemaal in vogelvlucht is gekomen vandaar dat we er dit jaar enorm veel van verwachten. Hierbij merken we ook wel dat bepaalde autobedrijven er een stuk verder in zijn. Zo worden er soms zelf vaker data-analisten aangenomen in plaats van autoverkopers. Ik denk dat als ik met Indicata op pad ga er 60/70% over data wordt gepraat.  

https://www.dcdw.nl/podcast/tim-teeuwen-en-bobby-rietveld-van-indicata-autorola/