Staatssecretaris pleit voor onafhankelijk taxatie-instituut

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Menno Snel. (Foto: Ministerie van Financiën)

In een brief van staatssecretaris Menno Snel van Financiën, die gister naar de Tweede Kamer is gestuurd, laat Snel weten nog dit jaar met oplossingen te willen komen om negatieve effecten rondom de toename van de import van auto’s uit het buitenland tegen te gaan. “Veel Nederlanders kopen een gebruikte auto uit het buitenland, met name Duitsland. Daar is op zichzelf niks mis mee. Maar wat mij stoort, is dat een groeiend aantal taxateurs en belastingadviseurs de regels doelbewust manipuleert om minder belasting te betalen. Dat proberen we aan te pakken, al is dit door Europese regelgeving geen simpele opgave.”

Volgens Snel komt ongeveer 80 procent van de bpm-inkomsten binnen via het witte circuit, ofwel via de auto-importeurs. Van de 2 miljard euro die in 2017 aan bpm binnenkwam, komt 386 miljoen euro uit geïmporteerde auto’s. “Het vaststellen van de verschuldigde bpm in grensoverschrijdende situaties – met name bij import van een gebruikte auto – is complex en kent mede daardoor hoge uitvoeringskosten ten opzichte van een relatief beperkte belastingopbrengst”, schrijft Snel. Met de parallelimport houden zich nu al ongeveer zeven keer zoveel medewerkers bezig als met de reguliere nieuwverkopen, vooral vanwege de complexiteit en het gebrek aan harmonisatie in de Europese belastingwetgeving. De Belastingdienst voert al jaren een verbeten strijd met importdienstverleners. Vaak trekt het daarbij aan het kortste eind.

“In de toepassing van het taxatierapport zit de meeste verstoring in het importproces”, stelt Snel. “Een taxatierapport moet zijn opgemaakt door een onafhankelijk taxateur. In de praktijk blijkt echter dat de taxateur veelal ook tevens de rol vervult van adviseur. Er vindt een hevige concurrentieslag plaats om de gunst van de klant. Dat resulteert in ongewenste situaties waarin schade aan een voertuig wordt uitvergroot of fictief wordt opgevoerd.” Hij meldt van plan te zijn om de taxaties van tweedehands importauto’s meer te reguleren, bijvoorbeeld door de inzet van een onafhankelijk taxatie-instituut van overheidswege. “Tegelijkertijd wil ik daar waar mogelijk een aanscherping van wet- en regelgeving voor het verder reguleren van de markt voor schadetaxaties bezien.”

Ingewikkeld

Ook wil hij de praktijk waarin massaal bezwaar- en beroepsprocedures worden gevoerd (hierover wordt overlegd met de Minister van Justitie en Veiligheid) aan banden leggen en zou er betere informatie voor eigenaren van gebruikte auto’s moeten komen (die weten niet altijd dat namens hen een bezwaar- en beroepsschriftprocedure wordt gevoerd). Dan zou inzichtelijke moeten worden welke fiscale inschrijving bij een auto is toegepast waardoor de markt transparanter wordt. Door de invoering van de WLTP lijkt de import nog verder toe te nemen.

“Door het voor iedereen via het kentekenregister van de RDW inzichtelijk maken welke fiscale afschrijving voor de onderhavige auto is toegepast, wordt de markt opener en transparanter, waarmee de consumentenbescherming toeneemt”, aldus Snel. “Als een potentiële koper voor zijn mogelijk te kopen auto kan nagaan welke afschrijving voor die auto is toegepast en/ of het hier bijvoorbeeld om een schadeauto gaat, kan hij zich een beter beeld vormen over de historie van die auto. Zo zal een auto waarvoor de tabel of een koerslijst is toegepast over het algemeen geen schade hebben gehad. Anders was het immers zinvoller geweest om een taxatierapport te gebruiken. Daarentegen zal een auto waarvoor een taxatierapport is toegepast minder aantrekkelijk zijn in de verkoop, juist vanwege zijn schadeverleden. Ik ben voornemens met de betrokken partijen (Belastingdienst/RDW, red), verder te bekijken hoe het inzichtelijk maken in het kentekenregister gerealiseerd kan worden. Ik zal mij blijvend inzetten om het proces van de parallelimport te verbeteren en daarmee het gelijke speelveld van de automarkt te borgen.

