Autofabrikanten: We komen nog 2,6 miljoen laadpalen tekort

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Alleen in West-Europa wordt geïnvesteerd in een laadinfrastructuur. (Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

Autofabrikantenorganisatie Acea vindt dat Europese overheden veel meer moeten investeren in de aanleg van een geschikte laadinfrastructuur. Europa telde eind 2018 zo’n 145 duizend publieke laadpunten. Om de politieke ambities op het gebied van EV’s te kunnen realiseren zijn er echter zo’n 2,8 miljoen nodig. Dat meldt de branchevereniging vandaag op autoshow IAA in Frankfurt. 

Ook herhaalde de Acea zijn oproep aan Europese lidstaten om met subsidieprogramma’s te komen. “Onze industrie is erop gebrand om zo snel als mogelijk over te schakelen op een emissieloze toekomst, maar het is een gedeelde verantwoordelijkheid om dit te realiseren”, zei PSA-topman en Acea-voorzitter Carlos Tavares. “Fabrikanten leveren steeds meer auto’s met alternatieve aandrijving. Dat betekent dat overheden hun inspanningen enorm moeten vergroten. In infrastructuur, maar ook in duurzame stimuleringsmaatregelen.”

Acea presenteerde ook een rapport waarin het een update geeft van alle ontwikkelingen met betrekking tot onder meer emissieloos rijden. Nederland behoort in alle opzichten tot de koplopers in Europa. Maar vooral in Oost- en Zuid-Europa is er snel en veel actie nodig, constateert de organisatie. Volgens Acea is er een groot verband tussen het bruto nationaal product en investeringen in elektrisch rijden. De landen met de hoogste inkomens investeren het meest. Lees het Acea-rapport in de Automotive Kennisbank. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Autofabrikanten: We komen nog 2,6 miljoen laadpalen tekort | Automotive Online

Autofabrikanten: We komen nog 2,6 miljoen laadpalen tekort

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Alleen in West-Europa wordt geïnvesteerd in een laadinfrastructuur. (Foto: Shutterstock) (Foto: Shutterstock)

Autofabrikantenorganisatie Acea vindt dat Europese overheden veel meer moeten investeren in de aanleg van een geschikte laadinfrastructuur. Europa telde eind 2018 zo’n 145 duizend publieke laadpunten. Om de politieke ambities op het gebied van EV’s te kunnen realiseren zijn er echter zo’n 2,8 miljoen nodig. Dat meldt de branchevereniging vandaag op autoshow IAA in Frankfurt. 

Ook herhaalde de Acea zijn oproep aan Europese lidstaten om met subsidieprogramma’s te komen. “Onze industrie is erop gebrand om zo snel als mogelijk over te schakelen op een emissieloze toekomst, maar het is een gedeelde verantwoordelijkheid om dit te realiseren”, zei PSA-topman en Acea-voorzitter Carlos Tavares. “Fabrikanten leveren steeds meer auto’s met alternatieve aandrijving. Dat betekent dat overheden hun inspanningen enorm moeten vergroten. In infrastructuur, maar ook in duurzame stimuleringsmaatregelen.”

Acea presenteerde ook een rapport waarin het een update geeft van alle ontwikkelingen met betrekking tot onder meer emissieloos rijden. Nederland behoort in alle opzichten tot de koplopers in Europa. Maar vooral in Oost- en Zuid-Europa is er snel en veel actie nodig, constateert de organisatie. Volgens Acea is er een groot verband tussen het bruto nationaal product en investeringen in elektrisch rijden. De landen met de hoogste inkomens investeren het meest. Lees het Acea-rapport in de Automotive Kennisbank. 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.