Kabinet kiest voor twee smaken milieuzones

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
De milieuzone in Rotterdam. (Foto: Shutterstock)

Het kabinet is akkoord gegaan met het voorstel tot harmonisatie van de milieuzones. Diverse steden hebben milieuzones ingevoerd of zijn er mee bezig, maar ieder met zijn eigen criteria. De regering wil een verdere wildgroei aan zones en regels voorkomen. Automobilisten die rijden op diesel kunnen vanaf 2020 op twee manieren te maken krijgen met een milieuzone. Gemeenten kunnen kiezen voor een ban op dieselauto’s die dan (op 1 januari 2020) ouder zijn dan 15 jaar, of ouder dan 20 jaar. Milieuzones blijven wel toegankelijk voor benzineauto’s. Verder komt er een systeem van eenduidige bebording dat begrijpelijk is voor de automobilist, zo schrijft de ministerraad in een persbericht, die dus heeft ingestemd op het voorstel van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Het voorstel wordt nu aan zowel de Eerste als de Tweede Kamer gezonden.

Gemeenten bepalen zelf of zij een milieuzone invoeren en hoe groot de milieuzone is. De nieuwe regels gelden vanaf 2020. De twee categorieën van milieuzones schuiven in 2025 een stap op. Dit omdat auto’s in Nederland sowieso steeds schoner worden. Zo kunnen gemeenten blijven werken aan schone lucht.

Onder meer Bovag liet eerder in een reactie op het voorstel van Van Veldhoven al weten het “een smaak te veel” te vinden.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Kabinet kiest voor twee smaken milieuzones | Automotive Online

Kabinet kiest voor twee smaken milieuzones

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
De milieuzone in Rotterdam. (Foto: Shutterstock)

Het kabinet is akkoord gegaan met het voorstel tot harmonisatie van de milieuzones. Diverse steden hebben milieuzones ingevoerd of zijn er mee bezig, maar ieder met zijn eigen criteria. De regering wil een verdere wildgroei aan zones en regels voorkomen. Automobilisten die rijden op diesel kunnen vanaf 2020 op twee manieren te maken krijgen met een milieuzone. Gemeenten kunnen kiezen voor een ban op dieselauto’s die dan (op 1 januari 2020) ouder zijn dan 15 jaar, of ouder dan 20 jaar. Milieuzones blijven wel toegankelijk voor benzineauto’s. Verder komt er een systeem van eenduidige bebording dat begrijpelijk is voor de automobilist, zo schrijft de ministerraad in een persbericht, die dus heeft ingestemd op het voorstel van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Het voorstel wordt nu aan zowel de Eerste als de Tweede Kamer gezonden.

Gemeenten bepalen zelf of zij een milieuzone invoeren en hoe groot de milieuzone is. De nieuwe regels gelden vanaf 2020. De twee categorieën van milieuzones schuiven in 2025 een stap op. Dit omdat auto’s in Nederland sowieso steeds schoner worden. Zo kunnen gemeenten blijven werken aan schone lucht.

Onder meer Bovag liet eerder in een reactie op het voorstel van Van Veldhoven al weten het “een smaak te veel” te vinden.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.