Daarnaast komt er een platform van koerslijstproviders, autobranche en Belastingdienst waar ongewenste en onbedoelde toepassingen van de koerslijst worden besproken.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Staatssecretaris pleit voor onafhankelijk taxatie-instituut | Automotive Online

Staatssecretaris pleit voor onafhankelijk taxatie-instituut

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Menno Snel. (Foto: Ministerie van Financiën)

In een brief van staatssecretaris Menno Snel van Financiën, die gister naar de Tweede Kamer is gestuurd, laat Snel weten nog dit jaar met oplossingen te willen komen om negatieve effecten rondom de toename van de import van auto’s uit het buitenland tegen te gaan. “Veel Nederlanders kopen een gebruikte auto uit het buitenland, met name Duitsland. Daar is op zichzelf niks mis mee. Maar wat mij stoort, is dat een groeiend aantal taxateurs en belastingadviseurs de regels doelbewust manipuleert om minder belasting te betalen. Dat proberen we aan te pakken, al is dit door Europese regelgeving geen simpele opgave.”

Volgens Snel komt ongeveer 80 procent van de bpm-inkomsten binnen via het witte circuit, ofwel via de auto-importeurs. Van de 2 miljard euro die in 2017 aan bpm binnenkwam, komt 386 miljoen euro uit geïmporteerde auto’s. “Het vaststellen van de verschuldigde bpm in grensoverschrijdende situaties – met name bij import van een gebruikte auto – is complex en kent mede daardoor hoge uitvoeringskosten ten opzichte van een relatief beperkte belastingopbrengst”, schrijft Snel. Met de parallelimport houden zich nu al ongeveer zeven keer zoveel medewerkers bezig als met de reguliere nieuwverkopen, vooral vanwege de complexiteit en het gebrek aan harmonisatie in de Europese belastingwetgeving. De Belastingdienst voert al jaren een verbeten strijd met importdienstverleners. Vaak trekt het daarbij aan het kortste eind.

“In de toepassing van het taxatierapport zit de meeste verstoring in het importproces”, stelt Snel. “Een taxatierapport moet zijn opgemaakt door een onafhankelijk taxateur. In de praktijk blijkt echter dat de taxateur veelal ook tevens de rol vervult van adviseur. Er vindt een hevige concurrentieslag plaats om de gunst van de klant. Dat resulteert in ongewenste situaties waarin schade aan een voertuig wordt uitvergroot of fictief wordt opgevoerd.” Hij meldt van plan te zijn om de taxaties van tweedehands importauto’s meer te reguleren, bijvoorbeeld door de inzet van een onafhankelijk taxatie-instituut van overheidswege. “Tegelijkertijd wil ik daar waar mogelijk een aanscherping van wet- en regelgeving voor het verder reguleren van de markt voor schadetaxaties bezien.”

Ingewikkeld

Ook wil hij de praktijk waarin massaal bezwaar- en beroepsprocedures worden gevoerd (hierover wordt overlegd met de Minister van Justitie en Veiligheid) aan banden leggen en zou er betere informatie voor eigenaren van gebruikte auto’s moeten komen (die weten niet altijd dat namens hen een bezwaar- en beroepsschriftprocedure wordt gevoerd). Dan zou inzichtelijke moeten worden welke fiscale inschrijving bij een auto is toegepast waardoor de markt transparanter wordt. Door de invoering van de WLTP lijkt de import nog verder toe te nemen.

“Door het voor iedereen via het kentekenregister van de RDW inzichtelijk maken welke fiscale afschrijving voor de onderhavige auto is toegepast, wordt de markt opener en transparanter, waarmee de consumentenbescherming toeneemt”, aldus Snel. “Als een potentiële koper voor zijn mogelijk te kopen auto kan nagaan welke afschrijving voor die auto is toegepast en/ of het hier bijvoorbeeld om een schadeauto gaat, kan hij zich een beter beeld vormen over de historie van die auto. Zo zal een auto waarvoor de tabel of een koerslijst is toegepast over het algemeen geen schade hebben gehad. Anders was het immers zinvoller geweest om een taxatierapport te gebruiken. Daarentegen zal een auto waarvoor een taxatierapport is toegepast minder aantrekkelijk zijn in de verkoop, juist vanwege zijn schadeverleden. Ik ben voornemens met de betrokken partijen (Belastingdienst/RDW, red), verder te bekijken hoe het inzichtelijk maken in het kentekenregister gerealiseerd kan worden. Ik zal mij blijvend inzetten om het proces van de parallelimport te verbeteren en daarmee het gelijke speelveld van de automarkt te borgen.

Daarnaast komt er een platform van koerslijstproviders, autobranche en Belastingdienst waar ongewenste en onbedoelde toepassingen van de koerslijst worden besproken.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.