Mobiliteitsalliantie pleit voor rekeningrijden en MaaS

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Frits van Bruggen (r) biedt het Deltaplan aan minister Cora van Nieuwenhuizen en (l) staatsssecretaris Stientje van Veldhoven. (Foto: Automotive)

De Mobiliteitsalliantie, een coalitie van 25 partijen uit de wereld van auto, fiets, OV en wegtransport, waarschuwt dat de mobiliteit in Nederland de komende jaren vastloopt. Om dat te voorkomen pleit de alliantie in het vandaag gepresenteerde Deltaplan Mobiliteit voor een flexibeler reis- en vervoersgedrag, dat kan ontstaan door personen- en goederenhubs aan de rand van de steden. Daarnaast moet er een vlakke kilometerbeprijzing komen en zou de BPM worden afgeschaft.

Investeringsagenda

Het Deltaplan besteedt ook veel aandacht aan het concept van Mobility as a Service (MaaS), dat de keuzevrijheid en flexibiliteit voor reizigers en vervoerders verbetert. Hierbij worden alle vormen van mobiliteit voor de reiziger geïntegreerd in een eenvoudig toegankelijk digitaal systeem.

Het Deltaplan gaat vergezeld van een investeringsagenda. De extra investeringen worden geraamd op 3 miljard euro per jaar tot 2040. Tegenover deze investeringen staan maatschappelijke baten van 18 miljard euro per jaar, zo stelt de alliantie.

VVD blijft tegen kilometerheffing

Het FD meldt dat VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en waterstaat direct al heeft laten weten die kilometerheffing er niet gaat komen. Ook partijgenoot en Tweede Kamerlid Remco Dijkstra vindt de voorgestelde ‘vlakke’ kilometerheffing een slecht idee. “Dan betaal je straks om in de file te staan”, zei hij tegen BNR Nieuwsradio. Lees hier de Automotive-analyse uit 2017: ook bij de start van de Mobiliteitsalliantie was rekeningrijden al onbespreekbaar voor de VVD.

“Mobiliteit is een levensbehoefte”, stelt Renate Hemerik van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), een van de partners in de Mobiliteitsalliantie. “Om een toekomstbestendig systeem te krijgen, is samenwerking in een groter verband én met de overheid noodzakelijk. Er moet een vervoerssysteem komen dat flexibel reizen stimuleert en waarbij bezit minder belangrijk is. De autoleasebranche beweegt al langer die richting op, denk maar aan deelautoconcepten en private lease. Flexibiliteit in mobiliteit en betalen naar gebruik zijn voor de VNA dan ook logische gespreksonderwerpen.”

Pas op dat het investeringsplan niet beperkt blijft tot meer spoor en meer asfalt.

De Bovag in een eerste reactie.

Ook de Bovag maakt deel uit van de alliantie. De branchevereniging is dan ook warm voorstander van de gepresenteerde plannen. Over de investeringsagenda is de Bovag kritisch. “Bovag wil ervoor waken dat het investeringsplan dat bij het Deltaplan Mobiliteit hoort, beperkt blijft tot meer spoor en meer asfalt”, stelt Bovag. “De echte oplossing voor onze mobiliteitsproblemen ligt in versnelde innovatie”, aldus voorzitter Bertho Eckhardt. “Daar moeten we zwaar op inzetten. Bijvoorbeeld door Mobility as a Service (MaaS) te faciliteren. Dat kan door afspraken te maken over het delen van data door alle vervoerspartijen, privaat en publiek. En door het ontwikkelen van een datastandaard die het MaaS-exploitanten mogelijk maakt om een flexibel vervoersaanbod te ontsluiten en aan te bieden.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Mobiliteitsalliantie pleit voor rekeningrijden en MaaS | Automotive Online

Mobiliteitsalliantie pleit voor rekeningrijden en MaaS

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Frits van Bruggen (r) biedt het Deltaplan aan minister Cora van Nieuwenhuizen en (l) staatsssecretaris Stientje van Veldhoven. (Foto: Automotive)

De Mobiliteitsalliantie, een coalitie van 25 partijen uit de wereld van auto, fiets, OV en wegtransport, waarschuwt dat de mobiliteit in Nederland de komende jaren vastloopt. Om dat te voorkomen pleit de alliantie in het vandaag gepresenteerde Deltaplan Mobiliteit voor een flexibeler reis- en vervoersgedrag, dat kan ontstaan door personen- en goederenhubs aan de rand van de steden. Daarnaast moet er een vlakke kilometerbeprijzing komen en zou de BPM worden afgeschaft.

Investeringsagenda

Het Deltaplan besteedt ook veel aandacht aan het concept van Mobility as a Service (MaaS), dat de keuzevrijheid en flexibiliteit voor reizigers en vervoerders verbetert. Hierbij worden alle vormen van mobiliteit voor de reiziger geïntegreerd in een eenvoudig toegankelijk digitaal systeem.

Het Deltaplan gaat vergezeld van een investeringsagenda. De extra investeringen worden geraamd op 3 miljard euro per jaar tot 2040. Tegenover deze investeringen staan maatschappelijke baten van 18 miljard euro per jaar, zo stelt de alliantie.

VVD blijft tegen kilometerheffing

Het FD meldt dat VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en waterstaat direct al heeft laten weten die kilometerheffing er niet gaat komen. Ook partijgenoot en Tweede Kamerlid Remco Dijkstra vindt de voorgestelde ‘vlakke’ kilometerheffing een slecht idee. “Dan betaal je straks om in de file te staan”, zei hij tegen BNR Nieuwsradio. Lees hier de Automotive-analyse uit 2017: ook bij de start van de Mobiliteitsalliantie was rekeningrijden al onbespreekbaar voor de VVD.

“Mobiliteit is een levensbehoefte”, stelt Renate Hemerik van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), een van de partners in de Mobiliteitsalliantie. “Om een toekomstbestendig systeem te krijgen, is samenwerking in een groter verband én met de overheid noodzakelijk. Er moet een vervoerssysteem komen dat flexibel reizen stimuleert en waarbij bezit minder belangrijk is. De autoleasebranche beweegt al langer die richting op, denk maar aan deelautoconcepten en private lease. Flexibiliteit in mobiliteit en betalen naar gebruik zijn voor de VNA dan ook logische gespreksonderwerpen.”

Pas op dat het investeringsplan niet beperkt blijft tot meer spoor en meer asfalt.

De Bovag in een eerste reactie.

Ook de Bovag maakt deel uit van de alliantie. De branchevereniging is dan ook warm voorstander van de gepresenteerde plannen. Over de investeringsagenda is de Bovag kritisch. “Bovag wil ervoor waken dat het investeringsplan dat bij het Deltaplan Mobiliteit hoort, beperkt blijft tot meer spoor en meer asfalt”, stelt Bovag. “De echte oplossing voor onze mobiliteitsproblemen ligt in versnelde innovatie”, aldus voorzitter Bertho Eckhardt. “Daar moeten we zwaar op inzetten. Bijvoorbeeld door Mobility as a Service (MaaS) te faciliteren. Dat kan door afspraken te maken over het delen van data door alle vervoerspartijen, privaat en publiek. En door het ontwikkelen van een datastandaard die het MaaS-exploitanten mogelijk maakt om een flexibel vervoersaanbod te ontsluiten en aan te bieden.”

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.