‘Wifi-keuze EU gunstig voor VW, Renault en Toyota’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

In oktober vorig jaar werd al duidelijk dat de Europese Commissie de voorkeur geeft aan wifi boven 5G, waar het gaat om de communicatie tussen connected cars. Volgens de EC is dit een meer stabiel en betrouwbaar systeem en is 5G niet overal beschikbaar. Om tempo te maken kiest Europa voor het systeem dat nu al volledig beschikbaar is. Volgens Reuters heeft de commissie dat voornemen nu bekrachtigd. Enkel de Europese Raad (van ministers) kan dit nog tegenhouden. 

De keuze voor wifi of 5G deed veel stof opwaaien, omdat autofabrikanten jaren geleden al hebben ingezet op één van beide technologieën en nu veel investeringen verloren zien gaan. Of juist niet. Het voordeel is voor Volkswagen, Renault en Toyota, die hebben ingezet op wifi, concludeert Reuters. 

Meer mogelijkheden

Volvo, BMW, Daimler, Ford en PSA hadden gekozen voor 5G, daarin gesteund door diverse telecombedrijven. BMW-ceo Harald Krüger toonde zich teleurgesteld. “We zijn ervan overtuigd dat het verplicht stellen van wifi-technologie aanzienlijke vertragingen zal veroorzaken in de Europese uitrol van car-to-car en auto-infrastructuurverbindingen”, schreef hij in een open brief aan Andreas Scheuer, de Duitse minister van Transport. Volvo wil volgens Automotive News naast de verplichte wifi nog steeds verder gaan met 5G, volgens het bedrijf de techniek van de toekomst.

Volgens de voorstanders van 5G biedt die technologie veel meer mogelijkheden om te communiceren met apparaten in de omgeving, met een breder scala aan toepassingen op gebieden als entertainment, verkeersgegevens en algemene navigatie.

De communicatie tussen auto’s wordt belangrijker naarmate auto’s meer autonome functies krijgen. Er wordt steeds meer informatie verzonden tussen auto’s en de infrastructuur, tussen auto’s onderling en bijvoorbeeld het doorgeven van signalen van verkeerslichten of snelheidsbeperkingen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

‘Wifi-keuze EU gunstig voor VW, Renault en Toyota’ | Automotive Online

‘Wifi-keuze EU gunstig voor VW, Renault en Toyota’

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
Foto: Shutterstock

In oktober vorig jaar werd al duidelijk dat de Europese Commissie de voorkeur geeft aan wifi boven 5G, waar het gaat om de communicatie tussen connected cars. Volgens de EC is dit een meer stabiel en betrouwbaar systeem en is 5G niet overal beschikbaar. Om tempo te maken kiest Europa voor het systeem dat nu al volledig beschikbaar is. Volgens Reuters heeft de commissie dat voornemen nu bekrachtigd. Enkel de Europese Raad (van ministers) kan dit nog tegenhouden. 

De keuze voor wifi of 5G deed veel stof opwaaien, omdat autofabrikanten jaren geleden al hebben ingezet op één van beide technologieën en nu veel investeringen verloren zien gaan. Of juist niet. Het voordeel is voor Volkswagen, Renault en Toyota, die hebben ingezet op wifi, concludeert Reuters. 

Meer mogelijkheden

Volvo, BMW, Daimler, Ford en PSA hadden gekozen voor 5G, daarin gesteund door diverse telecombedrijven. BMW-ceo Harald Krüger toonde zich teleurgesteld. “We zijn ervan overtuigd dat het verplicht stellen van wifi-technologie aanzienlijke vertragingen zal veroorzaken in de Europese uitrol van car-to-car en auto-infrastructuurverbindingen”, schreef hij in een open brief aan Andreas Scheuer, de Duitse minister van Transport. Volvo wil volgens Automotive News naast de verplichte wifi nog steeds verder gaan met 5G, volgens het bedrijf de techniek van de toekomst.

Volgens de voorstanders van 5G biedt die technologie veel meer mogelijkheden om te communiceren met apparaten in de omgeving, met een breder scala aan toepassingen op gebieden als entertainment, verkeersgegevens en algemene navigatie.

De communicatie tussen auto’s wordt belangrijker naarmate auto’s meer autonome functies krijgen. Er wordt steeds meer informatie verzonden tussen auto’s en de infrastructuur, tussen auto’s onderling en bijvoorbeeld het doorgeven van signalen van verkeerslichten of snelheidsbeperkingen.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.