PBL: Klimaatdoelstelling mobiliteit ambitieus maar haalbaar
De maatregelen die gesloten zijn in het concept Klimaatakkoord Mobiliteit zorgen ervoor dat de CO2-uitstoot met 4,2 tot 8 megaton afneemt. De doelstelling is 7,3 megaton. Daarbij levert de mobiliteitssector een positieve bijdrage aan de totale kosten, door de uitvoering van het plan wordt er 90 tot 200 miljoen euro bespaard. Dat meldt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) vandaag op basis van de doorrekeningen van het concept akkoord dat vorig jarig jaar werd gesloten.
Het gehele conceptakkoord gaat uit van 49 procent minder broeikasgas in 2030 (ten opzichte van 1990), een reductie van 48,7 megaton CO2. Het ontwerp-Klimaatakkoord realiseert naar verwachting een vermindering van 31 tot 52 megaton, aldus het PBL. Volgens de rekenaars van het PBL is het onwaarschijnlijk dat het beoogde doel wordt gehaald.
Lees het hele rapport in de Automotive Kennisbank.
De verwachte nationale kosten van deze voorstellen zijn met 1,6 tot 1,9 miljard euro fors lager dan wat berekend werd. Een van de oorzaken daarvan is de positieve opbrengst van het mobiliteitsakkoord. De gegeven bandbreedte (4,2 tot 8 megaton) komt door onzekerheid over de snelheid waarmee het aantal elektrische personenauto’s in Nederland toeneemt, de mate van inzet van biobrandstoffen en de omvang van stedelijke zones voor zero-emissies van het goederenvervoer. Het aantal elektrische auto’s in het wagenpark in 2030 komt hierdoor op 1,2 tot 1,7 miljoen. Het zakelijke autopark elektrificeert beduidend sneller dan het particuliere autopark. Ruim de helft van de 1,1 miljoen zakelijke auto’s is elektrisch in 2030. Van de ruim 8 miljoen particuliere auto’s zijn er in 2030 met dit stimuleringspakket 7 tot 15 procent elektrisch.
Overschatting
Het huidige klimaatplan voor de CO2-reductie van personenauto’s houdt onvoldoende rekening met de verwachte beschikbaarheid van elektrische auto’s. In Nederland zijn de komende 5 jaar nog niet voldoende elektrische auto’s in de verschillende segmenten (compact, midden of luxe klasse) beschikbaar om de gezamenlijke CO2-doelen te realiseren. Dat zegt de RAI Vereniging in een reactie op het akkoord. De brancheorganisatie liet ook alternatieve plannen doorrekenen. “We moeten naast de inzet van volledig elektrische auto’s ons wagenpark nu ook echt verjongen met onder meer andere vormen van elektrificering – zoals plugin-hybrides – en andere CO2-zuinige modellen. Alleen dan overbruggen we op een realistische manier de komende 5 jaar. Daarna is er een voldoende breed en gevarieerd aanbod van waterstof- en batterij-elektrische auto’s op de Nederlandse markt beschikbaar – voor iedere portemonnee en voorkeur.”
Kilometerheffing
Naast het stimuleren van CO2-vrije en CO2-zuinige modellen wordt in het plan van RAI Vereniging vanaf 2025 een systeem van betalen naar gebruik ingevoerd met een kilometerprijs met prijsvoordeel voor CO2-vrij en CO2-zuinig rijden. Van Eijck: “Verbruik je meer, dan stoot je meer CO2 uit en betaal je meer. Rijd je minder en stoot je minder CO2 uit, dan betaal je minder. Dat is een eerlijk systeem, waarbij iedereen actief kan bijdragen aan CO2-reductie. De eindbestemming van volledig CO2-vrij rijden vraagt om een haalbare en effectieve route daar naartoe. De resultaten van onze berekeningen zijn ronduit veelbelovend.”
Lees hier meer over de totstandkoming van het concept Klimaatakkoord.