RAI Vereniging: bpm ondanks afbouw-belofte met meer dan 50 procent gestegen

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Volgens RAI Vereniging-voorzitter Steven van Eijck houdt de overheid de vergroening van het Nederlandse wagenpark tegen doordat de aanschafbelasting (bpm) op nieuwe auto’s die alsmaar hoger wordt in plaats van dat er afbouw plaatsvindt. Volgens cijfers van de RAI Vereniging steeg de gemiddelde aanschafbelasting op een nieuwe benzine-auto tussen 2012 en 2018 met 56,4 procent (van 2.967 euro naar 4.643 euro). Voor een dieselauto steeg de bpm met 82,7 procent (van 4.857 euro naar 8.876 euro).

Eerder spraken Bovag en RAI al hun zorgen uit over de almaar stijgende bpm op nieuwe auto’s.

“Deze stijging staat haaks op de belofte van het Kabinet om de bpm deels af te bouwen. Het wordt ieder jaar minder aantrekkelijk om een nieuwe auto in Nederland te kopen”, stelt Van Eijck. “Mede door de almaar stijgende bpm op nieuwe auto’s, kiezen autokopers in Nederland massaal voor een gebruikte auto uit binnen- of buitenland. Dit ondanks afspraken om de bpm tot 2021 met zo’n 15 procent af te bouwen. En sinds de recente overgang naar de nieuwe WLTP emissietest in Europa is de aanschafbelasting op de meeste nieuwe auto’s in Nederland alleen maar verder gestegen. Dit staat haaks op de toezegging van de staatssecretaris van Financiën dat de automobilist niet de dupe van de invoering van de nieuwe test mag worden.” Mede hierdoor stegen de totale BPM-opbrengsten sinds 2012 met 27,3 procent en bedroegen in 2018 ruim 2,1 miljard euro.

CO2 terugdringen

Volgens van Eijck is in bijna geen ander Europees land de belastingdruk op nieuwe auto’s zo hoog als in Nederland. “Dit heeft grote gevolgen voor onze luchtkwaliteit en het terugdringen van CO2. We hebben onze mond vol over vermindering van de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen door personenauto’s, maar ondertussen houden we de hiervoor noodzakelijke technologische vooruitgang tegen door de belasting op nieuwe auto’s almaar te verhogen.”

Afgelopen jaar werden voor het tweede jaar op rij meer dan tweehonderdduizend gebruikte auto’s uit het buitenland geïmporteerd: in totaal 207.717. Ruim een derde daarvan is hooguit twee jaar oud en volgens Van Eijck voor een belangrijk deel substituut voor nieuw in Nederland. De CO2-uitstoot van deze groep geïmporteerde auto’s lag – zo concludeert RAI Vereniging uit de RDC-cijfers – gemiddeld 14 gram per kilometer hoger dan de gemiddelde CO2-uitstoot van alle in 2018 in Nederland verkochte nieuwe auto’s (126g om 112g). De bij import vereiste bpm-aangifte kost de overheid bovendien handenvol geld en is fraudegevoelig. Het plan van staatssecretaris Menno Snel om deze fraude in te dammen werd door de branche met gemengde gevoelens ontvangen.

Rekeningrijden

RAI Vereniging pleit er voor om het Klimaatakkoord aan te grijpen om een systeem in te voeren van betalen naar gebruik waarbij zowel de bpm als de mrb worden afgebouwd en omgezet naar een kilometerprijs. Volgens Van Eijck kan dit een grote CO2-besparing opleveren, de overheidsinkomsten op peil houden en de doorstroming verbeteren.

 

 Gemiddelde bpm  Benzine  Diesel  Benzine  Diesel
   bpm  bpm  index   index
       (2011=100)  (2011=100)
 2012  €2.967  €4.857  89  94
 2013  €2.876  €4.462  87  86
 2014  €2.924  €4.104  88  79
 2015  €3.210  €4.389  97  85
 2016  € 3.592  €6.635  108  128
 2017  €4.141  €7.795  125  150
2018  €4.643  €8.876 140 171

Bron: RDC

Ontwikkeling bpm 2012-2018

 Jaar  Registraties  Totale bpm-opbrengst  Gemiddelde bpm  Procentuele stijging y-to-y
 2012  502.479  €1.676.277.743  €3.336  –
 2013  416.717  €1.240.962.996  €2.978  -11%
 2014  387.569  €1.171.931.030  €3.024  2%
 2015  448.927  €1.440.415.570  €2.209  6%
 2016  382.515  €1.502.017.123  €3.927  22%
 2017  414.538  €1.914.988.486  €4.620  18%
 2018  443.812  €2.134.238.359  €4.809  4%

Bron:RDC

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.