Stimulering EV kost overheid 700 miljoen euro

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Een overgroot deel van de subsidies gaat naar de duurdere modellen zoals de Model S en de i-Pace. (Foto: JLR)

Van de 700 miljoen euro belastingkorting die in totaal op in 2018 ingezette elektrische auto’s wordt verleend, gaat het merendeel naar auto’s van meer dan 50 duizend euro. Dat blijkt uit het antwoord van staatssecretaris van Financiën Menno Snel op vragen van Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt van het CDA. In totaal werden er in 2018 25.068 elektrische personenauto’s verkocht die onder het bijtellingsregime van 4 procent vielen. Ongeveer de helft daarvan waren een Tesla S, Tesla X en Jaguar I-Pace, die door hun relatief hoge cataloguswaarde van 80 duizend euro en hoger zorgen voor een hogere inkomstenderving voor de staat: het budgettaire beslag aan mrb-, bpm-, mia- en bijtelling van de auto’s die vorig jaar zijn ingezet, is 700 miljoen euro in de periode 2018-2022. Dit komt uiteindelijk neer op 1.700 euro per ton CO2-reductie.

De Tesla-taks, waarbij vanaf een cataloguswaarde van 50 duizend ook voor een EV het reguliere bijtellingtarief van 22 procent telt, maakt een einde aan deze excessen. Volgens Snel ligt het belastingvoordeel voor bijvoorbeeld een Hyundai Kona Electric van 45.000 euro uiteindelijk op ongeveer 24.000 euro over de leaseperiode. Bij een Tesla model S die in 2018 is ingezet, is dit ruim 73 duizend euro.Lees ook: i-Pace en Model S trekken mia-pot leeg.

Omtzigt laat in zijn vragen doorschemeren dat hij de elektrische auto’s overgesubsidieerd vindt en vraagt aan de staatssecretaris of deze bereid is deze subsidies in 2019 en 2020 in te perken. Hij verwijst naar het debacle met de phev’s als de Outlander, waarvan het succes in 2015 en 2016 zorgden voor een inkomstenderving van respectievelijk 829 en 741 miljoen euro in plaats van de geraamde 215 miljoen. Omtzigt vraagt zich af of het Kabinet hiervan heeft geleerd. Snel reageert dat het kabinet momenteel in afwachting is van de doorrekening van de voorstellen voor na 2020 en dat de huidige stimulering een investering is in emissievrije mobiliteit.

De belastingderving is vele malen hoger dan het Kabinet had begroot, mede doordat er veel meer EV’s zijn geregistreerd dan verwacht.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Reacties

  • Jan Rooderkerk

    Onzin om over een ‘debacle’ rond de Mitsubishi Outlander te spreken. Zeker, wagenparkbeheerders hadden er veel meer op moeten toezien dat er vaker elektrisch en minder op benzine werd gereden. Dat is alleen hen aan te rekenen. De auto heeft ertoe geleid dat we nu verder zijn met elektrisch rijden en dat ons land al een redelijke laadinfrastructuur heeft. Dat geld is niet allemaal weggegooid; een groot deel is goed besteed. Wel fout is dat de overheid geen belemmeringen opwerpt tegen de export van plug-in hybrides en van oudere EV’s. Misschien dat Pieter Omtzigt daar wat energie in kan steken.

Stimulering EV kost overheid 700 miljoen euro | Automotive Online

Stimulering EV kost overheid 700 miljoen euro

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Een overgroot deel van de subsidies gaat naar de duurdere modellen zoals de Model S en de i-Pace. (Foto: JLR)

Van de 700 miljoen euro belastingkorting die in totaal op in 2018 ingezette elektrische auto’s wordt verleend, gaat het merendeel naar auto’s van meer dan 50 duizend euro. Dat blijkt uit het antwoord van staatssecretaris van Financiën Menno Snel op vragen van Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt van het CDA. In totaal werden er in 2018 25.068 elektrische personenauto’s verkocht die onder het bijtellingsregime van 4 procent vielen. Ongeveer de helft daarvan waren een Tesla S, Tesla X en Jaguar I-Pace, die door hun relatief hoge cataloguswaarde van 80 duizend euro en hoger zorgen voor een hogere inkomstenderving voor de staat: het budgettaire beslag aan mrb-, bpm-, mia- en bijtelling van de auto’s die vorig jaar zijn ingezet, is 700 miljoen euro in de periode 2018-2022. Dit komt uiteindelijk neer op 1.700 euro per ton CO2-reductie.

De Tesla-taks, waarbij vanaf een cataloguswaarde van 50 duizend ook voor een EV het reguliere bijtellingtarief van 22 procent telt, maakt een einde aan deze excessen. Volgens Snel ligt het belastingvoordeel voor bijvoorbeeld een Hyundai Kona Electric van 45.000 euro uiteindelijk op ongeveer 24.000 euro over de leaseperiode. Bij een Tesla model S die in 2018 is ingezet, is dit ruim 73 duizend euro.Lees ook: i-Pace en Model S trekken mia-pot leeg.

Omtzigt laat in zijn vragen doorschemeren dat hij de elektrische auto’s overgesubsidieerd vindt en vraagt aan de staatssecretaris of deze bereid is deze subsidies in 2019 en 2020 in te perken. Hij verwijst naar het debacle met de phev’s als de Outlander, waarvan het succes in 2015 en 2016 zorgden voor een inkomstenderving van respectievelijk 829 en 741 miljoen euro in plaats van de geraamde 215 miljoen. Omtzigt vraagt zich af of het Kabinet hiervan heeft geleerd. Snel reageert dat het kabinet momenteel in afwachting is van de doorrekening van de voorstellen voor na 2020 en dat de huidige stimulering een investering is in emissievrije mobiliteit.

De belastingderving is vele malen hoger dan het Kabinet had begroot, mede doordat er veel meer EV’s zijn geregistreerd dan verwacht.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Reacties

  • Jan Rooderkerk

    Onzin om over een ‘debacle’ rond de Mitsubishi Outlander te spreken. Zeker, wagenparkbeheerders hadden er veel meer op moeten toezien dat er vaker elektrisch en minder op benzine werd gereden. Dat is alleen hen aan te rekenen. De auto heeft ertoe geleid dat we nu verder zijn met elektrisch rijden en dat ons land al een redelijke laadinfrastructuur heeft. Dat geld is niet allemaal weggegooid; een groot deel is goed besteed. Wel fout is dat de overheid geen belemmeringen opwerpt tegen de export van plug-in hybrides en van oudere EV’s. Misschien dat Pieter Omtzigt daar wat energie in kan steken.