Klimaatakkoord: Dieselaccijns 2 cent hoger, bijtelling EV volgend jaar al omhoog

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Diesel wordt 2 cent duurder als het aan het kabinet ligt (foto: Shutterstock)

Het kabinet wil de accijns op diesel in 2021 met een cent per liter verhogen. In 2023 komt daar nog een cent bovenop. Dat staat in het vanmiddag gepresenteerde Klimaatakkoord. In het akkoord komt ook het onderzoek naar een een vorm van rekeningrijden terug. In tegenstelling tot wat in het concept Klimaatakkoord van december 2018 stond, blijft de accijns op benzine gelijk.

MRB bestelwagens 

Daarnaast gaat de motorrijtuigenbelasting voor bestelwagens vanaf 2021 omhoog, aanvankelijk met 24 euro per jaar en dat loopt in 2023 op tot jaarlijks 72 euro extra. De verhogingen acht het kabinet nodig om de stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s te betalen, zoals de vrijstelling voor de bpm. Tot 2024 zijn elektrische auto’s daarvoor vrijgesteld. Daarna geldt een vast bedrag van 360 euro per auto. De Algemene Rekenkamer vindt dat EV-subsidies een erg dure manier zijn om CO2-uitstoot te beperken.

Hoeveel aanschafsubsidie er komt op EV’s wordt komend jaar pas definitief vastgesteld. De NOS gaat ervan uit dat er een subsidie van 3.000 euro komt, een halvering van het aanvankelijke voorstel van 6.000 euro. Op termijn wordt de aanschafsubsidie afgebouwd.

Bijtelling EV’s omhoog

De bijtelling op EV’s gaat omhoog van 4 procent naar 8 procent in 2020. In 2022 stijgt het tarief naar 16 en in 2026 naar de algemeen geldende 22 procent. Dat is op vallend, omdat hiermee de Autobrief 2 wordt opengebroken, waarin de bijtelling voor EV’s tot 2021 gelijk bleef om daarna een eind aan het voordeel te maken. De vervroegde verhoging is de brancheorganisaties dan ook een doorn in het oog.

De grens waarvoor de verlaagde bijtelling geldt, nu 50 duizend euro, gaat de komende twee jaar getrapt omlaag naar 40 duizend euro. Ook komt er een nader te bepalen aanschafsubsidie voor tweedehands elektrische auto’s, om te voorkomen dat ze naar het buitenland gaan.

Andere uitgelekte maatregelen die de NOS meldt zijn het verbod op de verkoop van nieuwe snorscooters met benzinemotor in 2025. Hetzelfde verbod geldt voor bromfietsen in 2030. Vanaf 2021 mogen gemeenten een lager parkeertarief invoeren voor elektrische auto’s. Een wetsvoorstel om dat mogelijk te maken, wordt nog dit jaar ingediend.

Lees het volledige Klimaatakkoord in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

Klimaatakkoord: Dieselaccijns 2 cent hoger, bijtelling EV volgend jaar al omhoog | Automotive Online

Klimaatakkoord: Dieselaccijns 2 cent hoger, bijtelling EV volgend jaar al omhoog

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Diesel wordt 2 cent duurder als het aan het kabinet ligt (foto: Shutterstock)

Het kabinet wil de accijns op diesel in 2021 met een cent per liter verhogen. In 2023 komt daar nog een cent bovenop. Dat staat in het vanmiddag gepresenteerde Klimaatakkoord. In het akkoord komt ook het onderzoek naar een een vorm van rekeningrijden terug. In tegenstelling tot wat in het concept Klimaatakkoord van december 2018 stond, blijft de accijns op benzine gelijk.

MRB bestelwagens 

Daarnaast gaat de motorrijtuigenbelasting voor bestelwagens vanaf 2021 omhoog, aanvankelijk met 24 euro per jaar en dat loopt in 2023 op tot jaarlijks 72 euro extra. De verhogingen acht het kabinet nodig om de stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s te betalen, zoals de vrijstelling voor de bpm. Tot 2024 zijn elektrische auto’s daarvoor vrijgesteld. Daarna geldt een vast bedrag van 360 euro per auto. De Algemene Rekenkamer vindt dat EV-subsidies een erg dure manier zijn om CO2-uitstoot te beperken.

Hoeveel aanschafsubsidie er komt op EV’s wordt komend jaar pas definitief vastgesteld. De NOS gaat ervan uit dat er een subsidie van 3.000 euro komt, een halvering van het aanvankelijke voorstel van 6.000 euro. Op termijn wordt de aanschafsubsidie afgebouwd.

Bijtelling EV’s omhoog

De bijtelling op EV’s gaat omhoog van 4 procent naar 8 procent in 2020. In 2022 stijgt het tarief naar 16 en in 2026 naar de algemeen geldende 22 procent. Dat is op vallend, omdat hiermee de Autobrief 2 wordt opengebroken, waarin de bijtelling voor EV’s tot 2021 gelijk bleef om daarna een eind aan het voordeel te maken. De vervroegde verhoging is de brancheorganisaties dan ook een doorn in het oog.

De grens waarvoor de verlaagde bijtelling geldt, nu 50 duizend euro, gaat de komende twee jaar getrapt omlaag naar 40 duizend euro. Ook komt er een nader te bepalen aanschafsubsidie voor tweedehands elektrische auto’s, om te voorkomen dat ze naar het buitenland gaan.

Andere uitgelekte maatregelen die de NOS meldt zijn het verbod op de verkoop van nieuwe snorscooters met benzinemotor in 2025. Hetzelfde verbod geldt voor bromfietsen in 2030. Vanaf 2021 mogen gemeenten een lager parkeertarief invoeren voor elektrische auto’s. Een wetsvoorstel om dat mogelijk te maken, wordt nog dit jaar ingediend.

Lees het volledige Klimaatakkoord in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.