Wiebes: stimulering stekkerauto leverde niets op

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Wiebes laat zich in het interview kritisch uit over de belastingvoordelen die de afgelopen jaren door zijn voorgangers zijn toegekend aan EV’s en plug-in hybrides. Hij stelt dat de realiteit is dat voor elke zuinige auto die hier verkocht wordt, autofabrikanten elders in Europa een niet-zuinige auto kunnen verkopen.

Bovendien zit het gebruik van de phev’s hem dwars: “Gemiddeld wordt er maar voor een kwart elektrisch gereden met plug-in hybrides”, zo vertelt hij aan Autoweek.

Ook volledig elektrische auto’s worden volgens de staatssecretaris overgesubsidieerd. De aankoopsubsidie voor particulieren, waar nu voor gelobbyd wordt, doet Wiebes af als een absurd idee.Autoweek-redacteur Roy Kleijwegt schreef voor Automotive een analyse over de politieke invloed op de autobranche.

De afspraken in Autobrief 2 gelden vanaf 2017, de subsidie op phev’s is dan voorbij. Ook voor die auto’s moet dan in de bijtelling de vlaktaks van 22 procent betaald worden, dat zou eerst geleidelijk gebeuren.

Wiebes: stimulering stekkerauto leverde niets op | Automotive Online

Wiebes: stimulering stekkerauto leverde niets op

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:

Wiebes laat zich in het interview kritisch uit over de belastingvoordelen die de afgelopen jaren door zijn voorgangers zijn toegekend aan EV’s en plug-in hybrides. Hij stelt dat de realiteit is dat voor elke zuinige auto die hier verkocht wordt, autofabrikanten elders in Europa een niet-zuinige auto kunnen verkopen.

Bovendien zit het gebruik van de phev’s hem dwars: “Gemiddeld wordt er maar voor een kwart elektrisch gereden met plug-in hybrides”, zo vertelt hij aan Autoweek.

Ook volledig elektrische auto’s worden volgens de staatssecretaris overgesubsidieerd. De aankoopsubsidie voor particulieren, waar nu voor gelobbyd wordt, doet Wiebes af als een absurd idee.Autoweek-redacteur Roy Kleijwegt schreef voor Automotive een analyse over de politieke invloed op de autobranche.

De afspraken in Autobrief 2 gelden vanaf 2017, de subsidie op phev’s is dan voorbij. Ook voor die auto’s moet dan in de bijtelling de vlaktaks van 22 procent betaald worden, dat zou eerst geleidelijk gebeuren.