Bertho Eckhardt (Bovag) over Deltaplan: auto verliest status van paria [vlog]

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Ivonne Vermeulen sprak Bertho Eckhardt over het Deltaplan.

Branchevereniging Bovag gaat er op toezien dat het investeringsplan (56 miljard euro voor infrastructuur) dat bij het Deltaplan 2030 hoort, zich niet beperkt tot meer spoor en meer asfalt. Hij wil daarnaast zwaar inzetten op versnelde innovatie. “Daar ligt de oplossing voor onze mobiliteitsproblemen”, aldus Bertho Eckhardt, voorzitter Bovag, in reactie op het Deltaplan Mobiliteit 2030 dat gisteren in Den Haag aan het kabinet werd gepresenteerd door de Mobiliteitsalliantie. Bovag is één van de prominente leden van deze alliantie, waar ook ANWB, RAI Vereniging en VNA deel van uitmaken. “In dit soort mobiliteitsplannen wordt de auto snel een paria. Hier zijn we volwaardig deel van de totale mobiliteitsketen. Dat is heel belangrijk”, aldus Eckhardt.

Bekijk hieronder de vlog:

 

Geen kilometerheffing 

Tijdens de overhandiging van de plannen aan minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, en staatssecretaris Stientje van Veldhoven, werd in ieder geval meteen duidelijk dat er tijdens deze regeerperiode zeker geen kilometerheffing zal komen. Het hoogst haalbare onder dit kabinet is volgens Bovag dat er pilots worden gedaan die bijvoorbeeld moeten uitwijzen wat de beste methode is. Het is nu vooral belangrijk dat alles goed wordt voorgesorteerd voor de volgende Tweede Kamerverkiezingen (in 2021, red) zodat de tijd dan rijp is voor een ander betaalsysteem, zoals om te beginnen een vlaktaks (voor iedereen altijd hetzelfde kilometertarief)en pas in een later stadium en gedifferentieerd tarief (onderscheid tussen file/daluren/regio).

Behalve de kilometerheffing, is het voor de branchevereniging vooral van essentieel belang dat er structureel geld wordt geïnvesteerd in innovatieve MaaS-concepten en dat er goede data-afspraken worden gemaakt.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Bertho Eckhardt (Bovag) over Deltaplan: auto verliest status van paria [vlog] | Automotive Online

Bertho Eckhardt (Bovag) over Deltaplan: auto verliest status van paria [vlog]

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Ivonne Vermeulen sprak Bertho Eckhardt over het Deltaplan.

Branchevereniging Bovag gaat er op toezien dat het investeringsplan (56 miljard euro voor infrastructuur) dat bij het Deltaplan 2030 hoort, zich niet beperkt tot meer spoor en meer asfalt. Hij wil daarnaast zwaar inzetten op versnelde innovatie. “Daar ligt de oplossing voor onze mobiliteitsproblemen”, aldus Bertho Eckhardt, voorzitter Bovag, in reactie op het Deltaplan Mobiliteit 2030 dat gisteren in Den Haag aan het kabinet werd gepresenteerd door de Mobiliteitsalliantie. Bovag is één van de prominente leden van deze alliantie, waar ook ANWB, RAI Vereniging en VNA deel van uitmaken. “In dit soort mobiliteitsplannen wordt de auto snel een paria. Hier zijn we volwaardig deel van de totale mobiliteitsketen. Dat is heel belangrijk”, aldus Eckhardt.

Bekijk hieronder de vlog:

 

Geen kilometerheffing 

Tijdens de overhandiging van de plannen aan minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, en staatssecretaris Stientje van Veldhoven, werd in ieder geval meteen duidelijk dat er tijdens deze regeerperiode zeker geen kilometerheffing zal komen. Het hoogst haalbare onder dit kabinet is volgens Bovag dat er pilots worden gedaan die bijvoorbeeld moeten uitwijzen wat de beste methode is. Het is nu vooral belangrijk dat alles goed wordt voorgesorteerd voor de volgende Tweede Kamerverkiezingen (in 2021, red) zodat de tijd dan rijp is voor een ander betaalsysteem, zoals om te beginnen een vlaktaks (voor iedereen altijd hetzelfde kilometertarief)en pas in een later stadium en gedifferentieerd tarief (onderscheid tussen file/daluren/regio).

Behalve de kilometerheffing, is het voor de branchevereniging vooral van essentieel belang dat er structureel geld wordt geïnvesteerd in innovatieve MaaS-concepten en dat er goede data-afspraken worden gemaakt.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.