Bovag luidt noodklok over bpm-stijging door WLTP: orderportefeuille dealers vrijwel leeg

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Bovag vraagt staatssecretaris Menno Snel van Financiën in een brandbrief om aanpassing van de bpm-tabel. Volgens de branchevereniging stijgt de gemiddelde bpm op auto’s met 800 (benzine) tot 2.000 euro (diesel), als gevolg van de vorig jaar ingevoerde WLTP-typegoedkeuring. De WLTP-test benadert het werkelijke verbruik beter dan de oude NEDC-test, en dat leidt tot hogere CO2-uitkomsten. En de CO2-uitstoot is weer de grondslag voor de bpm, die daarmee dus ook stijgt.

Voor de berekening gebruikt Bovag de cijfers die Jato onlangs beschikbaar stelde aan Automotive. De emissiewaarden volgens de nieuwe test WLTP vallen hoger uit, waardoor de te betalen bpm fors hoger uitpakt. Dealers komen daardoor in de problemen, stelt Bovag. De enorme prijsstijging voor consumenten is volgens Bovag een belangrijke reden dat over de eerste twee maanden van 2019 de verkoop van nieuwe auto’s zo’n 15 procent lager ligt dan vorig jaar.

De gemiddelde CO2-waarde van het aanbod van benzine-uitvoeringen in de database van Jato stijgt onder invloed van de WLTP-test van 137 g/km NEDC 1.0 (de ‘oude’ emissietest) naar 145 g/km NEDC 2.0 (De teruggerekende NEDC-waarde op basis van de WLTP-test). De stijging bij de diesels is fors meer: gemiddeld steeg de CO2 op papier bij diesels voor alle beschikbare uitvoeringen van 127 g/km (NEDC 1.0) naar 139 g/km (NEDC 2.0), zo blijkt uit de cijfers van Jato.

Zorgelijke situatie

De onzekerheid over de “vigerende en nog te verwachten fiscale maatregelen” en de bpm-verhoging zorgen voor lagere verkopen en minder orders, stelt Bovag. “In een sector met marges onder druk en een overall rendement over 2018 van nog geen 1 procent betekent dit dat veel dealerbedrijven diep in de rode cijfers zitten en zonder ingrijpen ook eind dit jaar rode cijfers zullen moeten schrijven. Met alle gevolgen van dien voor het voortbestaan van die bedrijven en voor hun medewerkers. Al met al een zeer zorgelijke situatie”, schrijft Bovag aan Snel.

De brandbrief van vandaag is niet de eerste poging van Bovag om de staatssecretaris tot een aanpassing van de bpm-tabel te overreden.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Bovag luidt noodklok over bpm-stijging door WLTP: orderportefeuille dealers vrijwel leeg | Automotive Online

Bovag luidt noodklok over bpm-stijging door WLTP: orderportefeuille dealers vrijwel leeg

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De Bovag vraagt staatssecretaris Menno Snel van Financiën in een brandbrief om aanpassing van de bpm-tabel. Volgens de branchevereniging stijgt de gemiddelde bpm op auto’s met 800 (benzine) tot 2.000 euro (diesel), als gevolg van de vorig jaar ingevoerde WLTP-typegoedkeuring. De WLTP-test benadert het werkelijke verbruik beter dan de oude NEDC-test, en dat leidt tot hogere CO2-uitkomsten. En de CO2-uitstoot is weer de grondslag voor de bpm, die daarmee dus ook stijgt.

Voor de berekening gebruikt Bovag de cijfers die Jato onlangs beschikbaar stelde aan Automotive. De emissiewaarden volgens de nieuwe test WLTP vallen hoger uit, waardoor de te betalen bpm fors hoger uitpakt. Dealers komen daardoor in de problemen, stelt Bovag. De enorme prijsstijging voor consumenten is volgens Bovag een belangrijke reden dat over de eerste twee maanden van 2019 de verkoop van nieuwe auto’s zo’n 15 procent lager ligt dan vorig jaar.

De gemiddelde CO2-waarde van het aanbod van benzine-uitvoeringen in de database van Jato stijgt onder invloed van de WLTP-test van 137 g/km NEDC 1.0 (de ‘oude’ emissietest) naar 145 g/km NEDC 2.0 (De teruggerekende NEDC-waarde op basis van de WLTP-test). De stijging bij de diesels is fors meer: gemiddeld steeg de CO2 op papier bij diesels voor alle beschikbare uitvoeringen van 127 g/km (NEDC 1.0) naar 139 g/km (NEDC 2.0), zo blijkt uit de cijfers van Jato.

Zorgelijke situatie

De onzekerheid over de “vigerende en nog te verwachten fiscale maatregelen” en de bpm-verhoging zorgen voor lagere verkopen en minder orders, stelt Bovag. “In een sector met marges onder druk en een overall rendement over 2018 van nog geen 1 procent betekent dit dat veel dealerbedrijven diep in de rode cijfers zitten en zonder ingrijpen ook eind dit jaar rode cijfers zullen moeten schrijven. Met alle gevolgen van dien voor het voortbestaan van die bedrijven en voor hun medewerkers. Al met al een zeer zorgelijke situatie”, schrijft Bovag aan Snel.

De brandbrief van vandaag is niet de eerste poging van Bovag om de staatssecretaris tot een aanpassing van de bpm-tabel te overreden.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.