‘Kabinet zwakt stimulering EV’s af’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Deze week wordt er overleg over de stimulering van EV's. (Foto: Shutterstock)

Het kabinet gaat EV’s minder stimuleren dan eerder in het concept Klimaatakkoord werd voorgesteld. Dat meldt de NOS op basis van anonieme bronnen. Eerder toonde regeringspartij VVD zich al kritisch over de plannen en de Tweede Kamer eist een eigen rekenmodel om de verkoop van EV’s te kunnen berekenen.

In het conceptakkoord was een subsidie van 6.000 euro opgenomen voor de aanschaf van een EV. Die zou nu worden gehalveerd en de bijtelling op volledig elektrische auto’s zou op korte termijn van 4 procent naar 8 of 10 procent gaan, meldt de NOS. En de grens komt dan op een cataloguswaarde van 40 duizend euro, daarboven geldt het reguliere bijtellingstarief. Ook zouden de verzwaringen van fossiel rijden door middel van hogere accijnzen en wegenbelasting van de baan zijn.

Volgens de NOS worden vandaag en morgen de plannen besproken in het coalitieoverleg.

Renate Hemerik bevestigt aan Automotive dat de VNA geluiden heeft ontvangen dat de overheid de EV-stimulering wil afzwakken. “We moeten de plannen van de komende dagen afwachten. In algemene zin zijn wij er inderdaad wel beducht voor dat de overheid met een dergelijk onzalig plan komt. Onzalig omdat het door de overheid vastgesteld beleid betreft waar veel bedrijven hun investeringen en berijders hun autokeuze op hebben gebaseerd. Stel dat dit inderdaad waarheid wordt, betekent het dat de flow die nu op gang is gekomen voor de transitie richting elektrificatie een averechtse beweging zal krijgen. Dan doe je de stimulering over de afgelopen jaren teniet. Wij begrijpen dat de huidige stimulering niet eeuwig op hetzelfde niveau kan blijven, maar de overheid moet het beleid afstemmen op de ontwikkelingen in de branche. De actieradius van elektrische auto’s bijvoorbeeld zal echt nog hoger worden, maar op dit moment is er nog een stimuleringsbeleid nodig om mensen naar een EV te laten switchen omdat die op het gebied van laden en actieradius wat ongemakkelijker is dan een brandstofauto.”

Floris Liebrand, woordvoerder van RAI Vereniging, is op de hoogte van de berichtgeving, maar stelt dat de branchevereniging voor auto-importeurs nog niet op deze geruchten wil ingaan. “We houden het natuurlijk goed in de gaten; wij vingen eerder al geluiden op dat de bpm omhoog zou gaan en daar hebben we inderdaad op gereageerd, maar we wachten nu de plannen af die op korte termijn worden besproken. Het is bekend dat wij staan voor een stimulering van alle aandrijflijnen die een positieve bijdrage leveren aan het omlaag brengen van de CO2-uitstoot, zodat we de doelstellingen van 2030 gaan halen. Daar horen wat ons betreft ook hybrides en zeer schone diesels bij.” Ook Bovag brak onlangs een lans voor plug-ins en diesels.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Kabinet zwakt stimulering EV’s af’ | Automotive Online

‘Kabinet zwakt stimulering EV’s af’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Deze week wordt er overleg over de stimulering van EV's. (Foto: Shutterstock)

Het kabinet gaat EV’s minder stimuleren dan eerder in het concept Klimaatakkoord werd voorgesteld. Dat meldt de NOS op basis van anonieme bronnen. Eerder toonde regeringspartij VVD zich al kritisch over de plannen en de Tweede Kamer eist een eigen rekenmodel om de verkoop van EV’s te kunnen berekenen.

In het conceptakkoord was een subsidie van 6.000 euro opgenomen voor de aanschaf van een EV. Die zou nu worden gehalveerd en de bijtelling op volledig elektrische auto’s zou op korte termijn van 4 procent naar 8 of 10 procent gaan, meldt de NOS. En de grens komt dan op een cataloguswaarde van 40 duizend euro, daarboven geldt het reguliere bijtellingstarief. Ook zouden de verzwaringen van fossiel rijden door middel van hogere accijnzen en wegenbelasting van de baan zijn.

Volgens de NOS worden vandaag en morgen de plannen besproken in het coalitieoverleg.

Renate Hemerik bevestigt aan Automotive dat de VNA geluiden heeft ontvangen dat de overheid de EV-stimulering wil afzwakken. “We moeten de plannen van de komende dagen afwachten. In algemene zin zijn wij er inderdaad wel beducht voor dat de overheid met een dergelijk onzalig plan komt. Onzalig omdat het door de overheid vastgesteld beleid betreft waar veel bedrijven hun investeringen en berijders hun autokeuze op hebben gebaseerd. Stel dat dit inderdaad waarheid wordt, betekent het dat de flow die nu op gang is gekomen voor de transitie richting elektrificatie een averechtse beweging zal krijgen. Dan doe je de stimulering over de afgelopen jaren teniet. Wij begrijpen dat de huidige stimulering niet eeuwig op hetzelfde niveau kan blijven, maar de overheid moet het beleid afstemmen op de ontwikkelingen in de branche. De actieradius van elektrische auto’s bijvoorbeeld zal echt nog hoger worden, maar op dit moment is er nog een stimuleringsbeleid nodig om mensen naar een EV te laten switchen omdat die op het gebied van laden en actieradius wat ongemakkelijker is dan een brandstofauto.”

Floris Liebrand, woordvoerder van RAI Vereniging, is op de hoogte van de berichtgeving, maar stelt dat de branchevereniging voor auto-importeurs nog niet op deze geruchten wil ingaan. “We houden het natuurlijk goed in de gaten; wij vingen eerder al geluiden op dat de bpm omhoog zou gaan en daar hebben we inderdaad op gereageerd, maar we wachten nu de plannen af die op korte termijn worden besproken. Het is bekend dat wij staan voor een stimulering van alle aandrijflijnen die een positieve bijdrage leveren aan het omlaag brengen van de CO2-uitstoot, zodat we de doelstellingen van 2030 gaan halen. Daar horen wat ons betreft ook hybrides en zeer schone diesels bij.” Ook Bovag brak onlangs een lans voor plug-ins en diesels.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.