Acea pleit voor latere invoering van verplichte ADAS

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
AEB wordt in 2022 waarschijnlijk verplicht voor nieuwe auto's (foto: Shutterstock)

Acea vindt 2022 te snel om verplicht enkele ADAS in te voeren, zo meldt de koepel van Europese autofabrikanten vandaag in een persbericht. Daarmee reageert Acea op een stemming gisteren, van de EU-commissie interne markt en consumentenbescherming (IMCO). De commissie stemde vóór verplichte invoering van diverse autonome rijhulpsystemen (ADAS) in 2022 bij nieuwe auto’s. Dit is een belangrijke stap in de richting van de goedkeuring van deze wetgeving. De EU stuurt daar al langer op aan. Vorige week was de EU nog één van de belangrijkste partijen bij het aannemen van een VN-resolutie over het verplichten van AEB in 2022. Veel nieuwe auto’s zijn daar al van voorzien

Het gaat om het verplicht stellen van ADAS als een autonoom noodremsysteem (AEB), detectiesystemen voor slaperigheid van de bestuurder, parkeersensoren voor auto’s en bestelwagens, en waarschuwingssystemen voor het verlaten van de rijstrook. Lees hier: eind dit jaar beschikt 70% van de nieuwe auto’s over ADAS.

Acea vindt dat veiligheidsmaatregelen belangrijk zijn, maar is van mening dat de tijd tussen het bekend maken van de verplichting en de datum van invoering te kort is. De koepel stelt dat dat minimaal 36 maanden moet zijn.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Acea pleit voor latere invoering van verplichte ADAS | Automotive Online

Acea pleit voor latere invoering van verplichte ADAS

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
AEB wordt in 2022 waarschijnlijk verplicht voor nieuwe auto's (foto: Shutterstock)

Acea vindt 2022 te snel om verplicht enkele ADAS in te voeren, zo meldt de koepel van Europese autofabrikanten vandaag in een persbericht. Daarmee reageert Acea op een stemming gisteren, van de EU-commissie interne markt en consumentenbescherming (IMCO). De commissie stemde vóór verplichte invoering van diverse autonome rijhulpsystemen (ADAS) in 2022 bij nieuwe auto’s. Dit is een belangrijke stap in de richting van de goedkeuring van deze wetgeving. De EU stuurt daar al langer op aan. Vorige week was de EU nog één van de belangrijkste partijen bij het aannemen van een VN-resolutie over het verplichten van AEB in 2022. Veel nieuwe auto’s zijn daar al van voorzien

Het gaat om het verplicht stellen van ADAS als een autonoom noodremsysteem (AEB), detectiesystemen voor slaperigheid van de bestuurder, parkeersensoren voor auto’s en bestelwagens, en waarschuwingssystemen voor het verlaten van de rijstrook. Lees hier: eind dit jaar beschikt 70% van de nieuwe auto’s over ADAS.

Acea vindt dat veiligheidsmaatregelen belangrijk zijn, maar is van mening dat de tijd tussen het bekend maken van de verplichting en de datum van invoering te kort is. De koepel stelt dat dat minimaal 36 maanden moet zijn.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.