Bovag en RAI vrezen verhoging bpm tot wel 50 procent

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Bovag en RAI vrezen een teruglopende nieuwverkoop als de bpm wordt verhoogd (foto: Shutterstock)

Bovag en RAI vereniging vrezen dat het kabinet de bpm fors gaat verhogen, om de eerder voorgestelde verhoging van de motorrijtuigenbelasting te kunnen terugdraaien en het stimuleringsbeleid voor elektrische auto’s te betalen. De brancheverenigingen zeggen hun vermoedens te baseren op betrouwbare bronnen rond het kabinet. BNR Nieuwsradio heeft het bericht gecheckt in Den Haag en meldt dat er volgens het kabinet “absoluut geen sprake is van verhoging van de bpm”.  Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven, bevestigde vandaag aan RTL Nieuws dat de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) wel degelijk onderwerp is van discussie. Volgens haar wordt er de komende weken “rustig over nagedacht”. 

Bovag en RAI adviseren het kabinet om de bpm juist níet te verhogen, omdat daarmee de verkoop van nieuwe auto’s zal teruglopen. En de nieuwste auto’s zijn juist de zuinigste en de schoonste modellen, en dus keihard nodig om de klimaatdoelstellingen te halen.

50 procent verhoging

Na de doorrekening van de planbureaus kondigde het kabinet aan dat elektrische auto’s geen oversubsidiëring mogen krijgen, de tweedehands markt gestimuleerd moet worden en de vaste lasten voor diesel- of benzineauto’s niet hoger mogen worden. Dat zijn maatregelen die de brancheorganisaties toejuichen, maar er werd door premier Rutte en minister Wiebes tevens aan toegevoegd dat “de plannen moeten passen binnen de budgettaire kaders”. Dat duidt er volgens Bovag en RAI op dat een verhoging van de bpm tot wel 50 procent wordt overwogen. Dat zou neerkomen op een gemiddeld bpm-bedrag dat stijgt van 4.700 tot 7.000 euro voor een auto met benzinemotor. Voor een diesel is de stijging zelfs nog hoger, van 8.900 tot 13.500 euro gemiddeld.

Met zulk beleid gaat dit proces zich telkens herhalen en blijf je onnodig geld rondpompen.

Bertho Eckhart, voorzitter Bovag

Bertho Eckhardt,voorzitter van Bovag, waarschuwt het kabinet voor een vicieuze cirkel: “Een hogere bpm zorgt voor minder nieuwverkoop en dan zal de CO2-uitstoot minder hard dalen dan was voorzien. Daarnaast dalen de ingeboekte bpm-inkomsten als de verkoop van benzine- en dieselauto’s daalt en dan zijn er straks dus weer nieuwe maatregelen nodig om het benodigde geld op te halen. Met zulk beleid gaat dit proces zich telkens herhalen en blijf je onnodig geld rondpompen.”

Voor veel auto’s is de CO2-fabriekswaarde, en dus bpm, de laatste tijd al gestegen, meldde Jato Dynamics recent nog. 

Voor de CO2-winst op korte termijn pleit Bovag voor het verlagen van de maximumsnelheid. Tijdens het algemeen overleg bleek dat er voor alternatieve methoden om de CO2-uitstoot te reduceren vooralsnog weinig animo bestaat bij de VVD. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Bovag en RAI vrezen verhoging bpm tot wel 50 procent | Automotive Online

Bovag en RAI vrezen verhoging bpm tot wel 50 procent

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Bovag en RAI vrezen een teruglopende nieuwverkoop als de bpm wordt verhoogd (foto: Shutterstock)

Bovag en RAI vereniging vrezen dat het kabinet de bpm fors gaat verhogen, om de eerder voorgestelde verhoging van de motorrijtuigenbelasting te kunnen terugdraaien en het stimuleringsbeleid voor elektrische auto’s te betalen. De brancheverenigingen zeggen hun vermoedens te baseren op betrouwbare bronnen rond het kabinet. BNR Nieuwsradio heeft het bericht gecheckt in Den Haag en meldt dat er volgens het kabinet “absoluut geen sprake is van verhoging van de bpm”.  Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven, bevestigde vandaag aan RTL Nieuws dat de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM) wel degelijk onderwerp is van discussie. Volgens haar wordt er de komende weken “rustig over nagedacht”. 

Bovag en RAI adviseren het kabinet om de bpm juist níet te verhogen, omdat daarmee de verkoop van nieuwe auto’s zal teruglopen. En de nieuwste auto’s zijn juist de zuinigste en de schoonste modellen, en dus keihard nodig om de klimaatdoelstellingen te halen.

50 procent verhoging

Na de doorrekening van de planbureaus kondigde het kabinet aan dat elektrische auto’s geen oversubsidiëring mogen krijgen, de tweedehands markt gestimuleerd moet worden en de vaste lasten voor diesel- of benzineauto’s niet hoger mogen worden. Dat zijn maatregelen die de brancheorganisaties toejuichen, maar er werd door premier Rutte en minister Wiebes tevens aan toegevoegd dat “de plannen moeten passen binnen de budgettaire kaders”. Dat duidt er volgens Bovag en RAI op dat een verhoging van de bpm tot wel 50 procent wordt overwogen. Dat zou neerkomen op een gemiddeld bpm-bedrag dat stijgt van 4.700 tot 7.000 euro voor een auto met benzinemotor. Voor een diesel is de stijging zelfs nog hoger, van 8.900 tot 13.500 euro gemiddeld.

Met zulk beleid gaat dit proces zich telkens herhalen en blijf je onnodig geld rondpompen.

Bertho Eckhart, voorzitter Bovag

Bertho Eckhardt,voorzitter van Bovag, waarschuwt het kabinet voor een vicieuze cirkel: “Een hogere bpm zorgt voor minder nieuwverkoop en dan zal de CO2-uitstoot minder hard dalen dan was voorzien. Daarnaast dalen de ingeboekte bpm-inkomsten als de verkoop van benzine- en dieselauto’s daalt en dan zijn er straks dus weer nieuwe maatregelen nodig om het benodigde geld op te halen. Met zulk beleid gaat dit proces zich telkens herhalen en blijf je onnodig geld rondpompen.”

Voor veel auto’s is de CO2-fabriekswaarde, en dus bpm, de laatste tijd al gestegen, meldde Jato Dynamics recent nog. 

Voor de CO2-winst op korte termijn pleit Bovag voor het verlagen van de maximumsnelheid. Tijdens het algemeen overleg bleek dat er voor alternatieve methoden om de CO2-uitstoot te reduceren vooralsnog weinig animo bestaat bij de VVD. 

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.