Nieuwe EV’s en hybrides moeten geluid maken

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De verordening gaat vanaf 1 juli in. (Foto: Shutterstock)

Nieuwe EV’s en hybrides moeten vanaf vandaag zijn voorzien van een akoestisch waarschuwingsgeluid. Dit moet ervoor zorgen dat voetgangers en fietsers EV’s en hybrides goed horen aankomen. De Europese Unie heeft dit acoustic vehicle alerting system (AVAS) per 1 juli verplicht gesteld. Het geluidssysteem moet in werking treden bij snelheden tot 20 kilometer per uur, zodat met name voetgangers en fietsers de auto opmerken. Wereldwijd hebben bonden voor blinden en slechtzienden het waarschuwingssysteem geïnitieerd.

Volgens de EU-verordening moet het systeem in werking treden bij snelheden tot 20 km/u. Daarboven maken de banden zoveel geluid dat de auto goed hoorbaar is. Het waarschuwingsgeluid moet lijken op een verbrandingsmotor en bestaan ​​uit frequenties die ook door ouderen goed waarneembaar zijn. Het volume moet minimaal 56 decibel en maximaal 75 decibel zijn bij 20 km/u. Achteruitrijgeluiden zijn ook verplicht. Een schakelaar is toegestaan om ervoor te zorgen dat auto’s ’s nachts onhoorbaar door een woonwijk kunnen rijden.

Meer over de verordening is hier te lezen.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.

Nieuwe EV’s en hybrides moeten geluid maken | Automotive Online

Nieuwe EV’s en hybrides moeten geluid maken

Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De verordening gaat vanaf 1 juli in. (Foto: Shutterstock)

Nieuwe EV’s en hybrides moeten vanaf vandaag zijn voorzien van een akoestisch waarschuwingsgeluid. Dit moet ervoor zorgen dat voetgangers en fietsers EV’s en hybrides goed horen aankomen. De Europese Unie heeft dit acoustic vehicle alerting system (AVAS) per 1 juli verplicht gesteld. Het geluidssysteem moet in werking treden bij snelheden tot 20 kilometer per uur, zodat met name voetgangers en fietsers de auto opmerken. Wereldwijd hebben bonden voor blinden en slechtzienden het waarschuwingssysteem geïnitieerd.

Volgens de EU-verordening moet het systeem in werking treden bij snelheden tot 20 km/u. Daarboven maken de banden zoveel geluid dat de auto goed hoorbaar is. Het waarschuwingsgeluid moet lijken op een verbrandingsmotor en bestaan ​​uit frequenties die ook door ouderen goed waarneembaar zijn. Het volume moet minimaal 56 decibel en maximaal 75 decibel zijn bij 20 km/u. Achteruitrijgeluiden zijn ook verplicht. Een schakelaar is toegestaan om ervoor te zorgen dat auto’s ’s nachts onhoorbaar door een woonwijk kunnen rijden.

Meer over de verordening is hier te lezen.

Geplaatst in rubriek:
Foppe Lycklama à Nijeholt
Foppe Lycklama à Nijeholt

Foppe (’81) is dit jaar (2019) begonnen bij Automotive. Hij houdt zich als redacteur onder andere bezig met telematica en bedrijfseconomische dossiers die aansluiten op de auto- en mobiliteitsbranche. Ook volgt hij politieke ontwikkelingen (hij is politicoloog) op de voet.