Staatssecretaris Snel: Geen reden voor tussentijdse aanpassing bpm-tabel

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Volgens de staatssecretaris is er geen bewijs dat de nieuwe testmethode de oorzaak is van de (iets) hogere uitstoot. (Foto: Ministerie van Financiën)

In een brief aan de Tweede Kamer laat staatssecretaris Menno Snel van Financiën vandaag weten dat de WLTP-testmethode geen reden is om de bpm-tarieven voor 2019 aan te passen. Uit onderzoek van TNO naar de WLTP-testmethode en bpm zou niet gebleken zijn dat de WLTP tot op heden heeft geleid tot een hogere NEDC CO2-uitstoot. “De uitstoot is iets hoger, maar de auto’s zijn gemiddeld ook zwaarder en duurder”, aldus Snel in de brief.

Sinds 1 september dit jaar moeten auto’s worden getest volgens de nieuwe testmethode WLTP, die de praktijk beter benaderd dan de oude NEDC-test, waarin er een enorme kloof zat tussen de werkelijke uitstoot en die volgens fabrieksopgaaf. In eerste instantie mochten deze WLTP-waarden tot 1 januari 2019 worden teruggerekend naar de NEDC-waarden (de zogenoemde NEDC 2.0). Dat wordt nu 1 januari 2020. Volgens diverse branchepartijen is de bpm volgens deze NEDC2.0 echter gemiddeld wel 10 gram hoger, wat een forse stijging van de bpm zou betekenen. RAI Vereniging drong daarom aan op een aanpassing van de bpm-tabel op basis van de WLTP.

TNO komt in zijn berekeningen op een hhogere CO2-uitstoot van gemiddeld 9 gram/km, maar “de tot op heden in Nederland geregistreerde WLTP-auto’s zijn andere auto’s dan NEDC-auto’s en hebben dan ook een andere NEDC CO2- uitstoot. Indien TNO corrigeert voor deze verschillen in voertuigkarakteristieken tussen WLTP-auto’s en NEDC-auto’s dan bedraagt het CO2-verschil slechts 1 g/km voor benzineauto’s en 5 g/km voor dieselauto’s.”

Geen aanpassing

De staatssecretaris laat vandaag dus weten op basis van TNO-onderzoek voorlopig geen reden te zien de bpm-tabel aan te passen. In mei 2019 komt er een vervolgonderzoek om te bekijken of de uitstoot zodanig veel hoger is dat het een aanpassing van de bpm-tabel rechtvaardigt. Volgens Snel zijn er dan meer uitstootgevens van WLTP-auto’s beschikbaar. Aan de hand van dit rapport beslist Snel of de data voldoende zijn om per 1 januari 2020 over te gaan op WLTP-gebaseerde bpm-tarieven. In de brief stelt hij wel te twijfelen of er dan al voldoende data beschikbaar zijn om die keuze te maken. “Uiteindelijk kan alleen een – op voldoende WLTP-testresultaten gebaseerde – WLTP-tarieftabel in de bpm een einde maken aan de onzekerheden die leven bij de autobranche voor wat betreft de bpm”, aldus Snel. “Het invoeren van een op WLTP-testresultaten gebaseerde bpm-tarieftabel is daarom in ieder geval niet mogelijk voor 1 januari 2020.”

Lees hier meer over de verwachte aanpassing van de bpm-tabel.

Bovag en RAI Vereniging reageren teleurgesteld op het besluit van Snel.

IMPEX Day

Op Automotive IMPEX Day, dat op 27 november plaatsvindt in Den Haag, staat de invoering van de WLTP centraal. Wat betekent de invoering van de nieuwe emissietest voor de prijs van nieuwe en gebruikte auto’s en hoe zal de WLTP de handel beïnvloeden?

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Reacties

  • Ton Hermus

    Eigenlijk zegt de staatsecretaris hiermee dat de NEDC testmethode al prima was omdat de WLTP methode nauwelijks andere waarden geeft? Dus alle politieke verontwaardiging over de grote verschillen tussen opgegeven verbruik en praktijkverbruik wordt blijkt dus onterecht? Nee, we worden opnieuw bij de neus genomen en RAI en BOVAG reageren “teleurgesteld”. En de berijders betalen die 22% bijtelling dus ook weer gewoon over de veel hogere cataloguswaardes van de auto. Waar blijft de belangenbehartiging voor de automotive sector en de automobilisten?