Maarten Slagtveld directeur van A2SP-spinoff Cartalk International

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Slagtveld komt van zusterbedrijf A2SP. (Foto: Cartalk International)

De Cartalk International is deze maand officieel van start gegaan, dat bevestigt Maarten Slagtveld aan Automotive.

Volgens Slagtveld, die voorheen bij A2SP werkte, is er om meerdere redenen voor gekozen om van Cartalk International een aparte entiteit te maken. “Om te beginnen is er dan meer focus, zowel bij de mensen die voor A2SP als de mensen die voor ons werken. Daarnaast is A2SP nationaal georiënteerd en RDW-provider. Diensten en producten bij A2SP worden jaarlijks ge-audit en moeten aan RDW-standaarden voldoen, die voor ons als dataleverancier niet relevant zijn.”

Het bedrijf levert datasets aan de mobiliteitsbranche, waaronder verzekeraars, import- en exportdienstverleners, webshops en wholesalers. De data is deels afkomstig van A2SP, maar ook van veel andere bronnen, zoals onder andere Tecdoc/K-Type, restwaardebepaler Indicata, Jato Dynamics en Carbase/Autoweek. “Wij bundelen de data en leveren die vervolgens in op maat gemaakte datasets op transactionele basis of in bestandsvorm uit aan klanten”, vertelt Slagtveld. “Nu hebben klanten veelal bij meerdere dataleveranciers een raamovereenkomst en krijgen ze van al deze leveranciers enorme datapakketten. Wij proberen juist specifieke, op maat gemaakte datasets te leveren op voertuig- en kentekenniveau.”

Geen eindproducten

Cartalk International wordt geen typische dataleverancier. “Wij gaan in de basis geen eindproducten maken voor afnemers, zoals restwaarde-apps, een dms of een schadecalculator. Wij leveren uitsluitend die grondstoffen die door de klanten gebruikt worden, zodat zij zelf hun eigen eindproducten kunnen maken. Wij leveren weer wel het advies om die eindproducten te optimaliseren voor de klant. Daarmee worden ze minder afhankelijk van de huidige applicatieleveranciers. Indien gewenst kunnen we voor afnemers wel eindproducten maken, onder de voorwaarde dat dit voldoende hout snijdt voor beide partijen. In elk geval maken wij niet zelf producten die gaan concurreren met producten van onze afnemers.”

Slagtveld denkt de datapartners van het bedrijf een extra verdienmodel te bieden. Dat andere partijen wel de concurrentie voelen, snapt Slagtveld. “Wij zijn een nieuwe speler, hebben inmiddels al de eerste grote contracten gesloten, en dat trekt de aandacht. Maar wij werken in principe met iedereen samen.”

Het bedrijf is internationaal georiënteerd. “Nederland loopt voorop als het gaat om voertuig gerelateerde diensten, in dat opzicht mogen we de RDW dankbaar zijn dat zij al jaren een kwalitatief hoogwaardig kentekenregister bijhouden. De kennis van en over de data geeft ons internationaal gezien een voorsprong. We zijn bijvoorbeeld in gesprek met een Europese verzekeraar die in meer dan dertig landen met verschillende datapartners werkt. Dat levert een berg data op, niet gekoppeld, die verwerkt moet worden. Wij helpen bij het samenstellen van de juiste datasets. Het effectief en snel koppelen en versnijden van data is ons kunstje.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Zijad Halilovic

    Succes Maarten!

Maarten Slagtveld directeur van A2SP-spinoff Cartalk International | Automotive Online

Maarten Slagtveld directeur van A2SP-spinoff Cartalk International

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Slagtveld komt van zusterbedrijf A2SP. (Foto: Cartalk International)

De Cartalk International is deze maand officieel van start gegaan, dat bevestigt Maarten Slagtveld aan Automotive.

Volgens Slagtveld, die voorheen bij A2SP werkte, is er om meerdere redenen voor gekozen om van Cartalk International een aparte entiteit te maken. “Om te beginnen is er dan meer focus, zowel bij de mensen die voor A2SP als de mensen die voor ons werken. Daarnaast is A2SP nationaal georiënteerd en RDW-provider. Diensten en producten bij A2SP worden jaarlijks ge-audit en moeten aan RDW-standaarden voldoen, die voor ons als dataleverancier niet relevant zijn.”

Het bedrijf levert datasets aan de mobiliteitsbranche, waaronder verzekeraars, import- en exportdienstverleners, webshops en wholesalers. De data is deels afkomstig van A2SP, maar ook van veel andere bronnen, zoals onder andere Tecdoc/K-Type, restwaardebepaler Indicata, Jato Dynamics en Carbase/Autoweek. “Wij bundelen de data en leveren die vervolgens in op maat gemaakte datasets op transactionele basis of in bestandsvorm uit aan klanten”, vertelt Slagtveld. “Nu hebben klanten veelal bij meerdere dataleveranciers een raamovereenkomst en krijgen ze van al deze leveranciers enorme datapakketten. Wij proberen juist specifieke, op maat gemaakte datasets te leveren op voertuig- en kentekenniveau.”

Geen eindproducten

Cartalk International wordt geen typische dataleverancier. “Wij gaan in de basis geen eindproducten maken voor afnemers, zoals restwaarde-apps, een dms of een schadecalculator. Wij leveren uitsluitend die grondstoffen die door de klanten gebruikt worden, zodat zij zelf hun eigen eindproducten kunnen maken. Wij leveren weer wel het advies om die eindproducten te optimaliseren voor de klant. Daarmee worden ze minder afhankelijk van de huidige applicatieleveranciers. Indien gewenst kunnen we voor afnemers wel eindproducten maken, onder de voorwaarde dat dit voldoende hout snijdt voor beide partijen. In elk geval maken wij niet zelf producten die gaan concurreren met producten van onze afnemers.”

Slagtveld denkt de datapartners van het bedrijf een extra verdienmodel te bieden. Dat andere partijen wel de concurrentie voelen, snapt Slagtveld. “Wij zijn een nieuwe speler, hebben inmiddels al de eerste grote contracten gesloten, en dat trekt de aandacht. Maar wij werken in principe met iedereen samen.”

Het bedrijf is internationaal georiënteerd. “Nederland loopt voorop als het gaat om voertuig gerelateerde diensten, in dat opzicht mogen we de RDW dankbaar zijn dat zij al jaren een kwalitatief hoogwaardig kentekenregister bijhouden. De kennis van en over de data geeft ons internationaal gezien een voorsprong. We zijn bijvoorbeeld in gesprek met een Europese verzekeraar die in meer dan dertig landen met verschillende datapartners werkt. Dat levert een berg data op, niet gekoppeld, die verwerkt moet worden. Wij helpen bij het samenstellen van de juiste datasets. Het effectief en snel koppelen en versnijden van data is ons kunstje.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Reacties

  • Zijad Halilovic

    Succes Maarten!